Gå till innehåll

Vinteredäck


Gäst powerbit

Rekommendera Poster

Gäst powerbit

Ja frågan kan ju verka knappsy men jag har köpt min 11:A så den ska funka på vintern.Här ett par mil från kusten så begränsas min jaktmark med drivande hund om jag inte har en bil som fixar 30cm snö innan jul med 75procent och jag får hålla till där alla andra stövarägare är. Jag hadde tänkt att i fortsättningen så skulle jag bara kunna gasa på rakt fram där plogbilen slutat ploga men vill inte köra på orginahjul med kedjor för det verkar för extremt . Men nån av er med Bogger eller nya pildäck eller andrar däck hur uppför dom sig i naturen när det är SNÖ.

Har en tanke om att" bf/g at" ska va ett godkänt vinterdäck. Tror hur som hellst inte på 20åriga gamla krondäck som är stenhårda.

 

Ja få höra nu ???

Skit i felstavningarna ja jag fick sitta kvar ibland 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De här däcken är inte så mycket att ha på vinterväg, för mycket syntetgummi och för lite lameller för att klara snö och is. De är inte direkt som Hakkapelitta eller Nord Frost. Det är kedjor som gäller om du ska klara djupsnö.

Om du har turen att ha pudersnö hela vägen ner till hårda marken med grepp så kan det funka men om det är is i botten eller hårt packad snö så sitter du fast.
Calle2007-08-16 08:25:33
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Chrille

Problemet med de flesta däcken e väll inte att ta sig fram utan att kunna stannaPDT_Armataz_02_10.gif

 

Helt rätt, 30 cm snö är inga problem med kronans däck sålänge det inte ligger tjock is underst och det lutar mycket.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst H.Hansen

Hm skall bli kul att prova att köra på ovannämda vägar med mönster på däcken, sist jag vinter körde så var det just på vägar med 30-45 cm snö med is under på lutande vägar utan möster på däcken, det gällde att hålla tungan rätt i mun och tänka tre gånger vilken hastighet, växel och vilket spårval man tog. och det med att stanna det gäller väll att anpassa hastig heten till underlaget, vist blöt ren is nästan omöjligt att köra på i vilken hastighet som helst utan hjälp medel som dubbar eller kjedjor, som tur är har ajg en uppsätning kjedjor ligger det hade jag inte sist så risken för över mod är nog stor i vinter PDT_Armataz_02_40.gif : Hasse

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Själv kör jag omkring på de här. Cooper Discoverer S/T 315/75-16 men jag har bara haft dem sedan midsommar så jag kan inte svara för hur de går i snö. De finns med på vägverkets lista över godkända vinterdäck så helt under isen ;-) bör de inte vara. De är förborrade för dubb så vill man ha ett rent vinterdäck är det enkelt fixat.

 

mvh Åke

 

 

discvr_st.jpg
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ErikC304

Själv kör jag Cooper ATR 315/75-16 och hade dem ca 150 mil vinterväg i mars. 30 cm snö har jag däremot inte provat, men de kändes RADIKALT mycket stadigare i halka och snömodd. M+S-märkta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Även kronans original är inga bekymmer för snödjupet, så länge det inte är is i botten o altför brant åt nåt håll.

Det packar under o driver på, fast när man börjar ploga med underedet så är det ju 3vligt med kedjorna o då försvinner alla bekymmer utan man kan tuta o köra (ja tuta är ju dumt om man är på väg att släppa hunden, får bi på hemresan då). När det gäller snöhögen där plogen vände så är det lite fart som gäller....

 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst powerbit

Nu när jag köpt bf/godrich allterain och maxubbar dom, altså en dubb i varje hål.så tror jag det skulle funka och omkrets ska va så kedorna passa om det skull bli för mycke snö eller för mycket is nån morgon PDT_Armataz_02_39.gif

 

Har nu handlat däck fan va ont det gör  på kontot Men vad är väll en  underbar

solresa till Tailand eller Kanarie öarna mot att ta sig dit man villPDT_Armataz_02_44.gif

 

nån av er som kanske har nån bra ursäkt att JAG bara behöver däck som kostar skjortanPDT_Armataz_02_08.gif

Varför måste man ha en brorsa som jobbar åt svensk bilprovning, den fan sa att det blir för många dubbar om du ska besikta med dom.PDT_Armataz_02_15.gif
powerbit2007-08-20 11:02:33
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...