Gå till innehåll

5vxl låda TGB11


Gäst rory

Rekommendera Poster

Hej jag har funderat mycket sedan jag införskaffade min "11a" i mars/april i år på att se om man kan få tag på en 5vexlad låda till den för att bla få ner motorvarven på landsväg och då även värkar ju rimligt bensin förbrukningen på den törstiga B30:in som alla vet......nu till skälva frågan o tankarna till det.....

 

Vart får man tag på en passande 5vxl låda som fungerar i hopa med b30 motorn och e det flera som funderat på samma sak?PDT_Armataz_02_14.gif

 

Har någon någon info om just detta med 5vlx:ad låda på tgb11 och e det någon här inne på forumet som kanske rent av har just en sådan i sin 11:a och om så.

Blir det bätre bränsle ekonomi?PDT_Armataz_02_16.gif

 

och iomed lägre motor varv så blir det ju automatiskt tystare i förar hyt o övriga bil om jag tänker rätt.....

 

Hoppas detta kan utväkla sig så vi snart får se massor av 5vxl 11or ute i skogarna ....Hur e det på 13 och 20 bilarna e det samma 4vxl:ade lådor i dom det bör ju även för dom förbetra körmiljön med lägre varv på framför allt landsvägarna då många ink mig har långa vägar till träffarna ....Sj bor jag i åmål o bara här så finns det 3 11:or var av som jag vet bara min rullandes på vägarna ...använder min dagligen så för mig o förbätra brensle ekonomi e Prio 1 så att säga ......tack för ett underbart forum .....hoppas på många trevliga o genomför bara idéer om vxl låds lösningar för att sänka arbets varven.....lite tråkigt med 2½ till 3½l/mil ute på lansvägarna i mellan 70-90km/h tror många tjänner samma som jag där.

 

Ha det bra så ses vi här o i skogenPDT_Armataz_02_01.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tgb 20 har en 5-vxl låda men högsta växeln har samma utväxling som den 4-vxl. Ett krånglit alternativ är att montera en överväxel mellan vxl och fördelningslådan, ett lättare alternativ är att montera större däck.

/Erik
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ok...men gillar orginal decken ....skall byta till "mordent" gummi på den .....har treleborgs puckarna på just nu....PDT_Armataz_02_06.gif men hur blir den med en ev automat låda? härligt med folk som e aktiva även nattetid som en ananPDT_Armataz_02_02.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ErikC304

Det fina med original transmission är kompaktheten och vikten. Den lilla ZF-lådan är robust och lätt. Problemet kommer när man vill bygga om till nåt annat, för allt annat är större. Det ger att man får flytta fram motorn och därmed tyngdpunkten för att få in en längre låda. Lådan är original ihopbyggd med fördelningslådan, vilket gör att det inte utan vidare går att ändra nåt och sätta dit nåt annat. Hade huvudlåda och fördelning suttit kopplade med en kardanbit emellan, hade det inte spelat nån roll hur utgången på huvudväxellådan ser ut, men nu får man ändra radikalt på vad låda man än väljer för att få den att passa mot fördelningen. Vad man KAN göra för att få ner varvet på landsväg är att montera större däck på en extra uppsättning fälg. Inte lagligt, eftersom ökning av rulldiameter inte får överstiga om det är 5% eller nåt sånt, men ett möjligt alternativ rent praktiskt i alla fall. Så får man ju skifta till de riktiga sulorna när man ska av vägen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tydligen har vägverket ändrat reglerna på sistone men det ändrar inte så mycket i praktiken. Saxade nedanstående från vägverkets hemsida. Det gäller visserligen personbilar men jag gissar att det är tillämpligt på lastbilar också.

 

Vilka krav gäller vid utbyte av däck och fälg på personbil?

Typgodkända däck

När du köper nya däck ska du se till att de är typgodkända; E- eller e-märkta.

Däcken ska vara typgodkända enligt ECE-reglemente 30, EG-direktiv 92/23/EEG eller ECE-reglemente 108 (regummerade däck).

Andra regler gäller för däck till fordon som är av 1980 års modell eller äldre.

 

Belastningsförmåga

Däcken ska ha en belastningsförmåga som motsvaras av bilens största tillåtna axelbelastning.

På E- eller e-märkta däck anges en belastningskod (Load Capacity Index) på däckets sida, till exempel innebär â€belastningskod 86†att däcket klarar en belastning på 530 kg. 

 

Hastighetskapacitet

Sommardäck till EG-typgodkänd personbil samt till nationellt godkänd personbil, som har tagits i bruk den 1 januari 1996 eller senare, ska ha en hastighetskapacitet som överensstämmer med eller är högre än bilens högsta konstruktiva hastighet. 

 

På övriga personbilar behöver sommardäck inte vara dimensionerade för högre hastighet än 180 km/tim.

 

Vinterdäck till EG-typgodkänd personbil får dock vara dimensionerade för en högsta hastighet av minst 160 km/tim.

Nationellt godkänd personbil, som tagits i bruk före den 1 januari 2002, behöver dock inte ha vinterdäck som är dimensionerade för högre hastighet än 130 km/tim.

 

På E- eller e-märkta däck anges hastighetskapaciteten med en beteckning på däckets sida. Här följer exempel på några vanliga hastighetsbeteckningar (symboler):

 

Q 160 km/h H 210 km/h

S 180 km/h V 240 km/h

T 190 km/h W  270 km/h

 

Däckets hastighetsbeteckning i registreringsbeviset är inte samma sak som bilens högsta konstruktiva hastighet. Uppgift om bilens högsta hastighet kan finnas i registreringsbeviset, om inte kan du vända dig till en märkesrepresentant för besked.

 

Typ av däck

Däcken ska vara av samma typ (diagonaldäck, radialdäck, sommardäck eller vinterdäck).

 

Registrerade dimensioner

Uppgifter om registrerade däck- och fälgdimensioner finns i registreringsbeviset del 1.

 

Alternativa dimensioner

En personbil kan ha flera alternativa däck- och fälgdimensioner som ingår i bilens godkännande. Dessa kan finnas angivna i registreringsbeviset, under rubriken Övriga uppgifter (tekniska data, dispenser m.m.). Saknas uppgift om detta, kan en märkesrepresentant informera om vilka däck- och fälgstorlekar som ingår i bilens godkännande.

 

Om alternativa dimensioner saknas, har du som fordonsägare möjlighet att under eget ansvar byta däck och fälgar till en annan dimension utan att bilen behöver registreringsbesiktas. Detta utbyte får ske under förutsättning att däcken

- är typgodkända,

- uppfyller kraven på belastningsförmåga,

- uppfyller kraven på hastighetskapacitet och

- är av samma typ.

Dessutom skall däck och fälg

- ha fritt utrymme vid fjädringsrörelser,

- ha fri rörlighet i hjulhuset vid fulla manöverrörelser med hänsyn till bilens ursprungliga hjulupphängning och styrning,

- ha en rullningsomkrets som inte leder till felvisning av hastighetsmätaren och

- täckas av bilens ursprungliga stänkskydd (stänkskärm).

 

En alternativ dimension får inte inverka påtagligt negativt på bilens ursprungliga egenskaper.

 

mvh Åke
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bestälde dom från offroad riefen förra sommarn och betalade strax över 8000:-/4st inkl. frakt.

Har testat dom på vintern och är riktigt nöjd med greppet, med orginal-puckarna var det väldigt dåligt grepp i snö.

C303-3.JPG
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Däcken är monterade slanglöst på orginalfälgarna, enl. tillv. ska fälgen vara 8,5-10" bred. Vet inte hur bred orginal är, men det har funkat bra.

Tänkte köpa 37×14,5 men det är nog för brett.

Vid fullt rattutslag stillastående tar däcken i bladfjädrarna men när man kör märks eller syns det inte.

Monteringen gick att göra i maskin för lastbilsdäck så det var inga bekymmer.

Balanseringen var svårare, däcket var för stort för personbilsmaskinen och fälgen var för liten för lb.maskinen men det löste sig med lite ändringar av uppspännings konan i lb.maskinen.

Har inte kollat i hjulhusen när man flexar max men det är inga oljud så jag kör istället för att oroa mig över det.

Var lite nervös när jag var på bes. men dom var mest imponerade mönsterdjup och priset.

C303-4.JPG
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...
Gäst petewedi
Det fina med original transmission är kompaktheten och vikten. Den lilla ZF-lådan är robust och lätt. Problemet kommer när man vill bygga om till nåt annat' date=' för allt annat är större. Det ger att man får flytta fram motorn och därmed tyngdpunkten för att få in en längre låda. Lådan är original ihopbyggd med fördelningslådan, vilket gör att det inte utan vidare går att ändra nåt och sätta dit nåt annat. Hade huvudlåda och fördelning suttit kopplade med en kardanbit emellan, hade det inte spelat nån roll....[/quote']

 

Hur ligger det till med automatlådan från volvo 164 som heter ZF BW-35? Är det nåt som går lättare att byta till än andra alternativ?
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Daniel.H.

ne fy tusan inte en bw35:a dom är för lätta att döda! börjar med att slira på backen sen blire trean och sen går det inte att backa och endast ettan och tvåan funkar sen åker man snabbaste vägen hem på 2:an ställer skiten och byter dagenefter men då driver det varken på 1:an 2:an eller 3:an och icke heller på backen. men ska man köra riktigt lugnt kanske det funkar, men om det är praktiskt smidigt att få dit det tvivlar jag på. ( jag har hafft bw35 i willys)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst petewedi

Aha, är bara nyfiken. Det är inget fel på manuell låda och B30 men man kan alltid klura på alternativ... Antar att det var fint med a-låda på willys så länge det funkade?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Daniel.H.

ja självklart!!!

jo automat hade jag inte tackat nej till på min trettonbil! det är det goaste man kan åka i skogen! nackdelen är när man kör fast och hornen växer då man slänger i drive back drive back drive back..... hehe rätt lätt att rasa låda då...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Fjolle303

Hejsan

Jag fundera på om en 5-vxl kanske har lågere utvaksling på till ex. 1 och 2 gear.

Bra om man kommer ner i varv på the highway,men evan snyggere at ha et rejalt LÅG-gear til skogen eller hur PDT_Armataz_02_11.gif

Nogon som ligger inne me lite gearings fakta.

Mitt volvo biblo er et stort rod PDT_Armataz_02_13.gif
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ErikC304
den 5 växlade lådan har lägre utväxling än den 4 växlade' date=', [/quote']

Ledsen att straffa en 20-åkare, men det är synnerligen marginellt lägre växlad etta på 5-lådan. Ettan 4 är 3.85:1, medan ettan 5 är 3.92:1. Däremot skiljer axelutväxlingarna något mer mellan 13-bil (4-växlad) och 20-bil (5-växlad), 7.10:1 mot 7.56:1 och ger därmed långsammare färd på ettan i 20-bilen.

 

Varför de satt en 5-växlad låda i 20-bilen beror på att den är drygt tonnet tyngre än 13 i totalvikt med samma motor. För att få tillräcklig ork har de kastat in en extra växel och sänkt axelutväxlingen.
omega24v2007-08-25 21:24:29
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Fjolle303

Då skulle jag personligen inte tveka me en 5-vxl,om man nu inte for tag på en automat låda.

Er der visserligen inte nogon som kanner en med a-låda.

For år tilbaks provkorte en kompis och jag en Puch Pinzgauer me a-låda och WV 2,4TD,det funker braPDT_Armataz_02_02.gifmen javlar -den tar snoningerPDT_Armataz_02_08.gif

Har inget ide om hvilken låda der er talats om i Pinz`an
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ErikC304

Pinzgauer har i alla fall i någon version ZF-automat. Beteckningen var nånting i stil med AP22L. Det finns en diskussionstråd omkring det här ämnet på tyska c303.de. Den automaten ska finnas i nån personbil också, har faktiskt för mig de pratade om att Volvo haft den. Kan bara inte påminna mig sett annat än Borg-Warner i äldre Volvo, sen har jag bestämt för mig att Aisin-Warner levererade automater till Volvo efter det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Fjolle303

Det tycker jag loter lite konstigt,jag troede centralrør och vxl-låda var rejelt sammanbygde på en PinzPDT_Armataz_02_24.gifMeeen om den finns i en personvagn dåååå....

Men tyckte det kunne være intesseant om nogon har a-låda i en tgb volvo PDT_Armataz_02_02.gif

Va då for automat er der i en volvo c262 ?
Fjolle3032007-08-25 21:39:03
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst petewedi

Det är alldeles riktigt. Jag har egentligen ingen koll alls på detta men snubblade över lite data när jag letade efter bild och storlek på en bw35. BW35 lådan satt i det mesta på 70 talet. Citroen, Jagga, Volvo m.fl. AW71 satt i 760 och jag såg nånstans att BW55 eller AW71 satt i 940??? aut med överväxel. Ja det finns hur mycket som helst om det där.

 

 

Nån som har en bild och uppfattning om tex en bw35 går att skruva i utan allt för mycket ombygge? Även om den verkar klen och de lärde avråder. 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Fjolle303

ne fy tusan inte en bw35:a dom är för lätta att döda! börjar med att slira på backen sen blire trean och sen går det inte att backa och endast ettan och tvåan funkar sen åker man snabbaste vägen hem på 2:an ställer skiten och byter dagenefter men då driver det varken på 1:an 2:an eller 3:an och icke heller på backen. men ska man köra riktigt lugnt kanske det funkar' date=' men om det är praktiskt smidigt att få dit det tvivlar jag på. ( jag har hafft bw35 i willys)

[/quote']

Det sager vel alt,men kan en sån ikke "race-preppas" eller hur ?
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ErikC304

Vad som genomgående skiljer en personbilslåda från tyngre fordons växellådor är utväxlingen. Ettan på TGB:er är som sagt i närheten av 4:1, medan de flesta personbilslådor ligger kring 3:1. Avsevärd skillnad faktiskt. Annars borde en vanlig Volvo personbilslåda gå alldeles utmärkt att använda, eftersom alla byten ändå kräver modifiering av infästning mot motor och fördelningslåda. Lämpligast borde faktiskt vara en manuell från 164 i det fallet. Jag vet bara inte om de fanns i nån femväxlad variant, det var säkert med elektrisk överväxel i så fall och då blir det omflyttande av maskineri och tyngdpunkt vilket inte jag själv skulle göra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...