Gäst smypm Postad 27 September , 2007 Rapport Share Postad 27 September , 2007 Är det någon som har kontrollerat med bilprovningen/vägverket vad som skulle krävas för att montera en extra framaxel? Eftersom volvo byggde en 8x8 en gång i tiden så borde det gå, men.... Mårten Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst ErikC304 Postad 27 September , 2007 Rapport Share Postad 27 September , 2007 Jäkligt häftig ide. Hade också gärna provat... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Klas_B Postad 27 September , 2007 Rapport Share Postad 27 September , 2007 Sannerligen en frestande idé. Har själv många gånger tittat på min 13-bil (6x6) och vad man skulle behöva för att få till en 8x8... 1. Det sitter en motor i vägen för en till mellanaxel om den skall vara odelad och vara drivande. Flyttar man upp motorn på flaket/bakhytten samt gör en ny fördelningslåda så frigörs utrymme för en till framaxel med styrning. 2. Man bör ha samma boggi konstruktion som bakre upphängningen (dvs sk rekad boggi). Kräver lite svetsarbete i ramen men inget är omöjligt. Man flyttar över bladfjäderskålarna så att dom två styrande axlarna får samma stöd i sidled som bakaxlarna. Kanske enklare med separata blad för framaxel nr 2. Man får då lite bättre frigång mot fjädrarna vid fullt styrutslag.... nackdel: Sämre flex... 3. Drivning. Ja, ska man ha en till axel så får man ta och bygga om den nya axeln så att den får ett kraftuttag (lika som på mellanaxeln på TGB-13-20), från det kardan till främre axeln som förut. Nackdel: Axel nr 2 hamnar väldigt nära fördelningslådan, och det blir ganska tråkiga knutvinklar (olikformigt driftförhållande) samt stor belastning på den. Bättre vore separata axlar (4 st) ut ur fördelningslådan för varje axel, type Dodge WC 6x6. Ovanstående antagande bygger på att man vill ha en till drivande och styrande axel... vill man "bara" ha en till styrande axel så är det lättare att lösa, för då kan motorn sitta kvar... För ska man dit med en till axel så MÅSTE den styra... hur lätt är det att styra upp en TGB-13 ur leriga hjulspår? Nä, just det. Ganska svårt... Kom igen nu, in med mer ideér så blir det här en kanontråd! // Klas Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst smypm Postad 27 September , 2007 Rapport Share Postad 27 September , 2007 Frågan är om man inte ska bygga framåt. Nackdelen är att man måste förlänga ramen och den kommer bli som en finlandsfärja att svänga, men 8x8......... Mårten Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Wallys Postad 27 September , 2007 Rapport Share Postad 27 September , 2007 Ni ska då krångla till det... Köp en sådan här sats direkt i stället, det borde ju bli typ 8x8 eller nå´t... http://www.mattracks.com/ Wallys2007-09-27 15:53:17 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst tessier Postad 27 September , 2007 Rapport Share Postad 27 September , 2007 Men, det är ju fegt att köpa en färdig lösning. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Fredrik Postad 27 September , 2007 Rapport Share Postad 27 September , 2007 Vem blir först med 2 Tgb 11 hopsvetsade i aktern ??!!? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Henrik Postad 28 September , 2007 Rapport Share Postad 28 September , 2007 Vem blir först med 2 Tgb 11 hopsvetsade i aktern ??!!? Tgb 11..hmmm blir den ju bara 4wd ändå Borde inte en hummer komma fram i den snön ändå??? Vet att min 11 bil troligtvis gjort det å LR hade lätt gjort det Kanske bra i väldigt mycke snö eller sand men annars???Henrik2007-09-28 09:34:13 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.