Gäst dynarc Postad 5 Augusti , 2007 Rapport Share Postad 5 Augusti , 2007 Hej jag är ny på denna roliga site,tänkt köpa en TGB13,har ett par frågor till någon som vet, 1.bensinförbrukning, landsväg? 2. går det bra köra 80-90 (eller det känns livsfarligt? ) 3. vilken är den svagaste punkten jag skall se upp med vid köp. tacksamför svar Mvh. dynarc Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Andreas.E Postad 5 Augusti , 2007 Rapport Share Postad 5 Augusti , 2007 1. På landväg ligger min 11:a mellan 1,5 - 1,6 L/mil 2. 80-90 går helt perfekt också med mina kronhjul. Men farten måste ju anpassas efter underlaget, hon är ju ingen sportsbil. 3. Den svagaste punkten.. det blir damasken det . Kolla rost på ram/tvärgående balkar. Växlarna skall gå in fint, inga skrapljud. Checka så att diffar fram/bak går in/ur som dom skall, det samma med fyrhjulsdriften. Bromsarna skall ta bra, trycker du hårt så skall du sitta i rutan. Checka så du har bromsar rundt om. Det kommer fler punkter från andra Andreas.E2007-08-05 14:28:26 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst ErikC304 Postad 5 Augusti , 2007 Rapport Share Postad 5 Augusti , 2007 Enligt instruktionsboken skall en Volvo C3 ta mellan två och fyra liter per mil. Två hjul till, större utväxling och mellan 00 och 1000 kg tjänstevikt mer än en 11, så drar en 13 obönhörligen mer bränsle också. Men det GÅR köra hyfsat "billigt". Med camper på och nära totalvikten på 3500kg, så drog min flakbil 80 liter på 38 mil, vid mellan 70 och 80 km/h i marschfart. Då har jag visserligen betydligt trevligare däck att köra landsväg med, men jag tror inte däcken påverkat bränsleförbrukningen sådär värst märkbart. Bränsleförbrukningen verkar inte påverkas i nån större utsträckning av att jag kör med campern på och den är ändå mer än metern högre än hytten. Högt varvtal och gammal motorkonstruktion får man nog skylla på. Bilen i sig är helt ok att marscha 90 med, men det beror på hur mycket stryk du vill ge dina öron. Själv håller jag mest mellan 70 och 80 och oväsendet ökar radikalt från 60 till 70 och lika från 70 till 80. Peltors värsta skydd hänger på min skalle när jag far! De här bilarna är rejäla don, utvecklade för extrem användning i krigssituation, så på det hela taget är det bara att tanka. Men det är så klart inte hela sanningen. Det dyra på dem är transmissionen och den ska man va rädd om. Kolla innan du börjar åka hem med den att det finns olja i alla delar av transmissionen. Det finns minst två här som kört sönder fördelningslådan på hemväg från att ha köpt sin 11/13, på grund av för lite eller ingen olja i. Damasken som Andreas nämner är två till antalet, en omkring varje framaxelknut. De måste vara nåt sånär hela under en hemfärd, annars stänker oljan i hjulväxeln ut vartefter och MÅSTE vara hel innan man kör med den på mer allvar. Damm, lera och vatten är rena döden för växlarna. Rost har i alla fall inte jag sett på ramen på Volvo C3, men det måste så klart finnas de exemplar som är drabbade med. Däremot karossen är inget vidare skyddad ursprungligen. Kolla nederdelen av skärmkanterna, skarven mellan hytten och resten av karossen (på helkarossbilar), bakstammen under mittenrutan och skarvarna runt hela hyttväggen (på hyttbilar), golven egentligen överallt, men framförallt förar- och passagerarplats i hytt, kanterna ut mot väggarna under mellandörrarna och facken längst bak i hörnen på karossbilar. Nederkanterna runt om på utsidan. Nederkanter på dörrar. Skarvar mellan överdel och nederdel på både hytt och kaross i övrigt och då särskilt skarven mellan rutramen och frontens nederdel. Tankarna kan vara rostskadade, men är av robust konstruktion. Det är mest skarvarna som tar stryk, förmodligen av kondens inifrån, men också av fukt i skit som samlas i vecken på utsidan.omega24v2007-08-05 21:57:04 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst danneape Postad 5 Augusti , 2007 Rapport Share Postad 5 Augusti , 2007 Min tgb20 ligger strax över 2l/mil på landsväg,,, Fast jag kollade luftfiltret härom dagen och sätter jag i ett nytt så borde den dra ca 2liter mindre / mil ,, Nädå,, Men ligger man på ca 70 med min så drar den ca 2liter höjer man hastigheten till 80 så ökar förbrukningen markant,, (kapellet drar en del) //Danne Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Andreas.E Postad 6 Augusti , 2007 Rapport Share Postad 6 Augusti , 2007 *host, hark* Kanske jag skall undersöka vem som tankar min 11:a ..... Lovar att återkomma när jag kört och räknat om Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Lasse Postad 6 Augusti , 2007 Rapport Share Postad 6 Augusti , 2007 Hej! Jag jobbade under 9 år som teknisk officer med bla. Tgb 11, 13 och 30:an. Just bränsleförbrukningen har jag "hemska" minnen av... På den tiden var det kungen som betalade, men iaf. Tgb 30:an med sin stora diesel och automat kommenterar jag inte, men 11/13 bilarna med B30 gillade soppa, mycket soppa, hur väl de än var inställda! Därför tror jag inte man köper dessa bilar för att spara bränsle, det är andra, mer trevliga syften som fäller avgörandet. Daniel L har pillat ner en dieselspis i sin 13 (Ett mycket imponerande och fint bygge), det tror jag är melodin om man vill använda bilen till mer än härlig avkoppling i terränglådan... Mvh /Lasse Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Daniel.L Postad 6 Augusti , 2007 Rapport Share Postad 6 Augusti , 2007 dieseln har jobbat fint i skogen under dom gånger jag testat den i borås, urstark på tomgång och en otrolig motorbroms i backarna, även på vägen är jag nöjd över orken i motorn specielt i backarna men jag har inte kunnat kolla en riktig förbrukning än mer än 20mil tur och retur till varberg med campern på och en massa packning och då hamnade jag på 1.5l/mil vid en snitthastighet av 75-80km/h men när trandum har träff nästa gång så ska jag försöka åka dit och då blir det en riktig mätning av förbrukningen Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst dynarc Postad 6 Augusti , 2007 Rapport Share Postad 6 Augusti , 2007 Tack för alla svar! Har fått lite och tänka på,min tanke var att luffa (vägluffa) runt i europa/skottland nästa sommar,en gammal dröm att gör det på små vägar i lung takt ,lite av en "äventyrsbil" likt dom häftiga UNIMOG (men till min lilla plånbok) tacksam för alla tips,har någon gjort långturer? Mvh dynarc Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Daniel.L Postad 6 Augusti , 2007 Rapport Share Postad 6 Augusti , 2007 en sådan resa blir säkert en upplevelse, vill själv utanför sverige med min 13 och uppleva europa kunna stanna där man vill och titta på sevärdheter utan att följa en strikt tidsplan det vore en resa det så följ din dröm dynarc livet är kort Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst ErikC304 Postad 6 Augusti , 2007 Rapport Share Postad 6 Augusti , 2007 Hehe, inte RIKTIGT så lång resa, men om du kollar under "Bilder och Filmer" så finns i alla fall lite kort från min 240 mil resa Nässjö-Härryda-Oslo-Karlstad-Bjurbäcken-Älmhult-Nässjö i mars i år. Jag har ännu inte vågat kolla bränslenotan från den resan. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.