Gå till innehåll

Servo till tgb1111a


Gäst wallin

Rekommendera Poster

jag har byggt en servor på min 11:a och använde mig av en snäcka ifrån opel omega, dock är den inte testkörd med servon än för jag har kvar hydralik och lite annat småpyssel innan bilen blir klar

servotgb11_008mod.JPGservotgb11_009mod.JPG

Daniel.L2007-09-22 10:36:50
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Fjolle303

For en del år sedan mins jeg en tgb 11 pick-up fra Konga Mud Drivers der hatte monteret et styrhus fra en gammal Scania 50 PDT_Armataz_02_02.gifsom inte skulle ge større problem ! Har inte testad men om nogon vet var man kan få tag i en skulle jag inte tveka med at køpe !! 2 styk tack PDT_Armataz_02_05.gifFjolle3032007-09-22 13:03:55

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

precis det som jag är ute efter nu på min 13:bil, för jag vill behålla originalstyrningen intakt denna gång.

jag kollade lite på traktor styrservo med ifall det fanns någon lämplig sort men vet inga priser än men meilade till en firma om mer info

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Själv är jag inne på två varianter.

 

Den ena är en sk momentförstärkare som monterades på åtskilliga vattenfallare, en "klump" på styrstången som förstärker momentet från ratten in i original styrsnäcka. Finns bild på det i nån annan styrservotråd som jag har för mig startades av Anders303. Sådana momentförstärkare har jag sett i truckar, bör kunna monteras ihop med servopump från någon personbil.

 

Den andra varianten är styrservosnäcka från kraftigare bil eller liten lastbil, ersättande sektorarmen i främsta vakuumtanken under hytten. Problemet är att få styraxelrotationen dit, men det är lite lösningar på gång kring det.

 

Den varianten ovan från england är tekniskt mycket tilltalande, men 787 pund är hyfsad utgift tillsammans med en ganska riskfylld placering av en så klen pinne. Åtskilliga är de som böjt parallellstaget framför framaxeln och hur mycket jag än vill ha servo skulle jag inte våga ha cylindern i de trakterna. Annars tror jag den skulle vara extremt lättmonterad, i princip bara att skruva dit.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var tvungen kolla en gång till. Det är 787 pund, det vill säga i häradet 11-12000:- plus frakt. Kanske tillkommet vat, engelsk moms, vilket innebär att på 787 pund måste svensk moms betalas innan man får ut paketet från tullen. Men det är så klart lätt att kolla för den som funderar på att beställa ett paket.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

själv är jag inte interesserad av ett komplett kitt utan vill bara ha själva servo kolven för allt annat måste ändå byggas för att passa bilen, traktorfirmor säljer div olika utföranden men som sagt innan vet jag inte några priser än

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hjälpservon ovan är väldigt lik den jag har som originaltillbehör på min BM600.

 

Nu kan det bero på att den är gammal och sliten men även konstruktionen är sådan att jag inte är säker på att jag skulle montera den på något som går fortare än 30.

 

Styrningen känns väldigt inexakt och det beror bla på att när du vrider ratten påverkar styrstången en ventil som öppnar och släpper fram oljan till kolven. När du slutar svänga är ventilen fortfarande öppen och matar alltså på olja tills kolven har fortsatt så långt att ventilen stänger. Det innebär alltså att om, i mitt fall, traktorn ska sluta svänga när jag vill måste jag styra tillbaka lite för att få stopp på det. Man vänjer sig efter ett tag men det känns lite otrevligt i början.

 

mvh Åke
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag har byggt en servor på min 11:a och använde mig av en snäcka ifrån opel omega' date=' dock är den inte testkörd med servon än för jag har kvar hydralik och lite annat småpyssel innan bilen blir klar

[/quote']

 

Vet att de opelsnäckor jag kollade upp innan servo sattas på 202 gick åt fel håll för 202 men kanske det finns en opel som går rätt eller så skilljer 11 bilens placering av snäckan.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag har byggt en servor på min 11:a och använde mig av en snäcka ifrån opel omega' date=' dock är den inte testkörd med servon än för jag har kvar hydralik och lite annat småpyssel innan bilen blir klar

[/quote']

 

Vet att de opelsnäckor jag kollade upp innan servo sattas på 202 gick åt fel håll för 202 men kanske det finns en opel som går rätt eller så skilljer 11 bilens placering av snäckan.

 

ja det fungerar på c303, det enda som jag inte vet än är hållbarheten och hur mycket tryck den klarar av
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hjälpservon ovan är väldigt lik den jag har som originaltillbehör på min BM600.

 

Nu kan det bero på att den är gammal och sliten men även konstruktionen är sådan att jag inte är säker på att jag skulle montera den på något som går fortare än 30.

 

Styrningen känns väldigt inexakt och det beror bla på att när du vrider ratten påverkar styrstången en ventil som öppnar och släpper fram oljan till kolven. När du slutar svänga är ventilen fortfarande öppen och matar alltså på olja tills kolven har fortsatt så långt att ventilen stänger. Det innebär alltså att om' date=' i mitt fall, traktorn ska sluta svänga när jag vill måste jag styra tillbaka lite för att få stopp på det. Man vänjer sig efter ett tag men det känns lite otrevligt i början.

 

mvh Åke
[/quote']

 

ja det tål att tänkas på, har inte kört en traktor med sådan servo fast jag antar att en ny kolv är betydligt mer exaktare i och med att typen säljs till ex landrover som klarar högre hastigheter
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Försvaret monterade servo på en del bilar. det var en hjälpkolv. här är en bild över ett sådant kitt.

7834702326.jpg

 

 

bild på en 13 bil (tror bilden är från auktion i norrköping)

 

hjälp kolv systemet liknar det som sitter på en del gammla amerikanare

med flera

 

 

 

 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Kit Contains:

All Mounting Brackets & Hardware

New USA Made Control Valve

New USA Made Slave Cylinder

Rebuilt Power Steering Pump with Pulley

Pitman Arm

Center Link

Four Power Steering Hoses

 

 

 

 

 

 

STEERX.gif

 
detta är kanske en lösning för ca 7000kr kan man köpa ett kit så att man kan bygga  ett liknande system som orginal tgb11 hjälpservo
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

pasassy.jpg 

Easyfit Series Land Rover Power Steering

http://www.cp-components.co.uk/product_details.asp?pid=51

blank.gif

powerkit.jpg kandetta vara en lösning ??  

 

Har eller hade exakt en sån kolv på min LR med 11 bilsaxlar funkade kanon innan jag monterade portalaxlarna så länge du inte satte på för stora däck (35/12,5-15) då blev den trög samt långsam. Pratade med tillverkaren å fick då lov att vrida upp pumpen till högre tryvk ska oxå sägas att har större flöde i min pump än en vandlig servo pump(lastbilspump).

Blev ändå inte riktigt bra så har idag byggt om hela styrningen å monterat på en ford explorer snäcka funkar mera än kanon, fast är nog svårt att få dit den på en 11bil.

Finns liknade kolv system på traktorer i olika storlekar gäller bara att hitta nån med stora breda framdäck samt tror att traktorenas är kraftigare jämför jag min kolv med den som sitter på våran lilla zetor så e kolven på traktorn större.

mvh Henrik
Henrik2007-10-02 11:22:06
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...

hej är det någon som vet varför det sitter 2 st kors på vattenfallarna på rattstången till servon.

Har monterat en sådan och det funkar ju aalldeles ok utn dessa kors ?

 

men varför dessa kors för 2800 kr st
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Recommended reading/viewing:

 

 

 

http://www.scout.1g.fi/kuvat/volvo/

 

 

 

(3 different chapters about power steering (although I have no clue what is meant with the G30-variant, cq from which donor vehicle/system the parts are sourced....anyone?)

 

 

 

 

 

http://www.scout.1g.fi/kuvat/volvo/Powersteering_vattenfall/

 

 

 

http://www.scout.1g.fi/kuvat/volvo/Powersteering_cylinder/

 

 

 

http://www.scout.1g.fi/kuvat/volvo/Powersteering_G30/

 

 

 

 

 

Puzzling side-note:

 

The first chapter mentions a ((Sauer-)Danfoss) TAD150 collumnbooster....while most samples I have seen used the TAD100, and a recent document I found at Sauer-Danfoss shows 2 models, TAD100 and TAD160 (not 150)....could TAD150 have been an older model?

 

(note that the numbering relates to the oil flow requirements, 10L/min vs 16L/min (with a boost of 80Nm vs 120Nm), which raises the question whether the Vickers pump can provide that, cq whether there might be stronger Vickers pumps around as well (they have to be of the 'constant gain' type (according to the Danfoss list, a minimum of 70 bar, and 10 vs 16L/min))

 

The only other difference between TAD100 and TAD160 is an almost neglectable 8mm (eight millimeters!) in length....nothing else.

 

 

 

Willem

 

(who wouldn't mind having 50% more boost, since at standstill, on grippy asphalt/concrete, my TAD100 still can't turn my tires (Goodyear)....but perhaps the front of a loaded C306 is simply to heavy for a system that was designed & tested with a C303....;))

 

Jan

 

 

 

W-J-M2008-10-16 17:20:21

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte om den tillverkas fortfarande' date=' men här är en svensk firma med servopaket:

 

http://www.tatanka.nu

http://www.tatanka.nu/Includes/Common/DisplayNews.asp?ID=14

 

 

 

/Magnus

 

Edit: Fixade klickbara länkar

[/quote']

 

För ett pris på 25000:- + moms så känns det nästan som om de inte vill sälja... Fan, nästan lika mycket som bilen...

 

//Jonas
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...