Gäst Bollebygdarn Postad 22 September , 2007 Rapport Share Postad 22 September , 2007 Nog kunde man ana att det skulle bli kladdigt att byta olja i hjulväxeln, utan att ta bort hjulet som man blivit rekommenderad i bla.Andreas artikel på framsidan av dena sajt, så det var bara att slänga ditt absorberingsormen som man haft liggande ett år i bilen, men varken jag eller ormen va beredda på vad som kom: Ur PÅFYLLNINGPLUGGEN strömmade det 5-6dl olja!! ööööö........................... det skall, om jag minns rätt vara ca 3dl i varje hjulväxel, sedan rann det självklart ut en skvätt när man öpnnade avtappningspluggen. Det har nyligen "försvunnit"en hel del olja från axelväxeln, men det borde väll inte ha något samband, då det är 2 olika oljor!! någon som har ett bra svar?? /Kjell Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Daniel.L Postad 22 September , 2007 Rapport Share Postad 22 September , 2007 det rinner över olja ifrån axeln ner till hjulväxeln, likadant på min bil men med lite tätare kontroller av nivåer så är det inget som jag är orolig över Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Daniel.H. Postad 22 September , 2007 Rapport Share Postad 22 September , 2007 troligen har packboxen mellan kardanklup och hjulväxel tröttnat på livet och låter axeloljan flöda fritt från axel in i hjulväxeln. bara att beställa en ny packbox och sätta igång och meka. men låt fler tipps trilla in jag är inte hundra bara nittio nio mvh Daniel Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst ErikC304 Postad 22 September , 2007 Rapport Share Postad 22 September , 2007 Det finns ingen packbox där. Det enda som "tätar" är mässingsringen runt drivaxeln som sitter i damasken. Det rinner över i hjulväxeln om man har bilen stående i sidolut. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Daniel.H. Postad 22 September , 2007 Rapport Share Postad 22 September , 2007 Det finns ingen packbox där. Det enda som "tätar" är mässingsringen runt drivaxeln som sitter i damasken. Det rinner över i hjulväxeln om man har bilen stående i sidolut. ja fram är det ju så men i bakaxeln? är det likadant där? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Bollebygdarn Postad 22 September , 2007 Rapport Share Postad 22 September , 2007 Tack för svar, så långt! Frågan är om man då skall blanda oljan redan från början, men allvarligt, det måste väll vara ett fel, för det kan väll inte vara någon idé att ha olika oljor, om dom sen skall blanda sig när det börjar luta? Kjell Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst ErikC304 Postad 22 September , 2007 Rapport Share Postad 22 September , 2007 Jag har inte fattat varför de gjort så. Kanske är tätningen bättre när mässingsringen är ny, att ringen är avsedd bytas med nåt streck-intervall. Minns inte hur det var, men har för mig nåt äldre smörjschema föreskriver samma oljetyp i hjulväxeln som i axelväxeln. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst ErikC304 Postad 22 September , 2007 Rapport Share Postad 22 September , 2007 Jag vet inte hur bakaxeln är gjord. Skulle ha öppnat verkstadshandboken och kollat när ändå frågan är uppe, men telefonmodem är ingen bra uppkoppling för stora filer... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Bollebygdarn Postad 22 September , 2007 Rapport Share Postad 22 September , 2007 Tack för info! Låter som att det är ganska vanligt prob, tycker du man skall göra sig till att byta? Eller vänta tills det är dax att byta damaskern? /Kjell Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst ErikC304 Postad 22 September , 2007 Rapport Share Postad 22 September , 2007 Hehe, jag vet inte. Jag kör på att det blir automatiskt oljebyte och ut med det kommer sådant som eventuellt kommit in som inte ska vara där. Fyller på i axeln och tömmer hjulväxeln alltså. Det är ju bara tre deciliter som ska i, så det blir ju inte mycket pengar. Axeloljan jag kör med kostar 40 kr litern, så det är inte heller så blodigt. Parkerar man bara på plan mark normalt, så tar det tid innan det åkt över någon större mängd. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Bollebygdarn Postad 23 September , 2007 Rapport Share Postad 23 September , 2007 Oljankostnader är inget problem, tänkte närmast på axelväxeln och att oljan tar slut där om allt nu kan rinna över i hjulväxeln, eftersom jag måste parkera min bil där det tyvärr inte är plan mark, men det beror ju på hur mycket som kan rinna in i hjulväxeln, den kan ju inte rymma hur mycket som helst! Vore intressant att veta om det rinner åt andra hållet också? Om man byter det som normalt skall bytas vi ev damasker-renovering, ingår denna ring då? MVH.Kjell Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Portalpalme Postad 23 September , 2007 Rapport Share Postad 23 September , 2007 Mässingsringen följer inte med damasken.Man får flytta över befintlig ring.Är det någon som har köpt nya mässings ringar? Skulle jerna vilja veta om det finns. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Henrik Postad 24 September , 2007 Rapport Share Postad 24 September , 2007 I bakaxlen sitter det ett tät lager i portalsidan så läcker det över olja där så behövs det lite renovering. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Daniel.H. Postad 24 September , 2007 Rapport Share Postad 24 September , 2007 I bakaxlen sitter det ett tät lager i portalsidan så läcker det över olja där så behövs det lite renovering. jag trodde att det var någon form av packbox så det sitter ett tätat vanligt kullager typ då? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Henrik Postad 24 September , 2007 Rapport Share Postad 24 September , 2007 Hmmm satte du mig på påttkanten Såg ut som ett lager men kan ju vara nånsorts packbox men såg inte ut så, tog aldrig isär den där å nu har jag skruvat ihop dom axlarna jag har liggandes löst. En sak kan vi va överens om, den är tät imellan portalklumpen och axelröret. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst monkysa Postad 24 September , 2007 Rapport Share Postad 24 September , 2007 men det sitter väll en gummi"skiva" där tror ja... men ja vene helt ...monkysa2007-09-24 19:40:33 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.