Gäst Kalle Kula Postad 31 Augusti , 2007 Rapport Share Postad 31 Augusti , 2007 Hej, har idag en Geländerwagen 300-diesel som snart är färdig och skall säljas för nästa ev. tokiga projekt. Tanken var att hitta en gammal 6x6-militär med portalaxlar att bygga husbil på. Skälen är flera, här är några: Vad vore häftigare än en husbil som tar sig fram överallt? Där man kan campa precis bredvid forsen där man fiskar etc. Tanken tilltalar mig mycket att få börja med en bil som knappt gått något, där inte arbetet blir att lappa och laga rost, byta ut slitagedelar utan man kan bygga från grunden med en nästa ny (läs knappt körd bil). Tillgången till bra begagnade reservdelar till dessa gamla TGB:er verkar vara god. Dels att faktiskt kunna konvertera bilen till en dieselmotor (från lämplig lastbil) och då bilen är äldre än 30 år blir skatten inte ett problem. Några frågor därav. Vilken bil bör man bygga på, utväxling/modeller. Vilka positiva erfarenheter finns det kring dieselkonvertering? (kan tillägga att jag i slutändan vill ha en bil som går mer än i 70 blås med vrålande varvtal. Finns det några kända exempel på projekt där det byggts just husbilar på gamla tgb:er? Mvh Lasse Kalle Kula2007-08-31 00:14:25 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Ake64 Postad 31 Augusti , 2007 Rapport Share Postad 31 Augusti , 2007 Det finns en bra tråd om dieselkonvertering här http://www.terrangbil.net/_forum/forum_posts.asp?TID=68 och den snuddar lte vid husbilsbygge också. mvh Åke Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst ErikC304 Postad 31 Augusti , 2007 Rapport Share Postad 31 Augusti , 2007 Daniels bygge är exceptionellt, eftersom han och hans flickvän gjort ett ordentligt genomtänkt bygge och inte bara "kastat ihop nåt". Så där kan man se och lära vad man bör tänka på. Vad man ska se upp med när man köper en skåpspåbyggd TGB är fukt i skåpet. Det första tecknet på att inte allt står rätt till är att golvet är mjukt och/eller buligt. 12 mm skivor i golvet under mattan ska vara som att gå på ett stadigt sommarstugegolv. Men det spelar egentligen ingen roll, för rekommendationen måste ändå bli att plocka ner all masonit och frigolitisolering, riva ur mattor och skivor och göra om allt från början. Den som lägger ner det jobb som Daniel och Therese har gjort, vinnlägger sig nog om att inte riskera bygga in fuktskador. Täta skarvarna mellan alla ytterplåtar på skåpet och då tänker jag särskilt på taket. De är inte tätt byggda och det är nog inte meningen heller, men en rejält byggd husbil bör man nog inte förvara kallt och fuktigt. Kring dieselmotor finns det ordentliga diskussioner på c303.de. MB OM603, Toyota LC-dieslar, 3.3or från isuzu, 2.8 och 4.2 från Land Rover, 5- och 6cylindriga VW, med flera har det gåtts igenom där och funderats ikring om de får plats, om turbo och annat sitter på fel eller rätt sida för att få plats i TGB-chassiet. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.