Gäst wallin Postad 22 September , 2007 Rapport Share Postad 22 September , 2007 Någon som har ide/erfarenhet om servostyrning till tgb11 önskar köpa eller bygga själv. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Daniel.L Postad 22 September , 2007 Rapport Share Postad 22 September , 2007 jag har byggt en servor på min 11:a och använde mig av en snäcka ifrån opel omega, dock är den inte testkörd med servon än för jag har kvar hydralik och lite annat småpyssel innan bilen blir klar Daniel.L2007-09-22 10:36:50 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Fjolle303 Postad 22 September , 2007 Rapport Share Postad 22 September , 2007 For en del år sedan mins jeg en tgb 11 pick-up fra Konga Mud Drivers der hatte monteret et styrhus fra en gammal Scania 50 som inte skulle ge større problem ! Har inte testad men om nogon vet var man kan få tag i en skulle jag inte tveka med at køpe !! 2 styk tack Fjolle3032007-09-22 13:03:55 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst wallin Postad 23 September , 2007 Rapport Share Postad 23 September , 2007 Easyfit Series Land Rover Power Steering http://www.cp-components.co.uk/product_details.asp?pid=51 kandetta vara en lösning ?? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Daniel.L Postad 23 September , 2007 Rapport Share Postad 23 September , 2007 precis det som jag är ute efter nu på min 13:bil, för jag vill behålla originalstyrningen intakt denna gång. jag kollade lite på traktor styrservo med ifall det fanns någon lämplig sort men vet inga priser än men meilade till en firma om mer info Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst danneape Postad 23 September , 2007 Rapport Share Postad 23 September , 2007 Vore inte fel,, men 787 euro,,, //Danne Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst ErikC304 Postad 23 September , 2007 Rapport Share Postad 23 September , 2007 Själv är jag inne på två varianter. Den ena är en sk momentförstärkare som monterades på åtskilliga vattenfallare, en "klump" på styrstången som förstärker momentet från ratten in i original styrsnäcka. Finns bild på det i nån annan styrservotråd som jag har för mig startades av Anders303. Sådana momentförstärkare har jag sett i truckar, bör kunna monteras ihop med servopump från någon personbil. Den andra varianten är styrservosnäcka från kraftigare bil eller liten lastbil, ersättande sektorarmen i främsta vakuumtanken under hytten. Problemet är att få styraxelrotationen dit, men det är lite lösningar på gång kring det. Den varianten ovan från england är tekniskt mycket tilltalande, men 787 pund är hyfsad utgift tillsammans med en ganska riskfylld placering av en så klen pinne. Åtskilliga är de som böjt parallellstaget framför framaxeln och hur mycket jag än vill ha servo skulle jag inte våga ha cylindern i de trakterna. Annars tror jag den skulle vara extremt lättmonterad, i princip bara att skruva dit. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst ErikC304 Postad 23 September , 2007 Rapport Share Postad 23 September , 2007 Var tvungen kolla en gång till. Det är 787 pund, det vill säga i häradet 11-12000:- plus frakt. Kanske tillkommet vat, engelsk moms, vilket innebär att på 787 pund måste svensk moms betalas innan man får ut paketet från tullen. Men det är så klart lätt att kolla för den som funderar på att beställa ett paket. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Daniel.L Postad 23 September , 2007 Rapport Share Postad 23 September , 2007 själv är jag inte interesserad av ett komplett kitt utan vill bara ha själva servo kolven för allt annat måste ändå byggas för att passa bilen, traktorfirmor säljer div olika utföranden men som sagt innan vet jag inte några priser än Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Ake64 Postad 23 September , 2007 Rapport Share Postad 23 September , 2007 Hjälpservon ovan är väldigt lik den jag har som originaltillbehör på min BM600. Nu kan det bero på att den är gammal och sliten men även konstruktionen är sådan att jag inte är säker på att jag skulle montera den på något som går fortare än 30. Styrningen känns väldigt inexakt och det beror bla på att när du vrider ratten påverkar styrstången en ventil som öppnar och släpper fram oljan till kolven. När du slutar svänga är ventilen fortfarande öppen och matar alltså på olja tills kolven har fortsatt så långt att ventilen stänger. Det innebär alltså att om, i mitt fall, traktorn ska sluta svänga när jag vill måste jag styra tillbaka lite för att få stopp på det. Man vänjer sig efter ett tag men det känns lite otrevligt i början. mvh Åke Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst eile Postad 23 September , 2007 Rapport Share Postad 23 September , 2007 jag har byggt en servor på min 11:a och använde mig av en snäcka ifrån opel omega' date=' dock är den inte testkörd med servon än för jag har kvar hydralik och lite annat småpyssel innan bilen blir klar [/quote'] Vet att de opelsnäckor jag kollade upp innan servo sattas på 202 gick åt fel håll för 202 men kanske det finns en opel som går rätt eller så skilljer 11 bilens placering av snäckan. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Daniel.L Postad 23 September , 2007 Rapport Share Postad 23 September , 2007 jag har byggt en servor på min 11:a och använde mig av en snäcka ifrån opel omega' date=' dock är den inte testkörd med servon än för jag har kvar hydralik och lite annat småpyssel innan bilen blir klar [/quote'] Vet att de opelsnäckor jag kollade upp innan servo sattas på 202 gick åt fel håll för 202 men kanske det finns en opel som går rätt eller så skilljer 11 bilens placering av snäckan. ja det fungerar på c303, det enda som jag inte vet än är hållbarheten och hur mycket tryck den klarar av Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Daniel.L Postad 23 September , 2007 Rapport Share Postad 23 September , 2007 Hjälpservon ovan är väldigt lik den jag har som originaltillbehör på min BM600. Nu kan det bero på att den är gammal och sliten men även konstruktionen är sådan att jag inte är säker på att jag skulle montera den på något som går fortare än 30. Styrningen känns väldigt inexakt och det beror bla på att när du vrider ratten påverkar styrstången en ventil som öppnar och släpper fram oljan till kolven. När du slutar svänga är ventilen fortfarande öppen och matar alltså på olja tills kolven har fortsatt så långt att ventilen stänger. Det innebär alltså att om' date=' i mitt fall, traktorn ska sluta svänga när jag vill måste jag styra tillbaka lite för att få stopp på det. Man vänjer sig efter ett tag men det känns lite otrevligt i början. mvh Åke[/quote'] ja det tål att tänkas på, har inte kört en traktor med sådan servo fast jag antar att en ny kolv är betydligt mer exaktare i och med att typen säljs till ex landrover som klarar högre hastigheter Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Ake64 Postad 23 September , 2007 Rapport Share Postad 23 September , 2007 Det kan säkert vara så att "spelet" är mycket mindre idag och, som sagt, min kan ju vara sliten också. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst eile Postad 23 September , 2007 Rapport Share Postad 23 September , 2007 på 164 zf snäckorna kan justerbulten släppa vid överbelastning eftersom vid styrning åt ena hålet hamnar för mycket tryck på aluminiumlocket. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Klabbe Postad 23 September , 2007 Rapport Share Postad 23 September , 2007 Försvaret monterade servo på en del bilar. det var en hjälpkolv. här är en bild över ett sådant kitt. bild på en 13 bil (tror bilden är från auktion i norrköping) http://www.a1.nl/phomepag/markerink/Volvo-TGB/index.php?image=Volvo_Powersteering-TGB13_2005-04-17_Sweden%40Roel-Rijkmans_5.jpg&d=d.html lite fler bilder http://www.a1.nl/phomepag/markerink/Volvo-TGB/ hjälp kolv systemet liknar det som sitter på en del gammla amerikanare tex på Impala http://www.chevroletdelar.se/fullsize2.htm med flera http://www.p-s-t.com/ps.html här finns lite bilder på en 11 med sådan servo http://autos.ph.groups.yahoo.com/group/Volvo303/photos/browse/d94a?b=1&m=t&o=0 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Daniel.H. Postad 23 September , 2007 Rapport Share Postad 23 September , 2007 vet du något om funktion? har du ett kitt att sälja? pris? Försvaret monterade servo på en del bilar. det var en hjälpkolv. Daniel.H.2007-09-23 22:42:25 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Klabbe Postad 23 September , 2007 Rapport Share Postad 23 September , 2007 jag vet inget om funkion. har bara funderat på lämpligt servo till mina bilar det var då jag hittade dessa lösningar när jag letade lite på nätet. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst wallin Postad 2 Oktober , 2007 Rapport Share Postad 2 Oktober , 2007 Kit Contains: All Mounting Brackets & Hardware New USA Made Control Valve New USA Made Slave Cylinder Rebuilt Power Steering Pump with Pulley Pitman Arm Center Link Four Power Steering Hoses http://www.p-s-t.com/gm/gmvetps.html detta är kanske en lösning för ca 7000kr kan man köpa ett kit så att man kan bygga ett liknande system som orginal tgb11 hjälpservo Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Henrik Postad 2 Oktober , 2007 Rapport Share Postad 2 Oktober , 2007 Easyfit Series Land Rover Power Steering http://www.cp-components.co.uk/product_details.asp?pid=51 kandetta vara en lösning ?? Har eller hade exakt en sån kolv på min LR med 11 bilsaxlar funkade kanon innan jag monterade portalaxlarna så länge du inte satte på för stora däck (35/12,5-15) då blev den trög samt långsam. Pratade med tillverkaren å fick då lov att vrida upp pumpen till högre tryvk ska oxå sägas att har större flöde i min pump än en vandlig servo pump(lastbilspump). Blev ändå inte riktigt bra så har idag byggt om hela styrningen å monterat på en ford explorer snäcka funkar mera än kanon, fast är nog svårt att få dit den på en 11bil. Finns liknade kolv system på traktorer i olika storlekar gäller bara att hitta nån med stora breda framdäck samt tror att traktorenas är kraftigare jämför jag min kolv med den som sitter på våran lilla zetor så e kolven på traktorn större. mvh HenrikHenrik2007-10-02 11:22:06 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst kurtz Postad 15 Oktober , 2008 Rapport Share Postad 15 Oktober , 2008 hej är det någon som vet varför det sitter 2 st kors på vattenfallarna på rattstången till servon. Har monterat en sådan och det funkar ju aalldeles ok utn dessa kors ? men varför dessa kors för 2800 kr st Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst W-J-M Postad 16 Oktober , 2008 Rapport Share Postad 16 Oktober , 2008 Recommended reading/viewing: http://www.scout.1g.fi/kuvat/volvo/ (3 different chapters about power steering (although I have no clue what is meant with the G30-variant, cq from which donor vehicle/system the parts are sourced....anyone?) http://www.scout.1g.fi/kuvat/volvo/Powersteering_vattenfall/ http://www.scout.1g.fi/kuvat/volvo/Powersteering_cylinder/ http://www.scout.1g.fi/kuvat/volvo/Powersteering_G30/ Puzzling side-note: The first chapter mentions a ((Sauer-)Danfoss) TAD150 collumnbooster....while most samples I have seen used the TAD100, and a recent document I found at Sauer-Danfoss shows 2 models, TAD100 and TAD160 (not 150)....could TAD150 have been an older model? (note that the numbering relates to the oil flow requirements, 10L/min vs 16L/min (with a boost of 80Nm vs 120Nm), which raises the question whether the Vickers pump can provide that, cq whether there might be stronger Vickers pumps around as well (they have to be of the 'constant gain' type (according to the Danfoss list, a minimum of 70 bar, and 10 vs 16L/min)) The only other difference between TAD100 and TAD160 is an almost neglectable 8mm (eight millimeters!) in length....nothing else. Willem (who wouldn't mind having 50% more boost, since at standstill, on grippy asphalt/concrete, my TAD100 still can't turn my tires (Goodyear)....but perhaps the front of a loaded C306 is simply to heavy for a system that was designed & tested with a C303....) Jan W-J-M2008-10-16 17:20:21 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Magnus Postad 22 Oktober , 2008 Rapport Share Postad 22 Oktober , 2008 Jag vet inte om den tillverkas fortfarande, men här är en svensk firma med servopaket: http://www.tatanka.nu http://www.tatanka.nu/Includes/Common/DisplayNews.asp?ID=14 /Magnus Edit: Fixade klickbara länkar Magnus2008-10-22 11:31:31 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst olycka Postad 22 Oktober , 2008 Rapport Share Postad 22 Oktober , 2008 Jag vet inte om den tillverkas fortfarande' date=' men här är en svensk firma med servopaket: http://www.tatanka.nu http://www.tatanka.nu/Includes/Common/DisplayNews.asp?ID=14 /Magnus Edit: Fixade klickbara länkar [/quote'] För ett pris på 25000:- + moms så känns det nästan som om de inte vill sälja... Fan, nästan lika mycket som bilen... //Jonas Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Guests Postad 22 Oktober , 2008 Rapport Share Postad 22 Oktober , 2008 Och vad tror du delarna kostar att få till? betydligt mer än vad man tror blir svaret på det Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.