Gäst rickardp Postad 23 Augusti , 2007 Rapport Share Postad 23 Augusti , 2007 Ställde ventilerna på min TGB-11 och motorn går nu riktigt bra. Rekommenderas för att få lite mer fart i en motor som går hårt på blyfritt och bankar upp ventilsätena. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Calle Postad 24 Augusti , 2007 Rapport Share Postad 24 Augusti , 2007 Använder du inte blyersättningsmedel? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst H.Hansen Postad 24 Augusti , 2007 Rapport Share Postad 24 Augusti , 2007 Är lite skum på blyersättnings medelet verkar som om tändstiften slaggar igen om man har i förmycket, skall bli intresant och se vad som gör att jag får ett så fruktansvärt övertryck i min motor när jag börjar renovera den, tycker att byta olja för många gånger inte skall vara dåligt för en motor men tydligen är det avlagringarna som suttit fast grott på min som hållt den tät han som hadde den innan böt nog inte varken olja eller filter för ofta med tanke på hur filtret såg ut när jag köpte den, och mina täta olje byten för att få en olja som inte blir svart efter 10 mil har nog gjort så de flesta avlagringar släpt, och disel tvätten gjorde nog inte saken bättre, men jag får ju en ren motor att börja renovera i alla fall : Hasse Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst s-os Postad 24 Augusti , 2007 Rapport Share Postad 24 Augusti , 2007 Prexis... överdosera inte DET slaggar igen stiften... det behövs ju inte mycket för att förhindra att ventilerna "klibbar" i sätet och sakteliga förstör sätet genom att material från den "fastnar" på ventilen... kör man mycket lugnt och inga långa sträckor på landsväg i hög fart så behövs knappast tillsatsen. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Johan11 Postad 24 Augusti , 2007 Rapport Share Postad 24 Augusti , 2007 Skulle det inte funka att ta lite 2-taktsolja istället för blyersättningsmedel eller gör det mer än bara smörjer ventilerna? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst H.Hansen Postad 24 Augusti , 2007 Rapport Share Postad 24 Augusti , 2007 Tror inte det skadar med lite tvåtaktsolja i bensinen lite blå rök och om det är för fet blandning så tappar man nog lite effekt och stiften sätter igen även då, körde med det själv när jag skulle ställa bilen en stund för att få en liten hinna av olja på rörliga detaljer innan vinter stoppet och karossbytet och hade inga bekymmer med motorn när jag började testerna efter det i våras. Hasse Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst tessier Postad 24 Augusti , 2007 Rapport Share Postad 24 Augusti , 2007 Om man ska långlagra en bil så har jag varit med om att man plockar bort luftfiltret, startar motorn och häller olja i insuget tills bilen dör. Garanterat oljefilm överallt då... Tror att ditt problem med tryck i vevhuset beror på kolvringarna. Om motorn är/var väldigt sotig och har stått still ett tag så sitter med all säkerhet någon eller några kolvringar fast i spåren. Min motor ligger i bitar just nu och där satt tre ringar mer eller mindre fast i spåren. En så illa att jag nästan fick bryta sönder sakerna för att få bort den. Den burken hade bara 5 kilo i komp.... Men som sagt tidigare så skulle det kunna vara avgasventiltätningarna med... tessier2007-08-24 20:07:48 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst H.Hansen Postad 25 Augusti , 2007 Rapport Share Postad 25 Augusti , 2007 ja det skall bli roligt att riva ner den och kolla B20 som skall fungera som utbytes medan B18 motorn får sej en total renovering lyfts på under söndagen Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst rickardp Postad 27 Augusti , 2007 Rapport Share Postad 27 Augusti , 2007 Använder du inte blyersättningsmedel? Det hjälper inte, om man inte har härdade ventilsätesringar som vår B30 inte har original, så sker sk. kallhamring av de frästa gjutjärnsventilsätena. Effekten blir den att ventilspelet krymper ihop tills det blir så litet att man bränner en ventil. Problemet har uppmärksammats tidigt i veteranbilskretsar då den smörjande blyoxiden, som bildades vid förbränning och satte sig på ventiltallriken och skaftet och smorde så fint, togs bort. Metoden med tvåtaktsoljan har jag provat på gräsklipparen som nu går igång varje vår utan startgas och svordomar, men om det löser problemet med kallhamring är svårt att sia om. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.