Gå till innehåll

Diesel konvertering


Gäst oito

Rekommendera Poster

Gäst ErikC304

Det enda dieselbygge vi sett hittills här på Terrängbil.net är Daniel.L:s konvertering till MB300TD. Finns under I Garaget. Jag är också intresserad av diesel och det finns en del skrivet i ämnet på www.c303.de, på tyska förstås. Jag vet inte om nån där gjort byte, men det har diskuterats friskt vilka olika maskiner som skulle komma ifråga, bland annat just Nissan 3.3 och MB300. Andra möjligheter man tagit sig igenom diskussionsmässigt är VW/Audi/Volvo:s gamla knackspisar som finns i fyra, fem och sexcylindraiga versioner, där faktiskt Audi 100 1990-91 hade en tidig men enkel TDI, femcylindrig på 120 hk. Pinzgauer har original funnits med sexan av den motorfamiljen. Sen går diskussionerna höga om en trave moderna Rovermaskiner på mellan 2.8 och 4.2 liter. Men det enda jag sett på bild är två elvor och Daniels tretton med Mercedes och en elva till har jag för mig var med Patroldiesel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst petewedi

Den där satsen från SMT kostar ca 7500 + moms. Och då tror jag det var nåt fäste man måste fixa själv med svetsen. Tex en MB300 dieselmotor kostar allt från 5000 och uppåt på blocket. Så det är inget billigt projekt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Daniel.L

billigt och billigt det beror på vad du ska ha bilen till, ska man bara ha den på enstaka träffar så finns det ingen anledning att bygga om, ska du ha bilen mer än så och åka långt med den då är det värt det.

även om det tar lång tid att passera brakeeven så har du en mycket roligare motor i både skog och på väg(men då har jag 300TD i min så sugmotorn säger jag inget om)
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst petewedi

Den suger antagligen...

 

TD föresten, är det elektronik med då? 12V? Har du den i 11 eller 13? Är den snål, hur funkar den med vxl-lådan etc? Det är väl lite andra motorvarv med diesel. Berätta allt, bilder från bytet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...