Gå till innehåll

Fotobil Projektet V2.0


Gäst Teddan

Rekommendera Poster

Några nya frågor ikväll...

 

 

 

1. Mårten berättade för mig idag att jag har ut fällbara fästen för bår. Har någon bilder på hur det ser ut med bår på plats?

 

 

 

2. Tips om tyger/material för att klä om mina stolar? Var handlar man?

 

 

 

3. Vad har ni för batterier i bilarna? Tror att den som jag har orkar inte riktigt längre.

 

 

 

4. Vilka motorolja bör man använda?

 

 

 

5. Låsbar bensinlock? Extra någon?

 

 

 

Kan man blanda E85 och 95 oktan i bilarna? Funkar det så beställer jag nya regskyltar, "Miljöbil".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan man blanda E85 och 95 oktan i bilarna? Funkar det så beställer jag nya regskyltar, "Miljöbil".

Vet att tidiga expriment gjordes av gamla härdverkstan i anderstorp åt volvo för att ta fram toppar där sätena induktionshärdade och inte sjönk när de inte fick någon smörja. Vet däremot inta om dessa var för marint bruk eller millitärt annars gör du lätt själv om toppen med lösa säten, sen räcker det med tändjustering för ev spikningar samt lite fetare blandning.  moderna motorer samt 2 taktare går bra på e 85 har kört både båten och familje bilen på sprit men du tjänar inget ekonomskt på det eftersom energivärdet är lika mycket lägre som priset.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Intressant.

 

 

 

Upptäckte imorse att mina blinkers sluade att fungera och säkringen är hel.

 

Eldragningarna är gamla och ful. Tips? Funderar på att börja med lägga om kablarna för lamporna. Tips om kabel/kabel typ?

 

 

 

Sen undrar jag om man inte ska ha en vit lampa som lyser när man backar? Trodde det var lag...?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Några nya frågor ikväll...

 

 

 

1. Mårten berättade för mig idag att jag har ut fällbara fästen för bår. Har någon bilder på hur det ser ut med bår på plats?

 

 

 

2. Tips om tyger/material för att klä om mina stolar? Var handlar man?

 

 

 

3. Vad har ni för batterier i bilarna? Tror att den som jag har orkar inte riktigt längre.

 

 

 

4. Vilka motorolja bör man använda?

 

 

 

5. Låsbar bensinlock? Extra någon?

 

 

 

Kan man blanda E85 och 95 oktan i bilarna? Funkar det så beställer jag nya regskyltar' date=' "Miljöbil".

 

 

 

 

 

[/quote']Hög/låginblandning av E85 är inga problem. Upp till 40% inblandning av E85 klarar de flesta motorer utan nämnvärda problem. Blyersättning, i den mån det verkligen behövs, kan tillsättas som tidigare.

Vid inblandning av ev, olja i bensinen måste den vara anpassad till etanolen för att undvika separering av olja och bränsleblandning.

 

Jag kör själv en Volvo B21 på 100% E85, och en på 50/50 utan problem.

Har även konverterat en B23 till etanoldrift, som nu gått ca, 5000 mil på 100% E85 utan problem maskinellt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Teddan när det gäller tank lock så hade jag bekymmer men det är löst med ett oljepåfyllningslock från en Volvo och mot bensin stölder har jag satt i en fjäder i påfyllningsröret så slagning går inte men det finns ju en tapp skruv i botten på min tank åtminstone har inte velat förstöra den så där går det ju att tömma tanken om man vill.

 

Oljan är ju lite beroende på vad de kört i den tidigare, skulle tro att jag gjorde mistaget att köra med en olja som löste upp gamla avlagringar och för många oljebyten tätt gjorde att motorn blev otät och lär renoveras,

 

Tyger har jag själv funderingar om och har funderat på en tapetsrear verkstad tror jag det hetar sådana som klär om gamla möbler de borde kunna skaka fram matrial, men det lutar mot att leta på lite bekvämare stolar typ folkrace eller buggy stolar som är lite skålade och tål väta.

 

Jag kör med ett Optima gult i min valp det kändes som ett måste med den gamla likströms generatorn.

Nu sitter det en växelströms generator i men det kan vara bra med den extra krämen av ett Optima vid start med växel i , och till vintern om man inte har tillgång till motor värmare och är ute själv och har använt mycket ström till lysen mm och skall i väg när det är riktigt kallt, har startat min ordinare bil ett flertal gånger med valpen då det var riktigt kallt för den har det inte varit några större bekymmer att få igång trots kyla på -25 grader.

 

Mvh Hasse

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Häftigt!

 

Jag skojade när jag frågade. PDT_Armataz_02_10.gif

 

 

 

Men behövde du göra någonting till/med motorn för att tanka 100% E85?

 

 

 

De bilar jag konverterat har jag slipat nålen på för att förgasaren ska kunna ge mer bränsle. I ditt fall har du väl fallförgasare, och då måste du ändra munstycksstorleken i stället.

www.etanol.nu har mycket information, och kunniga i ämnet.

 

I de flesta fall så är konverteringen ganska enkel att utföra.

Nackdelen är att E85 ger sämre kallstartsegenskaper, vilket medför att man måste hitta sätt att underlätta kallstarter.

Motorvärmare ( bensinmotorvärmare fungerar enligt uppgift utmärkt på E85 direkt ) bensininsprutning i insuget eller elektrisk förvärmning av bränslet är olika lösningar på problemet.

 

Jag provade bensininsprutning i insuget med gott resultat, via en snöskoterprimer monterad under instrumentbrädan. Kostnad ca, 300 kronor för nödvändigt material ( + ev, dunk/behållare att förvara startbensinen i ).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Intressant.

 

Upptäckte imorse att mina blinkers sluade att fungera och säkringen är hel.

Eldragningarna är gamla och ful. Tips? Funderar på att börja med lägga om kablarna för lamporna. Tips om kabel/kabel typ?

 

Sen undrar jag om man inte ska ha en vit lampa som lyser när man backar? Trodde det var lag...?

 

Eftersom ingen blinkers funkar borde felet ligga före blinkersspaken. Säkringsdosan (originalet) är känd fär glappkontakt så mät efter säkringen för att se om du har spänning där. Du kan t.ex. mäta på inkommande (heter vanligtvis 49) på blinkersrelät att du har 12V där. Har du spänning där bör felet ligga mellan relä och blinkersspaken, eller så är det relät.

 

Jag har inte riktigt koll på backljuset men jag tror inte det är lag på det, speciellt inte på en bil av den årsmodellen.

 

mvh Åke
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Angående oljor och batterier

 

Oljor tror jag att det finns lika många åsikter om som personer men jag vill påstå att även den billigaste Biltemaoljan håller högre kvalite än vad oljorna hade när B18 motorn konstruerades, så det ska räcka gott med en vanlig 10W-30.

 

Jag har ett vanligt 60Ah batteri i min och det fukar bra. I traktorn, en BM600, har jag också ett 60Ah Biltema batteri och det drar igång den till ca -10 grader. Det är jag ganska impponerad över för startmotorn är på 4hp och i original är batteriet på 160Ah, men det är klart, motorn har nog inte gått mer än 200 timmar sen renovering.

 

mvh Åke

 

Kanske bäst att lägga till att jag inte menar att Biltema har dålig olja utan att de har bra pris på den.
Ake642007-09-14 14:04:43
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Biltemas olja är enligt många överensstämmande uppgifter tappad av/hos Statoil.

Och mycket kan nog sägas om Biltema, men förmodligen inte att de har dålig olja.

( bara som kommentar )

Och till en B18/20/21/23/230 tror jag inte man skall överdriva sitt val av olja, utan köra på en billig och simpelmineralolja helt enkelt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En kompis kör sin 745 på 100% E85 utan att göra något med den. Den har iofs insprutning, men det är ju bara mängden bränsle som måste ökas. Han tyckte att den var jobbig att starta när det var -15. Men det gick bra med lite startgas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ang e85, förmodar att du har en b18 i valpen denna har sätena frästa direkt i toppen ej att jämnföra med modernare motorer visst går det ett tag att köra troligen en hel säsong men problemet blir det samma som om du tänkt köra på gasol, sätena kommer att sjunka. i övrigt kommer den nog gå ganska bra men du behöver ändra tändningen enklast är att ställa efter spikningarna, moderna motorer har knacksensor vilket gör att man slipper ändra tändningen.

 

Jag körde min halvårs vis på egypen soppan som var runt 80 i oktan värde gick bra men enda gången jag kört sönder var när tankarna fylles upp en gång i polen och och fick där troligen 250 liter helt oblyat en ventil brändes efter ca 100 mil.

 

Planerar du mycket fotoresande utomlands så riv av toppen fräs dit stålsäten eller ha med en topp,  extra i bagaget, volvodelar svindyra utomlands, du kan lätt 10 dubbla priset.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Såvitt jag vet efter att ha läst om etanolkonverteringar under några år, och själv testat. Så tror jag mig inte ha hört att någon kört sönder sin motor, om rätt konverterad, p.g.a bränslet E85. Oavsett topplock/ventilsäten.

 

Vad i E85 skulle orsaka sätessjunkning?

 

B18/B20 behöver väl för övrigt blyersättning enligt uppgift. Flertalet personer på nätet har ju hävdat att de kört utan blyersättning ända sedan blyet togs bort ur handelsbensinen. Tror även jag hört någon bekants bekant sagt det.

Trovärdigheten i de historierna låter jag vara osagd, men ser ingen riktig anledning till att ljuga om det.

 

Myterna kring E85 användning är många, och oftast just myter eller rena missförstånd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Blyersättning är bara ett skämt i mina ögon skulle aldrig hälla salt i tanken.

 

Såg att du konventerat några motorer låter ju bra har du provat några med vanliga gjute toppar utan någon induktionshärdning elller lösa säten eller har det bara varit modernare motorer?  Såg över en gasol v8 för mängder med år sen och nog sjunker sätena samma fenomen kommer det att bli när soppan blir för ren. Men jag tror inte detta är något problem för de flesta på forumet eftersom bilarna bara är hobby bilar och averkar inte så många tusen mil per år.

 

Kan hålla med om att mycket ang e85 är myter mina egna tester med sprit funkat bra men någon större ekonomisk vinning är det inte.

 

Ska man göra något som är verkligen är lönt i en tyngre bil eller terängbil så är det att skifta över till diesel.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Intressant allt ni skriver. Jag måste tanka imorgon innan jag byter kablar till broms och blinkerlamporna. Tror jag ska prova tanka med diesel. PDT_Armataz_02_05.gif

 

 

 

Ska också sätta på frihjulsnav. Nyfiken på att se hur mycket mindre hon drar.

 

 

 

 

 

 

 

Kör ni med "ecokörning" när ni är på träffen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ööööööö du kan inte bara tanka disel om du har en bensinare, då blir du snart  stående PDT_Armataz_02_28.gif. å jag såg inte smailin efter trodde du medade allvar PDT_Armataz_02_39.gif

 

Bly ersättningen tror jag jag lämnar hemma hädan efter verkar inte allt för bra om man slår i för mycket, kommer nog att slå i lite tvåtakts olja i stället för extra smörjning

 

H.Hansen2007-09-14 21:19:59

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I bilen finns också ett Militär identitetsnr för bilen' date=' 207512. Går det att få reda på vart bilen har varit eller använts för när den var i "tjänst"?[/quote']

 

Jag ringde FMLOG (FörsvarsMaktenLOGistik) och frågade om det fanns något register som kunde berätta lite om min 903:a. Efter mycket om och men så fick jag tag på en människa som enbart kunde berätta att min hade tjänstgjort i Karlskrona. Nu kommer jag inte ihåg vilket tel.nr jag fick napp på men prova samtliga: FMLOG Karlstad 054-103400 (exp@ks.fmlog.mil.se), Kungsängen 08-58451800, Försvarsmaketn 08-782 40 00. Tyvärr så var inte registren så upplysande som jag hade hoppats. Ang ditt oljetryck så ska det ligga på 3,5-6,0 kg/kvadrat centimeter vid 2000 varv/minut (svårt utan varvräknare) med ny oljerenare. Detta står i Pltgb 903 + Pvpjtgbil 9031 beskrivning del 1 (1964). Kolla på Tradera, där brukar det finnas litteratur till försäljning. Din kärra, är det en 9033 (radiobil) eller en 903B (med vinsch bakom främre vänstra hjulet)? Jag ser inga antennfästen eller öppningsbara fönster på sidan i bak. /Ola
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för tipsen med FMV! Ska kolla upp de på måndag.

 

 

 

Bilen är då en 903B fast vinschen fattas. Den saknade vissa delar så Roger Johansson sålde av dem delar som var kvar. Så jag funderar på en elvinsch framöver.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Blyersättning är bara ett skämt i mina ögon skulle aldrig hälla salt i tanken.

 

Såg att du konventerat några motorer låter ju bra har du provat några med vanliga gjute toppar utan någon induktionshärdning elller lösa säten eller har det bara varit modernare motorer?  Såg över en gasol v8 för mängder med år sen och nog sjunker sätena samma fenomen kommer det att bli när soppan blir för ren. Men jag tror inte detta är något problem för de flesta på forumet eftersom bilarna bara är hobby bilar och averkar inte så många tusen mil per år.

 

Kan hålla med om att mycket ang e85 är myter mina egna tester med sprit funkat bra men någon större ekonomisk vinning är det inte.

 

Ska man göra något som är verkligen är lönt i en tyngre bil eller terängbil så är det att skifta över till diesel.
De motorer jag konverterat är B21 och uppåt, så även om de är gamla igrund och botten. Så får de nog räknas som moderna jämfört med B20 och bakåt.

Dock kan jag bara dra mig till minnes en modern Mitsubishi gdi-motor som "havererat" p.g.a E85 konvertering.

 

Om motorn går på bensin, så går den på E85 också. Det handlar bara om korrekt mängd bränsle, eller accepterande av risk för haveri.

Jag kör det senare med gott resultat hitills, den ena bilen har gått 5-6000 mil nu på enbart E85. Och den senaste drygt 2000 mil. Förbrukning original med bensin ca, 1liter per mil, och med E85 ca,1,1 och 1 liter per mil.

Snålställda alltså enligt reglementet, men går utmärkt och uppvisar inga tecken på problem som kan relateras till E85.

 

Bensin i sig smörjer väl inte ventilsätena?

Det gör, eller gjorde blyet som tidigare fanns i all handelsbensin.

varför ett byte till E85 inte spelar någon roll så länge som korrekt mängd bränsle ges till motorn.

 

Dieselinblandning i en bensinmotor kan fungera. KAN!

Jag har själv testat med upp till 20 liter per 60 liters full tank, utan problem i en fordmotor.

Nästa motor protesterade mycket tydligt redan vid 5 liters inblandning, men det positiva var att efter det så drog motorerna märkbart mindre bensin per mil.

 

Diesel har tydligen en mycket rengörande effekt invändigt i ett bensinbränslesystem. Men idag har E85 samma effekt, och är mer lämpat i en bensinmotor.

 

Vad gäller ekonomin bensin vs E85, så sopar E85 banan med fossilbränslet för min del.

Ca, 7,80kr per mil med E85 jämfört med ca, 11,50 med Bf95

Personligen tycker jag skillnaden är mycket tydlig och ekonomiskt intressant.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Såg att du frågade om låsbara tanklock, här är en annan variant, mejerikopplingar och hänglås.  två lock eftersom det även ligger en rostfri färskvattentank på högersidan.KIF_0799comp.JPG

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lycka till med info sökningen. Då har du en likadan modell som jag själv. Jag har vinsch som tyvärr inte fungerar i nuläget bara. Tids nog ska den gås igenom när allt annat (ny motor bl a) är på plats så skrället rullar igen. Din såg ruskigt fräsch ut. Inte en massa bucklor som på min..PDT_Armataz_02_03.gif /Ola

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...