Gå till innehåll

Körning på löst grus /sand/småsten


Gäst H.Hansen

Rekommendera Poster

Hej höll på och lekte lite i mörkret i går kväll och provade att köra lite i slänterna på ett grustag, tyckte inte det var allt för skräck injagande backar jag försökte forsera, vist jag hade 0.8 bar i hjulen men hur jag en försökte så kom jag inte upp, vid krypning från början så kom jag några meter innan jag grävde ner mej, provade både att köra med ingen eller lite gaspådrag och med jämt gaspådrag och full gas, men med ungefär samma resultat .

Sedan nästa metod låg 2 an och halv gas men kom ungefär lika långt innan jag stog i fyra hål och skottade, sedan låg tvåan och rejält gas pådrag men vid alla försök kom jag upp till ungefär samma punkt med en skillnad på en meter, klart det blev ju lösare och spårigare efter varje gång jag provade,

Klart det var väldigt löst underlag, men det borde ju gå att hitta en ultimat körteknik för att kunna forsera branter på ca 10 m långa och ca 35-45 graders lutning och löst underlag.

 

Någon som har bättre erfarenhet än jag av det OBS nu pratar vi original däck och inge special eller super breda däck

 

: Hasse

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Full fart spar tid, och kanske även överkommer många lättare, mjuka hinder.

 

Jag testade samma sak i grustaget hemma i helgen, men kom inte upp heller trots lite svulstigare däck.

Nu är ju visserligen min automatlåda lite vrång för tillfället, och segdragningsförmågan i B21an är heller inte den bästa. Så bästa resultatet, om än med studs, gick att få med skaplig ansats och fullgas så långt det gick.

Kom kanske halvvägs i en 15-20 meter lång sandslänt, som i sig inte var överdrivet brant. att köra nedför gick bra utan att framkalla obehagskänslor PDT_Armataz_02_15.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det är nog vad jag funderade på också full fart och strunta i att det skumpar en del, men ville inta äventyra något när jag var själv kl 23 i ett grustag utan täckning på telen, man vill ju att det skall gå någorlunda lugnt så grejerna håller men i vissa lägen är det tydligen full fart som gäller PDT_Armataz_02_38.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Daniel.H.

hehehe tro mig jag har me testat! fråga min polare som var med hahaha han vet ungefär hur högt det är i tak i min tretton hahaha va vi garvade! men mycket längre kom jag iafPDT_Armataz_02_10.gif så till konseptet: testade med låg 2 många gånger! kom endast en liten bit, så till det skojiga vi var beredda på skump och studs men oj inte riktigt så mycket! och så här i efter hand kan jag säga att jag vill inte trycka ner fjädrarna så mycket igen, nästan så jag skäms hehe men ettan hög och max tramp på 6X6 det vart bara 4X4 ett litet tag efter som att fram hjulen lättade när hela tretton var i brant lut upp! men en bra bit upp i det osorterade gruset kom vi PDT_Armataz_02_25.gif och mycket skrattande blev det!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Provade backtagning i lös sand igår kväll igen. 0,8 i 38,5/15 däcken och med endast bakhjulsdrift i kopplad, samt lite rytande från B21an. Så krafsade sig leksaken uppför en ca, 15 meter 45g brant sandslänt.

Trodde faktiskt inte riktigt på att det skulle gå, men det gjorde det ändå.

 

Tyvärr kom det en äldre par gåendes p åstranden där jag åkte, och de såg inte ut att uppskatta åkturen lika mycket som jag gjorde PDT_Armataz_02_15.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Där finns bara ett sätt för att klara det......lågt däcktryck "0.25 bar" och 2:an låg på fullgas ;)

 

På min trialbil är det "drive" som gäller......jag laddar på innan så den ligger i 3:an och den växlar ner själv när det går tyngre :D 

 

mina däck är iof super swamper TSL 34/9,5x15
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst H.Hansen

Anders var det backen mellan standbaden och simbryggorna nästan vid vind skyddet ?

PDT_Armataz_02_05.gif där har jag kört upp med en 240 fast jag tog god fart efter stranden men det gick i alla fall PDT_Armataz_02_25.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nästan, den backe du menar ligger parallellt med sjön och den jag menar går vinkelrätt upp från stranden/sjön.

Kom du upp där med en 240, du är jag djupt imponerad :jagärintevärdig:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testade lite backtagning i går igen i sandtaget, och med automaten låst på första växeln och "fullgas" samt något sänkt lufttryck i däcken, så gick det ganska bra att klättra i sandslänterna.

Dock fattas det fortfarande 1,5 billängd innan jag kommer hela vägen upp i den långa slänten. Om första ansatsen var jämnare så skulle det nog lösas då högre hastighet möjliggörs vid ansatsen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst H.Hansen

Ja det verkar vara full gas och så hög hastighet som möjligt om man inte har en bil speciellt bygd för att köra i lös sand eller däck breda nog att bära.

Kan ju avslöja att jag höll en bra bit över hundra på stranden när jag svängde upp på den slänten det var nog det som gjorde att jag kom upp ett flertal gånger, volvon som jag körde var inköpt för att lekas sönder, men slänterna på Årsunda åsen tog då inte kol på den, det gjorde det därimot vid körning ut för ett grustag lite senare när vi paserade kanten i 90 kmh och landade på nosen 10 m längre ner PDT_Armataz_02_23.gif  hm nu har de satt upp ett väg räcke runt det grustaget PDT_Armataz_02_38.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst H.Hansen
PDT_Armataz_02_07.gif ja men det jäkliga är att det var hans ide om att vi skulle ta det grustaget från andra hållet, kanske lite peppad av att ingen trodde att jag skulle kunna landa på botten i stället för i slänten gick det lite väl fort PDT_Armataz_02_25.gif men kul var det.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Var ut och lekte lite igår, och testade backen jag ej kommit upp för tidigare. Och den här gången kom jag upp på båda försöken jag gjorde.

Om det var att sanden var något frusen, eller att jag sänkt lufttrycket i däcken till 0,7 som gjorde det möjligt låter jag vara osagt. Upp kom jag i alla fall, ganska enkelt.

Testade även ett par än värre backar, och kom upp även där till min förvåning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då körde jag nog fast på "släta" marken i skogen/grustaget.

0,7 - 1,0 är nog mer lagomt beroende på körning, med mina 38,5 däck. Vid ren asfaltskörning pumpar jag nog i till ca, 3,0kg. Blir stor skillnad i rullmotstånd och bränsleförbrukning då märkte jag då jag testade sist.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ErikC304

Min stackars flakbil spinner ohejdat med 2 kg tryck i däcken. Nä, då är det bättre med lågtryck, när däcken kan krama stenarna och flyta ut lite bättre i kletet. Tungkört och tungstyrt, men GREPP.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett hårdpumpat däck får ju mindre kontaktyta med underlaget, och därmed sämre bärighet. Med sänkt lufttryck breder däcket ut sig mer, och får därmed större bärighet mot underlaget.

 

Reklamfilm om däckstryck vs underlag

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst är det så, men jag trodde ändå inte att det spelade så stor roll på sand. Det gör det uppenbarligen, och tänker man efter lite är det ju klart att större yta "flyter" längre även på lössand.

 

PDT_Armataz_02_15.gif
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst mattias

Jag kom att tänka på våra isländska offroadbröder som kör på snö,där är bärigheten än viktigare och dom har ju stora däck med lågt tryck därefter!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...