Gå till innehåll

Färg


Gäst giggos

Rekommendera Poster

Har en Pvpjtgbil 9031 1963 och skulle v ilja ha orginalkulören till den , om det är nån som vet vart jag kan införskaffa den eller nån kulörbenämning på den .

 

För orginalkulören är ju inte nån av dom som ingår i cammo- kulörerna

 

Mvh Mats

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den korrekta färgen är Wedevågs olivgrön 325H. Svår att få tag på idag. Den norska färgen på Laplander Shopen är Teknos 2190-07. Den skiljer en hel del i nyansen tycker jag. Jag har bägge hemma, dock ej till salu.

 

 

Min  PV-jeep målad med 325H

 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag frågade Färgproffsen i Västerås (http://www.fargproffsen.se/) och de kan ta fram enkomponent färg av både 325H och 326H. Det är en färg för stålkonstruktioner, kommer inte ihåg vilken typ men det var inte alkyd i alla fall. Jag vet inte vilken matthet det ska vara men jag ska köpa det som de rekommenderar. Den här färgen har inte låg IR-signatur som originalet men kulören ska stämma. Jag ska fråga om man inte kan få receptet -för oss på forumet.

 

De har dessutom tvåkomponent epoxi (325H) med den har jag provat och den är för mjuk och repkänslig när jag provade i alla fall.

 

Återkommer med mer info i veckan när jag fått färgen.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar jag fått

 

Så om jag förstår det rätt så är det 325 M som var orginalkulören när den kom 1963 och var enfärgad

 

 

 

Och det jag fått fram så skulle 325 m ha ett nsc_nr som heter 8005-g80y fast den stämmer inte så bra mot bilens orginalkulör

 

Jag har 326M hemma och det stämmer att Teknos kan göra den , och då blir det i 15 glans och funkar rätt bra glans mässigt men det är möjligt att teknos har nån mattare i sina industrifärger

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Klabbe, du vet att man bör ha friskluftmask om man ska måla med den färgen. Isocyanater går igenom kolfilter och skadar lungor och slemhinnor. Ta det försiktigt.

 

För övrigt så finns den färgen (polyuretan) i kulören 325H också.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 5 months later...
Gäst petewedi

Klabbe, har du nån bild på nåt du målat med den färgen?

 

Ska köpa färg till min 13 och vill ha det jag tror kallas "nyare färg som militären kör med", 326 H.

 

Hur mycket går det åt för att spruta en 13-förarhytt? Man kanske tar ett par varv och lite på insidan på vissa ställen. Vad sprutar man med? Finns det någon bra spruta om man inte har tryckluft?

 

Är det viktigt vilken typ man grundar med under så att inte färgernas lösningsmedel är inkompatibla? Jag skall blästra några grejer och efter det drar de ju på nån skyddsfärg som jag sedan skall spruta grön på.
petewedi2008-03-07 10:51:09
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Calle

Om du målar med en täckfärg som spädes med xylen eller cellulosaförtunning så kan inte grundfärgen vara av lacknafta-typ, då reser den sig. Jag har använt Tecnolack 2-komp epoxigrundfärg på detaljer med högre krav på rostskydd och slitstyrka. Beckers metallgrund (enkomp) har också funkat, den har jag använt på mindre utsatta grejer, den har inte lika bra slitstyrka. 2-komp är bäst rent tekniskt.

Den 2-komp plyuretanfärgen som Klabbe nämnde är väldigt dryg, det borde räcka med max 2 liter för hela hytten. Jag använde en spruta från Jula, tryckluftdriven. Färgen går även att pensla men det blir inte samma finish.

 

Det ska väl finnas elsprutor också men jag har ingen erfarenhet av dessa och jag har hört att de är väldigt dyra.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst volvopower

Tjenare !!

Trevligt det där med å måla !

Jag kan fixa militär ORGINALFÄRG som heter ""MATT SOMMARMASKERINGSFÄRG MÖRKGRÖN F S D 326 ""

Det står oxå ett millitärt nummer : M0716-873266 Täckfärg 687/326M

 

Har provat den själv, den är olivgrön å användes nog  som senast i försvaret, då man inte målade camo, utan enfärgat !

Den är tjock å fin i burkarna, å måste rörasupp.. har väll stått ettag kan jag tro..

täcker jättebra å verkar gå fint å penselmåla oxå utan att det blir alltför mycket penselspår..

Har inte provat å spruta den, men kunde spä rätt mycket .

drygt å bra...PDT_Armataz_02_02.gif
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst H.Hansen

Ja jag kollade på ett antal olika elsprutor nyligen, hurvida de var bra vet jag ej då jag inte träffat någon som köpt dem, men det vart klart mycket billigaer att köpa en mindre kompressor + vattenavskiljare och ett paket med slang färgspruta, däckpåfylnings hantag och ett rent, blåshantag,

priset på en elspruta låg runt 2000 kr lite mindre och lite mer beroende på återförsäljare och fabrikat.

Och för det får man en billigare kompressor vatten avskiljare och slang och sprut paketet, tror man får någorlunda lika resultat med båda sorterna, om man inte är proffs lackerare, men mer ut av slantarna vid kompressor alternativet
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Bajon1

Angående kompressorval så kan jag rekommendera att köpa en oljesmord kompressor,och inte en av dom billiga "permanent-smorda",som i regel inte tål att gå kontinuerligt en längre stund.Anledningen e att det som regel sitter kolvringar i plast som (av förklarliga skäl) inte tål att gå varma.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst volvopower

Ang Färgspruta å kompressor,

Jag har haft en elspruta, den var rätt dyr då jag köpte den å av hög kvalitet,

men det var svårt å lacka med den,, nu är man ju iofs bara en glad amatör..

men den hade lätt för å spotta ut färg, alltså mer som en stråle än dimma...

speciellt om det var lite färg i koppen,

jag tyckewr att även enklare å billigare tryckluft fungerar bättre,

å att  köpa sig en liten kompressor är ju aldrig fel om man mekar lite,, guld å kunna blåsa rent å pumpa däck !!

 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
Gäst petewedi

Pratade med en lackerare idag som även var i blästerbranchen. Han gör helt enkelt inte målningar med de här militärfärgerna 326 m.fl som innehåller farliga lösningsmedel. Och därmed kan man inte få rätt kulör. Hur har ni andra som målat gjort?

 

Vad finns det för masker? Går det bra om man står utomhus? Är det inget problem om man kör pensel och roller? Hur blir ytan då? Frågor, frågor...
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pratade med en lackerare idag som även var i blästerbranchen. Han gör helt enkelt inte målningar med de här militärfärgerna 326 m.fl som innehåller farliga lösningsmedel. Och därmed kan man inte få rätt kulör. Hur har ni andra som målat gjort?

 

Njae' date=' man kan ju få vilken färg som helst i en färgbar för träfärg, är väl inte GIFTGrönt som de är målade i [img']http://www.terrangbil.net/_forum/smileys/PDT_Armataz_02_10.gif[/img]

 

Dvs färgerna/nyanserna är blandbara, bara man vet hur man gör...
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

EU har kommit med ett direktiv som säger att man ska minska mängden lösningsmedel i färg, man kan anta att vissa färger kommer att bli svåra att få tag i. Än har jag dock inte märkt något.

 

Färgerna vi diskuterat här är 1- och 2-komponentsfärger som man späder med cellulosaförtunning, zylen etc. (Alkydfärger lösliga i lacknafta lämnar vi därhän).Det går att skydda sig hjälpligt mot dom genom att använda handskar och kolfiltermask. 2-komp polyuretanfärg går igenom kolfilter, det räcker inte utan man måste ha friskluftmask. Dessutom är det ganska aggressivt mot slemhinnor i ögonen. Visst kan man fuska lite som hobbymålare om man står ute och penselmålar men jag skulle inte rekommendera att man sprutmålar en hel bil.

 

Även 2-komp epoxifärger är aggressiva mot slemhinnor och hud, man kan få eksem av dessa. Jag tycker dock att de känns lite mindre påfrestande men vi har olika känslighet mot kemikalier, vissa klarar mer och andra mindre.

 

Jag lämnade iväg min bil för lackering till en kille som hade målarbox och friskluftmask. Mindre detaljer målade jag själv med pensel. Grundfärgen (2-komp epoxi) sprutade jag själv utomhus. Det blir ganska bra resultat med pensel, färgen täcker bra och flyter ut fint men det går inte att jämföra med med att spruta.

 

Allt beror ju på. Ska du ha en utställningsbil eller ska du laga lite rost och sen ut och köra i leran. Om man inte tvättar bilen så syns det inte så mycket.PDT_Armataz_02_03.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...