Gå till innehåll

Ställ ventiler


Gäst rickardp

Rekommendera Poster

Gäst rickardp

Ställde ventilerna på min TGB-11 och motorn går nu riktigt bra. Rekommenderas för att få lite mer fart i en motor som går hårt på blyfritt och bankar upp ventilsätena.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst H.Hansen

Är lite skum på blyersättnings medelet verkar som om tändstiften slaggar igen om man har i förmycket, skall bli intresant och se vad som gör att jag får ett så fruktansvärt övertryck i min motor när jag börjar renovera den, tycker att byta olja för många gånger inte skall vara dåligt för en motor men tydligen är det avlagringarna som suttit fast grott på min som hållt den tät PDT_Armataz_02_38.gif han som hadde den innan böt nog inte varken olja eller filter för ofta med tanke på hur filtret såg ut när jag köpte den, och mina täta olje byten för att få en olja som inte blir svart efter 10 mil har nog gjort så de flesta avlagringar släpt, och disel tvätten gjorde nog inte saken bättre, men jag får ju en ren motor att börja renovera i alla fall PDT_Armataz_02_23.gif : Hasse

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Prexis... överdosera inte DET slaggar igen stiften... det behövs ju inte mycket för att förhindra att ventilerna "klibbar" i sätet och sakteliga förstör sätet genom att material från den "fastnar" på ventilen... kör man mycket lugnt och inga långa sträckor på landsväg i hög fart så behövs knappast tillsatsen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst H.Hansen

Tror inte det skadar med lite tvåtaktsolja i bensinen lite blå rök och om det är för fet blandning så tappar man nog lite effekt och stiften sätter igen även då, körde med det själv när jag skulle ställa bilen en stund för att få en liten hinna av olja på rörliga detaljer innan vinter stoppet och karossbytet och hade inga bekymmer med motorn när jag började testerna efter det i våras. Hasse

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst tessier

Om man ska långlagra en bil så har jag varit med om att man plockar bort luftfiltret, startar motorn och häller olja i insuget tills bilen dör. Garanterat oljefilm överallt då...

Tror att ditt problem med tryck i vevhuset beror på kolvringarna. Om motorn är/var väldigt sotig och har stått still ett tag så sitter med all säkerhet någon eller några kolvringar fast i spåren. Min motor ligger i bitar just nu och där satt tre ringar mer eller mindre fast i spåren. En så illa att jag nästan fick bryta sönder sakerna för att få bort den. Den burken hade bara 5 kilo i komp....

 

Men som sagt tidigare så skulle det kunna vara avgasventiltätningarna med...

 

tessier2007-08-24 20:07:48

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst H.Hansen

ja det skall bli roligt att riva ner den och kolla B20 som skall fungera som utbytes medan B18 motorn får sej en total renovering lyfts på under söndagen PDT_Armataz_02_39.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst rickardp
Använder du inte blyersättningsmedel?

Det hjälper inte, om man inte har härdade ventilsätesringar som vår B30 inte har original, så sker sk. kallhamring av de frästa gjutjärnsventilsätena. Effekten blir den att ventilspelet krymper ihop tills det blir så litet att man bränner en ventil.

 

Problemet har uppmärksammats tidigt i veteranbilskretsar då den smörjande blyoxiden, som bildades vid förbränning och satte sig på ventiltallriken och skaftet och smorde så fint, togs bort.

 

Metoden med tvåtaktsoljan har jag provat på gräsklipparen som nu går igång varje vår utan startgas och svordomar, men om det löser problemet med kallhamring är svårt att sia om.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...