Gå till innehåll

Tändspole


Gäst tessier

Rekommendera Poster

Gäst tessier

Tänkte bygga om till "normal" tändning på min 13 och undrar om det går att få dit en vanlig tändkabel på den skärmade tändspolen. Inte så sugen på att köpa en ny 24volts tändspole. Bilen står två timmar bort och därifrån är det långt att åka om man skulle behöva köpa något. Så om någon löst det så berätta hur och vad som behövdes isåfall så att jag slipper uppfinna hjulet igen (med tuggummi och ståltråd ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst petewedi

Ja, det vill jag också veta. Kan man bygga om det avskärmade systemet till ett vanligt? Passar ett orange lock på fördelaren eller måste man byta bottendelen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Fredrik

Man måste byta fördelaren för att kunna använda vanligt fördelarlock. Det vanliga locket har större diameter och passar inte på avstörd fördelare. Att byta fördelare är mycket enkelt när man väl fått tag i en.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst tessier

Du åker på att fixa en ny fördelare. Jag handlade en riktigt fin på skroten för 200:- Nytt lock, ny rotor och ny brytare satt det i den. Ett klipp. Har även köpt en tändkabelsats till volvo164 och naturligtvis, tändstift.

Så här långt har jag tänkt behålla tändspolen som den är och klippa bort kontakten som ansluter lågspänningen mellan spolen och fördelaren. Jag hoppas att det går att klämma dit en vanlig tändkabel på tändspolen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst petewedi

Om man ska hitta en " fördelare, ev lock, rotor och brytare" för 200  på skroten är det volvo c303 man skall leta efter? Dessa delar kanske är samma på 164 då ingen av dem är 24 volt utan endast mekaniska/tändspolespänning?

 

 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst tessier

Att det är 12 eller 24volt spelar ingen roll. Samma prylar är det. Kanske kondensatorn som är annorlunda, men jag tror inte att det skiljer så mycket. Kanske opereraöver kondingen från den radioavstörda till den "nya". Skulle det bli krångel med kondingen så får man väl köpa sig en ny. Enda problemet är egentligen tändspolen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst tessier

Fortsätter frågan lite här.

Fördelaren jag har (även den i res. katalogen) har dubbla anslutningar till vakumklockan. Den yttre går till insuget, men den inre slangen då?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst danneape

Dubbla???

Sitter den på sekundärsidan så skulle det kunna vara så att den skall sitta högt för att kunna ventilera utan att suga in vatten/gegga,,, annars vet jag inte,,

har ingen på min tgb20 vad jag vet,,

//Danne
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst tessier

Visst sekundären på tändspolen är typ 20 -30 kilovolt. Men primären är beroende av vilken spänning man har i bilen.

Det är inte helt samma fördelare på 303an och 164an. Tror att det skiljer lite på tändkurvan. Tror inte att det har så stor betydelse på en 30 år gammal sliten fördelare. Vill man ha perfekt resultat så får man köpa typ en 123ignition.

Men min fråga är fortfarande om det går att få dit en vanlig tändkabel på den skärmade tändspolen.

 

Har fått lite info om den extra luftanslutningen på fördelaren. Ska tydligen vara något med avgasreningen, typ förställa och "efterställa" tändningen.

Funderar på att plocka i centrifugalregulatorn ifrån det skärmade i den nya fördelaren och skippa vakuumklockan helt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Är jag helt ute och cyklar????!!!!!

 

Har en 1314 och skulle byta fördelarlock hade jag tänkt!

Köpte en på Mekonomen (art nr 18-806072) som skulle passa B30A men den passar inte! Verkar som om diametern är mindre än nuvarande? Är det skillnad på våra fördelare jmf vanliga B30? Det kan inte vara någon speciell avstörd då den ser ut som vanlig orange?? Vad ska jag ha och var hittar jag dessa prylar?

 

/jens

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns två typer... har du nog redan gissat, kolla på mekonomen, meca m.fl. ta med nya och gamla locket till firman och byt/jämför till den större... jag har för mig det nyare 164E (B30E) locket skall passa...

s-os2007-11-12 09:20:25
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det är någon som har koll på tänddelar och var dessa heter/ finns att köpa kanske man kunde lägga upp någon form av databas? Lista med orginalnummer och ersättnings alternativ som kan köpas på tex mekonomen/biltema/micro etc.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 years later...

Det går med en tändspole för 12 v om man tar en med 3 ohms inre resistans, sen använder man förkopplingsmotståndet som finns original. Original spole 164 tror jag har bara 1 ohm på sekundärsidan, den blir varm o brinner upp. Kör själv med en 2 ohms spole och förkopplingsmåtsåndet funkar kanon men rekomenderat är 3 ohm. Nedan ett klipp på ett mail från http://www.bm-classics.com/swe/welcome.asp som säljer ignitor

 

Hej Janne

24v Ignitor finns till fördelarnummer 0231-136007 och kostar 1650:- och fördelar 0231-305058 och kostar 1880:-

Passande 3Ohm tändspole kostar 618:-.

Priserna är inkl, moms, postens avgift tillkommer.

Hälsning

Mike Pattenden

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...