Gå till innehåll

Disskutera Reservdelslistan


Gäst Mr_Smurf

Rekommendera Poster

Gäst Mr_Smurf

Hittat på på forumet..

 

Bromsar:

Samma som på Landrover Serie2 109 Station Wagon med en 2.6 liters ben bensinsexa från 1971, billigast å enklast e att beställa på paddockspares i england.

 

http://www.hotchallenge.se/tips.html

 

Artikelnummer frambackar RTC3424 (komplett för en axel ca 16 pund)

 

Artikelnummer bakbackar STC2797 (komplett för en axel ca 14 pund)

 

Artikelnummer hjulcylinder bak höger 243296

 

Artikelnummer hjulcylinder bak vänster 243297

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tar någon moderator och sammanställer alla tips i en egen lista så man slipper leta igenom hela detta ämnet sedan, som förhoppningsvid blir många sidor långt.

Yoggi2007-08-15 22:43:22

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Andreas.E

Tar någon moderator och sammanställer alla tips i en egen lista så man slipper leta igenom hela detta ämnet sedan' date=' som förhoppningsvid blir många sidor långt.

[/quote']

 

Skall summera listan och finna ett bra sätta att publisera den på PDT_Armataz_02_02.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst H.Hansen

Kommer det att inkludera alla våra terrängbilar med Volvo märke på eller blir det en egen lista för gammel valpen och suggor och de större lastbilarna, det bästa vore nog att samla allt på ett ställe om jag får ha en liten åsikt , ungefär som med länkar till lämpliga reservdels säljare : Hasse

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan man inte under fakta menyn där man väljer olika modeller och en ny sida öppnas ha en väg till listorna... där finns ju redan manualer och varianter -så blir det liksom lite struktur på det hela?  s-os2007-08-16 12:19:27

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Mr_Smurf

Kan vi disskutera detta i en annan tråd?

 

Det blir hopplöst att hitta det man söker i tråden om den är full av annat svammel.

 

Någon moderator kan väl gå in och radera all inlägg som inte är ett reservdelstips, alt flytta dom till en annan tråd.

 

När vi får till en sammanställd lista så kan jag editera mitt första inlägg och lägga in en länk där.

 

Mr_Smurf2007-08-16 12:23:15

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ErikC304

Jag har postat en ny tråd som jag klistrar istället för den här. Jag ändrade ingenting i rubriken, utan väntar på hur det bestäms omkring vilka bilmodeller som skall räknas in i tråden. För egen del anser jag det borde samlas alla "våra" bilmodeller i denna tråd, alltså inte bara 11/13/20 som rubriken gäller och tråden i så fall flyttas till "I garaget". omega24v2007-08-16 12:56:45

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Mr_Smurf

Det är bättre att ha olika reservdelstrådar eftersom det inte är samma delar till bilarna.

 

Annars kan man lätt bli lite förvirrad över till viken bil som delarna passar.

 

Så det bästa är nog att skapa en reservdelslista under varje forum, en under valp, en under sugga och en under TGB 30/40

 

Och är det något som passar till flera så får man lägga inläggen i flera trådar.

Mr_Smurf2007-08-16 13:03:06

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tips (forstätter på s-0 s idé): Gör upplägget med huvudrubrikerna enligt reservdelskatalogen, under varje grupp listar man i alabetisk ordning dom delar som har ekvivalenta utbytesdelar:

 

 

 

Grupp 50 Bromsar

 

 

 

Bromsback

 

Bromscylinder

 

Dammtätning

 

 

 

etc

 

 

 

Grupp 60 Hjulupphängning

 

 

 

Drivaxel, fram, vänster

 

Drivaxeldamask

 

Oljelugg

 

Smörjnippel

 

 

 

etc

 

 

 

 

 

// Klas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej.

Jag är ny medlem, men har läst ert forum ett tag. Jag har fått många bra tips.

 

Jag har nyligen bytt luftfilter och oljefilter (och olja) på min tgb13. Det tog ett tag innan jag hittade rätt filtertyper. En reservdelslista med återförsäljare och artikelnummer eller liknande hade besparat mig några timmars jobb.

 

Jag delar gärna med mig av denna info, men är det ok att ange företagsnamn och priser o.s.v?

 

Hälsningar Magnus

 

 

 

 

 

bv2010-11-10 11:54:32

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen.

 

Följande köptes på Mekonomen den 10 juli 2007.

Oljefilter till Tgb13, nr OC204, 76 kr.

Luftfilter till Tgb13, nr LX285, 85 kr. Alltså det som sitter i metall-lådan bakom motorn.

 

Som kuriosa kan jag också nämna att oljefilter till Bv206 heter OC23, 62 kr.

Men luftfilter till Bv206 heter INTE LX119. Jag har annu inte hittar rätt.

 

Mvh, Magnus

 

bv2010-11-10 11:55:10

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Jag får citera mig själv i förra inlägget:

> Men luftfilter till Bv206 heter INTE LX119. Jag har annu inte hittar rätt.

 

Nu har jag hittat rätt luftfilter till BV206 på Volvo (som ju säljer Ford).

 

Artikelnumret är 6049487 och är en Ford-reservdel.

Filtret finns/fanns tydligen på fordbilar i Norge (och ev i Tyskland) där dom använder samma luftfilterhållare som Hägglunds använt till BV206.

 

Pris: 191:- inkusive moms.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...

jag vill berätta om mina erfarenheter om landroverbromsar på min 11a. jag tar inte av trummorna och tvättar efter varje körning men 100 mil borde ju nya backar tålaPDT_Armataz_02_13.gif men det gjorde dom inte. Jag var i kontakt med bil &industribroms i helsingborg, dom ville limma om mina backer med ett truck belägg ist som dom påstår skulle klara dessa omständigheter. 1700 för alla skulle det kosta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

WBFN: SGA´n i offroad inom södra BF här  PDT_Armataz_02_19.gif  jag kan bara säga att du "bör" skaffa tättade tgb bromsar som jag har på min tgb 11:a, så sliper du en massa skit o innanför trumman som sliter svettig gorilla pung på beläggen PDT_Armataz_02_10.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

WBFN: svetsa på anslutning för gardena koppling på broms skölden........och efter varje djupdyckning när du kommer hem så sätt på vatten slangen o spola ut leran så håller beläggen längre  PDT_Armataz_02_43.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har funderat på det med tätningarna, dom e ju inte friska precis men dom e där dock. Min polare kör en bil av ett mycke suspekt märke nämligen jeepPDT_Armataz_02_09.gif Vi har varit i samma dynghål men hans backar e inte slut, dom halvtaskiga tätningarna kanske håller kvar skiten bättre än vad dom avvisar den , vad vet jag?? Lustigt det med gardenakopplingarna, vi har pratat om det med det har stannat vi prat men det kanske inte e så dumt endå. Vad tror ni om tgb backar med truck bellägg då?? jag ska nog testa iaf..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Fredrik L

Jag har tätade bromsar med fräscha gummin, det kommer knappt in en droppe smutsigt vatten i bromsarna.

Jag brukar ta av trummorna var 3-4 gång jag verit i skogen och det ser alltid rent och fint ut, behöver inte justera backarna mellan varven heller.

 

Blykulorna i gummit gör att gummit öppnar sig när man kör i typ 40 och uppåt, har man torra gummin så öppnar dom kanske sig inte.

 

Kan man få dit en vattennippel så funkar det säkert rätt bra.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...