Gå till innehåll

Brutal kraft!


Gäst Runristaren

Rekommendera Poster

jo det hade varit kul att veta hur många som finns kvar. Tror inte det är speciellt många kvar i liv. Jo det är lite trist att den inte är välkommen överallt på träffar' date=' men här uppe spelar det ingen roll nu när vi inte har nå körtillstånd på bodens skjutfält men folk verkar ju vara där och köra minst lika mycket endå. Så nog kan jag också rulla ut i skogen bara jag vill. Men då ska ju lastbilen gå att köra också som den inte gör nu ;)  Min reggades in -05 som lastbil och på första och som även är senaste besiktningen som är gjord på den fick den också blankt papper förutm att lamporna var lite högt riktade ;)  [/quote']

Vad har du kvar som måste göras för att den ska rulla stolt!

 

Hade tänkt slipa hela lastbilen i sommar med har inte hunnit det. Så ska renovera upp hytten nu i höst iallfall sen ska jag väl köra i vinter och ta och renovera upp flaket nästa sommar. Men för att den ska gå och köra igen så är det väl främst nytt golv till hytten som behövs och få på avgassystemet och ta och byta oljor överallt.  Funktionsmässigt sett är den ju i toppskick så på den biten är det inga problem. Är bara massa tråkig ytrost här och var på den som jag måste slipa bort. Så bara jag sätter ihop hytten igen så ska det bara vara och köra. PDT_Armataz_02_30.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sen till vintern ska det bli spännande och se om muskelpaketet som gömmer sig under huven orkar trycka fram min nästan 3m breda spetsplog.PDT_Armataz_02_30.gif Kommer nog bli en hel del förstärkningar av ramen på 912an så den pallar alla krafter som kommer från plogen. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Runristaren
Sen till vintern ska det bli spännande och se om muskelpaketet som gömmer sig under huven orkar trycka fram min nästan 3m breda spetsplog.PDT_Armataz_02_30.gif Kommer nog bli en hel del förstärkningar av ramen på 912an så den pallar alla krafter som kommer från plogen. 

 PDT_Armataz_02_07.gifPDT_Armataz_02_07.gifPDT_Armataz_02_07.gif' date=' muskelpaketet!

Visst har järngrytan bra vrid, 350 Nm vid 1000 varv.

Å nog har jag tagit branta backar så det kittlat i pungen, men det skulle inte ha skadat med en 30-40 friska kusar till, det märks tydligt vid landsvägskörning.

Ok, den är ju konstruerad för att gå på lågen i skogen så jag ska ju inte gnälla men...

Förut hade jag tokplaner på helaluminium storsmallblockare (427'a!)

Men jag har sansat mig, det är ju orginal rakt igenom, å det är inte fy skam så här en 50 år efter födelsen[img']http://www.terrangbil.net/_forum/smileys/PDT_Armataz_02_02.gif[/img]

 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sen till vintern ska det bli spännande och se om muskelpaketet som gömmer sig under huven orkar trycka fram min nästan 3m breda spetsplog.PDT_Armataz_02_30.gif Kommer nog bli en hel del förstärkningar av ramen på 912an så den pallar alla krafter som kommer från plogen. 

 PDT_Armataz_02_07.gifPDT_Armataz_02_07.gifPDT_Armataz_02_07.gif' date=' muskelpaketet!

Visst har järngrytan bra vrid, 350 Nm vid 1000 varv.

Å nog har jag tagit branta backar så det kittlat i pungen, men det skulle inte ha skadat med en 30-40 friska kusar till, det märks tydligt vid landsvägskörning.

Ok, den är ju konstruerad för att gå på lågen i skogen så jag ska ju inte gnälla men...

Förut hade jag tokplaner på helaluminium storsmallblockare (427'a!)

Men jag har sansat mig, det är ju orginal rakt igenom, å det är inte fy skam så här en 50 år efter födelsen[img']http://www.terrangbil.net/_forum/smileys/PDT_Armataz_02_02.gif[/img]

För 50år sen var det nog ett muskelpaket PDT_Armataz_02_05.gif

Men för att vara då 50år gammal så måste jag säga att det är en bra motor. Grovhuggen och inte mycket på den som kan gå sönder. och startar jävlar i mig jämt och går alltid. Kan då nästan garantera att den där motorn skulle kunna gå utan olja ;). Enda problemet jag haft men min var att förgasaren var FULL i lera så då gick den lite sämre, men den gick ;)

 

Nåja blir nog att hinka ur den nästa sommar och slänga i en Volvo TD motor istället. Mest för bränsleeknomins skull och för att få lite extra pulver i den.

Men en gammal v8 hade nog inte varit helt fel. Fast jag tror det är driftsäkrare med en gammal lastbils diesel.

Gard2007-09-04 18:15:55

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Runristaren

Motorbyte för ekonomins skullPDT_Armataz_02_08.gif?

Kör du så mycket att det lönar sig att köpa motor, skruva dit, å allt annat bänd som måste till?

Får du samma lågvarvsvrid i TD?

Det handlar om många timmars körning innan ditt "nya knatter" ger vinst...

Å är det en orginalare du har, är det ju lite overkill tycker jag.

Får ju hoppas att dina drömmar lägger sig som mina, till vila.

Inte alla som har en väl fungerande orginal nitolva, tror säkert att du skulle få en hel del pengar för den på E-bay.

Pengar för att inhandla något modärnt typ 75-79...

Om det så kostar en bärs mer i timmen att köra så må det då bli EN mindre på galejPDT_Armataz_02_10.gif!

Skämt åt sido, det är din bil, å du gör givetvis vad du själv vill med denPDT_Armataz_02_02.gif

 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Motorbyte för ekonomins skullPDT_Armataz_02_08.gif?

Kör du så mycket att det lönar sig att köpa motor' date=' skruva dit, å allt annat bänd som måste till?

Får du samma lågvarvsvrid i TD?

Det handlar om många timmars körning innan ditt "nya knatter" ger vinst...

Å är det en orginalare du har, är det ju lite overkill tycker jag.

Får ju hoppas att dina drömmar lägger sig som mina, till vila.

Inte alla som har en väl fungerande orginal nitolva, tror säkert att du skulle få en hel del pengar för den på E-bay.

Pengar för att inhandla något modärnt typ 75-79...

Om det så kostar en bärs mer i timmen att köra så må det då bli EN mindre på galej[img']http://www.terrangbil.net/_forum/smileys/PDT_Armataz_02_10.gif[/img]!

 

Skämt åt sido, det är din bil, å du gör givetvis vad du själv vill med denPDT_Armataz_02_02.gif 

Har inte forskat så där super mycket i diesel motorerna då det är ganska långt bort än så länge. Men det är väl mest ifall den får jobb som plogare vintertid det är aktuellt med diesel och ifall man får tag på en spis billigt. Lär ju inte lägga nå direkt enorma summor på en ny motor, då får hellre orginalspisen sitta i. Är ju ganska mycket häftigare med en orginal 912 än en diesel tolva ;)

 

och inte kan man köpa nån nyare terrängbil inte, kommer då aldrig överge min tolva. Med lite vård lär ju den hålla hela mitt liv utan problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Runristaren

"och inte kan man köpa nån nyare terrängbil inte, kommer då aldrig överge min tolva. Med lite vård lär ju den hålla hela mitt liv utan problem."

 

Gard, kul att du säger det, jag har exakt samma känslaPDT_Armataz_02_02.gif.

Det görs inte längre bilar på detta sätt.

Enkla robusta och framförallt grovaPDT_Armataz_02_03.gif

Jag är med dig, jag överger inte MIN nitolva!

Vet du eller någon annan hur många nitolver det finns på forumet?
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nä det är ju så, dagens maskiner är verkligen inte byggda som man gjorde förr. För mycket grejor som kan gå sönder och verkligen inte lika robusta saker.

 

På forumet tror jag bara det är du och jag som har 912or vad jag vet. Sen har jag bara träffat 2 personer hitills på nätet med 912or varav den ena diesel tolva och de träffade jag på poff.org, som typ nu för tiden är mer eller mindre nerlagd, tyvärr :/.

Men jag vet då att i norrland ska det rulla en hel del 912or iallfall.

 

LV7....jadu inte bra koll men det var väl en 10år sen kanske om jag inte är helt ute och cyklar. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kika in på http://www.poff.org/ om du inte varit där tidigare, finns en hel del filmer där med 912orna jag nämde ovan + nån film där min är med när förra ägaren hade den. Sen finns det även tex. bruksanvisning för 912 om du nu inte skulle ha en sådan ;) Är dock lite osäker på om filmerna går att ladda ner då de har haft ganska stora problem med sin server.

 

Jo förresten, du har möjligvis inte, Beskrivning Del II - Lastterrängbil

912  ?? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Runristaren
Kika in på http://www.poff.org/ om du inte varit där tidigare' date=' finns en hel del filmer där med 912orna jag nämde ovan + nån film där min är med när förra ägaren hade den. Sen finns det även tex. bruksanvisning för 912 om du nu inte skulle ha en sådan ;) Är dock lite osäker på om filmerna går att ladda ner då de har haft ganska stora problem med sin server.

 

Jo förresten, du har möjligvis inte, Beskrivning Del II - Lastterrängbil 912  ??  [/quote']

 Kan vara, ska kolla i de djupa källarvalven, återkommer!
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Såg ut att vara en tidigt rackare den där. Fanns väl bara A6 och A6b motorer till 912or. Tror han som har den kanske inte själv vet hur stor motorn är.PDT_Armataz_02_32.gif

Eller så har han väl hinkat ner någon annan motor i den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Runristaren
Såg ut att vara en tidigt rackare den där. Fanns väl bara A6 och A6b motorer till 912or. Tror han som har den kanske inte själv vet hur stor motorn är.PDT_Armataz_02_32.gif

Eller så har han väl hinkat ner någon annan motor i den.

 Ja jag undrar ju lite när det även står 4x4PDT_Armataz_02_08.gif?

Som du vet har ju alla nitolvägare 6  PDT_Armataz_02_01.gif!
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...