Gäst 13rätt Postad 27 Juli , 2007 Rapport Share Postad 27 Juli , 2007 Hur är det? Vissa säger att kopplingen i en 11,13 el.20-bil är kompatibel med Volvo 164. Kan det stämma? Jag vet att det finns två olika diametrar på lamell, 9,5 och 10", min är 9,5" i 13-bilen. Passar tyckplatta och lamell från 164:an? // Olof Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst petewedi Postad 1 Januari , 2008 Rapport Share Postad 1 Januari , 2008 Jag återupplivar tråden och utökar tråden med frågan är det någon som bytt koppling på 11-13-20? Var får man tag i delarna, dyrt? Hur vet man att kopplingen skall bytas. Min har väldigt lite spel, oavsett var jag juterar det att ligga - nere eller uppe. Ingen växel känns distinkt men det kanske kan bero på den usla justeringen av växellägen. Min växelspak lutar rejält åt vänster vid ettans läge och backspärren kärvar och är överspelad. Troligen pga att det annars inte gick att lägga i ettan. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst gasten Postad 1 Januari , 2008 Rapport Share Postad 1 Januari , 2008 tja. har bytt lamell på min 1314 bil. kostsde 1300 ca på alltyco i stockholm. hadde problem o få i backen me eft montering av lådan. justerade staget somm sitter på det långa röret o växel lådan. står ett mått i verkstas manualen som det bör vara. tror det var 170 mm ca. ja mellan lederna på staget. lite det som är en nackdel me dessa bilar om man jämför me valpen ex. för många stag o grejer mellan spaken o växel låda o fördellåda. blir inga bra fasta lägen Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Karl XI Postad 2 Januari , 2008 Rapport Share Postad 2 Januari , 2008 Jag återupplivar tråden och utökar tråden med frågan är det någon som bytt koppling på 11-13-20? Var får man tag i delarna' date=' dyrt? Hur vet man att kopplingen skall bytas. Min har väldigt lite spel, oavsett var jag juterar det att ligga - nere eller uppe. Ingen växel känns distinkt men det kanske kan bero på den usla justeringen av växellägen. Min växelspak lutar rejält åt vänster vid ettans läge och backspärren kärvar och är överspelad. Troligen pga att det annars inte gick att lägga i ettan. [/quote'] Har inte bytt på en 11 13 el 20. Men på andra bilar. Hur man märker är är att om man kör i uppförsbacke och varvet på motorn ökar men inte farten då är det tid. Eller att urtramnpningslagret börjar skramla när man kopplar ur. då är kopplingen sliten och avger värme som förstör urtrampningslagret. När man byter koppling är det bäst att byta allt koppling och urtramningslagret oavsett om det skramlar eller ej för det är en liten operation att byta. Det är min erfarenheter. Någon som har andra? Ett annat är också om pedalen tar högt då kan också kopplingen vara slut. Tar den däremot längre ner kan det ha med överföringen att göra tex vajern el hydrualiken som överför kraften. Mvh Arnberg Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst mw57.. Postad 2 Januari , 2008 Rapport Share Postad 2 Januari , 2008 Ett bra sätt att kontrollera slitaget på kopplingen är att på plan mark köra fordonet på högsta växeln med halv gas, koppla sedan ur varva upp motorn till 3/4 gas och släpp sedan upp kopplingen och gasa till fullgas. I detta läge när kopplingen är uppsläppt skall motorn ha gått ner till det varv som motsvarar gaspådraget. Om inte så är lamellen i behov av byte. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Gastorn Postad 2 Januari , 2008 Rapport Share Postad 2 Januari , 2008 Jag köpte min koppling till min TGB1111 från KG Trimning, minns nu inte riktigt vad jag gav för det tror det var runt 2000:- då ingick urtrampningslager, tryckplatta och lamell, byt även stödlagret när du håller på mitt hade kärvat ihop så jag fick fara till Mekonomen och köpa ett nytt. Urtrampningslagret som följde med satsen var det bara två spår som var urfrästa inte hela varvet runt som det gör på lagret som är original på våra bilar. Mvh Ronny Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst eile Postad 10 Januari , 2008 Rapport Share Postad 10 Januari , 2008 202 har väl samma koppling. Ett tips för att få bättre grejer som håller och är billigare, skifta axlen på lådan till finsplinsad då finns mängder med lameller att hitta till rätt pris. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst niklas Postad 2 Juli , 2008 Rapport Share Postad 2 Juli , 2008 Min 11:a har gått ifrån att ha en lång och trevligt kopplingväg till att ha en kort och oprecis koppling. Förut började kopplingen ta långt ner och sedan hela vägen upp till uppsläppt läge. Lättkörd med andra ord. Nu tar kopplingen istället i slutet högst upp och känns inte alls lika distinkt, vilket gör den mer svårkörd. Bilen har också en tendens att rycka när man släpper upp kopplingen. Så frågan är: Är kopplingen slut eller är det nått som behöver justeras? Vilka delar behöver i så fall bytas? niklas2008-07-02 11:05:14 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst ErikC304 Postad 2 Juli , 2008 Rapport Share Postad 2 Juli , 2008 Kolla kopplingsänden av kopplingsvajern. Det inre höljet släpper till sist och hänger med ut och det kan vara det som "hänt med kopplingen". Korvar ihop sig och bygger upp en buffert så till sist finns inte utrymme för armen att röra sig. Hade själv fenomenet inför min norgeresa förra våren och jag jagade mig galen efter en ny vajer. Har för mig den kostade kring 900:- på Volvo. Nån som vet nåt ställe man kan beställa vajrar enligt egen specifikation? jag fick fatt i ett par stycken som gjorde roterande vajrar till hastighetsmätare, men ingen ville göra nån grövre för dragkraft. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst niklas Postad 2 Juli , 2008 Rapport Share Postad 2 Juli , 2008 Var och kollade vajern och den ser fräsch ut i båda ändar. Inget synligt problem i alla fall. Pedalen kunde röra sig obehindrat (några cm.) i uppsläppt läge och kopplingsarmen (några mm.) lika så. Det verkar inte vara något som hindar vajern att röra sig i någon riktning så om jag förstått dig rätt så är det inte där mitt problem är. Några mer förslag? Har aldrig upplevt en sliten koppling innan så det är svårt för mig att avgöra vad problemet är. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst danneape Postad 2 Juli , 2008 Rapport Share Postad 2 Juli , 2008 Det kan vara kopplingen som e utsliten,, men det kan även vara att du fått olja på lamellen,, Svårt att avgöra utan att öppna,, //Danne Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst niklas Postad 2 Juli , 2008 Rapport Share Postad 2 Juli , 2008 Ja jag antar att man måste öppna tillslut Har tidigare tappat ur olja genom den där pluggen i kopplingskåpan och det var en del faktiskt. Kanske har det skvätt upp eller så är det dags igen? niklas2008-07-02 22:19:34 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst gasten Postad 2 Juli , 2008 Rapport Share Postad 2 Juli , 2008 hörde av en mekaniker på bilia för några årsedan att man kan häva i en kork med broms olja i motoroljan, det ska tydligen få tätningar o oringar o täta bätre om de är slitna. blir någon typ av skemisk reasion i gummit, så det sväller. har ej provat själv men kunde vara roligt o prova om man har ett läkage. man får samma syntom om man smörjer broms tätningar med vanligt fett än bromssylinderfett. går knappt o få ihop en bromscylinder med fel fett o den får ligga en stund. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst ErikC304 Postad 3 Juli , 2008 Rapport Share Postad 3 Juli , 2008 Kopplingens dräneringsplugg ska öppnas vid nån viss tillsyn (var det "daglig" till och med?) och tillåta oljan som läckt igenom till koplplingen att komma ut. Flakbilen släppte ifrån sig som jag tyckte en skaplig skvätt när jag servade den första gången dagarna efter jag köpt den, men troligen var det inte ens en deciliter. Sen dess har jag öppnat den ganska ofta och det har inte kommit ut mer än nån tunn rännil. Min spontana reaktion på att trögheten i kopplingsmanövreringen skulle ha med oljemängden i kopplingskåpan att göra är "nej". Eftersom jag inte på minsta vis är bilmeck annat än som amatör så kan det vara fel, men i mina ögon är det troligare att kopplingen börjar slira innan överhuvudtaget någonting annat inträffar med för mycket olja i det utrymmet. Meddela gärna resultatet här när du vet det! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Bajon1 Postad 3 Juli , 2008 Rapport Share Postad 3 Juli , 2008 Enligt instruktionsboken så ska kopplingskåpan dräneras vid varje oljebyte på motorn. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.