Gäst Andreas.E Postad 26 September , 2006 Rapport Share Postad 26 September , 2006 Ser att min TGB läcker olja efter sista turen ut i skogen. Det kommer från motorn, nu är det ganska grisigt rundt motorn så det är lite svårt att se, men oljan ser ut att lägga sig mellan motorn och växellådan. Är det någon som har hört att det är vanligt med oljeläcka på utgående vevaxel från motorn ? Det är otroligt sällan jag har hört om det på B18-20-30 så jag tror kanske att det är från sumpen eller ventilkåpan. Anyone ? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst ErikC304 Postad 26 September , 2006 Rapport Share Postad 26 September , 2006 Har du "lite vek" funktion på kopplingen? Min har bättrat sig radikalt efter att jag upptäckte oljeavtappningspluggen i underkant på kopplingskåpan. Det är nyttigt att studera de instruktioner som Kronan varit noga med att drilla sina soldater i. I smörjschemat hittade jag denna finurliga avtappningsplugg. Men att det skulle svämma över, det verkar ju mindre troligt. Jag vet inte Andreas. Men motorn sitter ju så högt upp att du borde märkt nåt mer allvarligt om du skulle fått en uppercut med oljeläck som följd. Kolla oljetrågspackningen. Har du bytt olja nyligen, så kolla pluggar och oljefilter. Kanske oljekylet som du skruvat filtret på också. Annars har jag för mig man kan få oljeläck i kylartrakten nånstans med. Vet inte var dock. Ventilkåpspackningen borde jag byta på min, det gick dra samtliga skruvar ett helt varv och då vågade jag inte dra åt nämnvärt. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Andreas.E Postad 26 September , 2006 Rapport Share Postad 26 September , 2006 Mmmm jag har en känsla att jag bör göra alla dina försl*g Men det fina är att man kan sitta inne i bilen... och så under, slipper att bli blöt om det regnar Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst ErikC304 Postad 26 September , 2006 Rapport Share Postad 26 September , 2006 Kan du SITTA inne i bilen??? Och utan att bli blöt när det regnar??? WOW!!! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Andreas.E Postad 26 September , 2006 Rapport Share Postad 26 September , 2006 Yes efter fyra tuber med tätningsmassa så går det nu fint Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst ErikC304 Postad 27 September , 2006 Rapport Share Postad 27 September , 2006 Aha, där hängde jag - som synes - inte med innan... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Chrille Postad 30 September , 2006 Rapport Share Postad 30 September , 2006 Inte för att jag har något konstruktivt att komma med men innan jag och bror min (FormerMazda) köpte den nuvarande 11an så kollade vi på en till synes mkt fin aluzinkare som vi nästa köpte. Vi körde omkring en sväng och kollade så att allt fungerade och det gjorde det ju såklart ända tills vi körde tillbaka och stannade på parkeringen, då formligen pissade det ut olja i ett litet hål melllan motor och växellåda, tack och hej sa vi. Vi frågade runt lite angående detta och tydligen så sitter det en filtpackning på utgående axel från motorn som kan bli lite dålig om pärlan stått lite för länge i mobförråd. Kanske kan vara värt att kola upp? Dax för en whiskey, ha det gott så syns vi i skogen! MVH Chrille Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst putte Postad 30 September , 2006 Rapport Share Postad 30 September , 2006 Enligt mina reservdels program så har all B30 "riktig" p-boxar. Inte som dom tidiga B18-20. Kollar man i res.programmet för 11-13 bil så ser det ut som p-box. Inte filtring. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Andreas.E Postad 30 September , 2006 Rapport Share Postad 30 September , 2006 Tror inte det är detta. Ser idag när jag började riva ner hastighetsvajern att oljan startar från ventilkåpan och rinner sedan ner mellan motorn och lådan, för att så komma ut nere i skarven. Men man skall aldrig säga aldrig... hellre river jag motorer och lådor än svetsar rost Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Chrille Postad 30 September , 2006 Rapport Share Postad 30 September , 2006 OK, Låter ju klart bättre än läckage från utgående axel iaf! Jag håller med dig, rost är så tråkigt så det finns inte ord för det Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst ErikC304 Postad 1 Oktober , 2006 Rapport Share Postad 1 Oktober , 2006 Jag kan tipsa om att det i smörjschemat står att man med jämna mellanrum skall tömma den olja som samlas i botten på kopplingskåpan Detta gjorde jag när jag gick över smörjmedelssituationen i min bil och det rann ut MYCKET. Jag kan inte säga nån mängd, men det var decilitervis i alla fall. Sen har kopplingen tagit betydligt bättre Man måste bara komma ihåg att sätta tillbaka pluggen, mycket troligt att den har funktionen att hindra H2O från att inkomma där vid badandet i detsamma...omega24v2006-10-01 11:35:52 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Andreas.E Postad 1 Oktober , 2006 Rapport Share Postad 1 Oktober , 2006 Då var jag färdig med dagens skruvande.... tog ner alla kåpor som sitter rundt motorn och växellådan. Själva växellådan såg ut som "odjuret i den blå lagunen" det var bara en brun klump med ett par stag in och något som liknade kablar. Så fram med avfettning och fyra runder med högtrycken så ser allt ut som det juts kommit av bandet på Volvo Bytt endel slangar som inte var hela... skruvat fast ett antal som satt lösa. Vidare så satt samtliga skruva till ventilkåpan löst, då menar jag inte ett halvt varv.... utan 5-6 varv per skruv. Så nu på kvällen är allt tillbaka på bilen, startad och checkad... ser inte ut att läcka mer rundt motorn, så då får jag hoppas att det var det. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst ErikC304 Postad 1 Oktober , 2006 Rapport Share Postad 1 Oktober , 2006 Har du gått så hårt åt bilaen, så att du skickat vatten med tryck, bör du byta olja... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Andreas.E Postad 2 Oktober , 2006 Rapport Share Postad 2 Oktober , 2006 Vet jag har syndat... men det såg så otroligt jävligt ut Alla andra oljor på bilen är bytta, så ikväll blir det nytt i motorn och lådorna. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Klas_B Postad 2 Oktober , 2006 Rapport Share Postad 2 Oktober , 2006 Hur frestande det än må vara att gå på med kallavfettning och högtryck på en oljig låda, så har det en baksida.... Avfettade ytor rostar alldeles nå fruktansvärt fort... Jag körde kallavfettning och ljummet vatten på en oootroligt oljig och smutsig växellåda från en bandvagn. Det blev rent, det kan jag inte klaga på. Men lådan skiftade färg från grå till röd på 20 minuter! Roströd alltså... // Klas Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.