Gå till innehåll

hjulväxel-fundering


Gäst Bollebygdarn

Rekommendera Poster

Gäst Bollebygdarn

Nog kunde man ana att det skulle bli kladdigt att byta olja i hjulväxeln, utan att ta bort hjulet som man blivit rekommenderad i bla.Andreas artikel på framsidan av dena sajt, så det var bara att slänga ditt absorberingsormen som man haft liggande ett år i bilen, men varken jag eller ormen va beredda på vad som kom:

Ur PÅFYLLNINGPLUGGEN strömmade det 5-6dl olja!! ööööö...........................

det skall, om jag minns rätt vara ca 3dl i varje hjulväxel, sedan rann det självklart ut en skvätt när man öpnnade avtappningspluggen.

Det har nyligen "försvunnit"en hel del olja från axelväxeln, men det borde väll inte ha något samband, då det är 2 olika oljor!!

någon som har ett bra svar??

/Kjell
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Daniel.H.

troligen har packboxen mellan kardanklup och hjulväxel tröttnat på livet och låter axeloljan flöda fritt från axel in i hjulväxeln. PDT_Armataz_02_06.gif

bara att beställa en ny packbox och sätta igång och meka. men låt fler tipps trilla in jag är inte hundra bara nittio nio

mvh Daniel
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns ingen packbox där. Det enda som "tätar" är mässingsringen runt drivaxeln som sitter i damasken. Det rinner över i hjulväxeln om man har bilen stående i sidolut.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Daniel.H.
Det finns ingen packbox där. Det enda som "tätar" är mässingsringen runt drivaxeln som sitter i damasken. Det rinner över i hjulväxeln om man har bilen stående i sidolut.

 

ja fram är det ju så men i bakaxeln? är det likadant där?
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Bollebygdarn

Tack för svar, så långt!

Frågan är om man då skall blanda oljan redan från början, men allvarligt, det måste väll vara ett fel, för det kan väll inte vara någon idé att ha olika oljor, om dom sen skall blanda sig när det börjar luta?

Kjell
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har inte fattat varför de gjort så. Kanske är tätningen bättre när mässingsringen är ny, att ringen är avsedd bytas med nåt streck-intervall. Minns inte hur det var, men har för mig nåt äldre smörjschema föreskriver samma oljetyp i hjulväxeln som i axelväxeln.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte hur bakaxeln är gjord. Skulle ha öppnat verkstadshandboken och kollat när ändå frågan är uppe, men telefonmodem är ingen bra uppkoppling för stora filer... PDT_Armataz_02_37.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hehe, jag vet inte. Jag kör på att det blir automatiskt oljebyte och ut med det kommer sådant som eventuellt kommit in som inte ska vara där. Fyller på i axeln och tömmer hjulväxeln alltså. Det är ju bara tre deciliter som ska i, så det blir ju inte mycket pengar. Axeloljan jag kör med kostar 40 kr litern, så det är inte heller så blodigt. Parkerar man bara på plan mark normalt, så tar det tid innan det åkt över någon större mängd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Bollebygdarn

Oljankostnader är inget problem, tänkte närmast på axelväxeln och att oljan tar slut där om allt nu kan rinna över i hjulväxeln, eftersom jag måste parkera min bil där det tyvärr inte är plan mark, men det beror ju på hur mycket som kan rinna in i hjulväxeln, den kan ju inte rymma hur mycket som helst!

Vore intressant att veta om det rinner åt andra hållet också?

Om man byter det som normalt skall bytas vi ev damasker-renovering, ingår denna ring då?

MVH.Kjell
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Daniel.H.

I bakaxlen sitter det ett tät lager i portalsidan så läcker det över olja där så behövs det lite renovering.

 

jag trodde att det var någon form av packbox så det sitter ett tätat vanligt kullager typ då?
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmmm  satte du mig på påttkantenPDT_Armataz_02_03.gif

Såg ut som ett lager men kan ju vara nånsorts packbox men såg inte ut så, tog aldrig isär den där å nu har jag skruvat ihop dom axlarna jag har liggandes löst.

En sak kan vi va överens om, den är tät imellan portalklumpen och axelröret.PDT_Armataz_02_02.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...