Gå till innehåll

Läcker olja


Gäst Andreas.E

Rekommendera Poster

Gäst Andreas.E

Ser att min TGB läcker olja efter sista turen ut i skogen. Det kommer

från motorn, nu är det ganska grisigt rundt motorn så det är lite svårt

att se, men oljan ser ut att lägga sig mellan motorn och växellådan.

 

 

 

Är det någon som har hört att det är vanligt med oljeläcka på utgående

vevaxel från motorn ? Det är otroligt sällan jag har hört om det på

B18-20-30 så jag tror kanske att det är från sumpen eller ventilkåpan.

 

 

 

Anyone ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du "lite vek" funktion på kopplingen? Min har bättrat sig radikalt efter att jag upptäckte oljeavtappningspluggen i underkant på kopplingskåpan. Det är nyttigt att studera de instruktioner som Kronan varit noga med att drilla sina soldater i. I smörjschemat hittade jag denna finurliga avtappningsplugg. Men att det skulle svämma över, det verkar ju mindre troligt. Jag vet inte Andreas. Men motorn sitter ju så högt upp att du borde märkt nåt mer allvarligt om du skulle fått en uppercut med oljeläck som följd. Kolla oljetrågspackningen. Har du bytt olja nyligen, så kolla pluggar och oljefilter. Kanske oljekylet som du skruvat filtret på också. Annars har jag för mig man kan få oljeläck i kylartrakten nånstans med. Vet inte var dock.

 

Ventilkåpspackningen borde jag byta på min, det gick dra samtliga skruvar ett helt varv och då vågade jag inte dra åt nämnvärt.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte för att jag har något konstruktivt att komma med men innan jag och bror min (FormerMazda) köpte den nuvarande 11an så kollade vi på en till synes mkt fin aluzinkare som vi nästa köpte. Vi körde omkring en sväng och kollade så att allt fungerade och det gjorde det ju såklart ända tills vi körde tillbaka och stannade på parkeringen, då formligen pissade det ut olja i ett litet hål melllan motor och växellåda, tack och hej sa vi. Vi frågade runt lite angående detta och tydligen så sitter det en filtpackning på utgående axel från motorn som kan bli lite dålig om pärlan stått lite för länge i mobförråd. Kanske kan vara värt att kola upp?

 

Dax för en whiskey, ha det gott så syns vi i skogen!

MVH

Chrille
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Andreas.E

Tror inte det är detta. Ser idag när jag började riva ner hastighetsvajern att oljan startar från ventilkåpan och rinner sedan ner mellan motorn och lådan, för att så komma ut nere i skarven.

 

Men man skall aldrig säga aldrig... hellre river jag motorer och lådor än svetsar rost smiley4.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ErikC304

Jag kan tipsa om att det i smörjschemat står att man med jämna mellanrum skall tömma den olja som samlas i botten på kopplingskåpan smiley29.gif  Detta gjorde jag när jag gick över smörjmedelssituationen i min bil och det rann ut MYCKET. Jag kan inte säga nån mängd, men det var decilitervis i alla fall. Sen har kopplingen tagit betydligt bättresmiley36.gif

 

Man måste bara komma ihåg att sätta tillbaka pluggen, mycket troligt att den har funktionen att hindra H2O från att inkomma där vid badandet i detsamma...smiley2.gif
omega24v2006-10-01 11:35:52
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Andreas.E

Då var jag färdig med dagens skruvande.... tog ner alla kåpor som sitter rundt motorn och växellådan. Själva växellådan såg ut som "odjuret i den blå lagunen" det var bara en brun klump med ett par stag in och något som liknade kablar.

 

Så fram med avfettning och fyra runder med högtrycken så ser allt ut som det juts kommit av bandet på Volvo smiley4.gif Bytt endel slangar som inte var hela... skruvat fast ett antal som satt lösa. Vidare så satt samtliga skruva till ventilkåpan löst, då menar jag inte ett halvt varv.... utan 5-6 varv per skruv.

 

Så nu på kvällen är allt tillbaka på bilen, startad och checkad... ser inte ut att läcka mer rundt motorn, så då får jag hoppas att det var det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Andreas.E

Vet jag har syndat... men det såg så otroligt jävligt ut smiley9.gif Alla andra oljor på bilen är bytta, så ikväll blir det nytt i motorn och lådorna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur frestande det än må vara att gå på med kallavfettning och högtryck på en oljig låda, så har det en baksida.... Avfettade ytor rostar alldeles nå fruktansvärt fort... Jag körde kallavfettning och ljummet vatten på en oootroligt oljig och smutsig växellåda från en bandvagn. Det blev rent, det kan jag inte klaga på. Men lådan skiftade färg från grå till röd på 20 minuter! Roströd alltså...

 

 

 

// Klas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...