Gå till innehåll

Simex Extreme Trekker


Gäst ErikC304

Rekommendera Poster

Gäst ErikC304

Eftersom jag är intresserad av en uppsättning nya sulor till min bil och vill ha originaldimension, så har jag kollat och letat och suktat och dreglat över olika däck som VERKAR vara rätt. Och det jag kommit fram till att jag verkligen VILL HA är Simex Extreme Trekker. Inte med någon som helst praktisk erfarenhet skall betonas, utan bara av känsla av det jag läst mig till på lite olika håll. 

 

Extreme_Trekker.jpg

 

Är det nån som vet nån med såna här sulor på sin bil, som också högst troligt har erfarenhet av annat att jämföra med? Vore trevligt att ha snackat med nån som VET innan man slår till, för det handlar både om pengar och om att det verkligen är nåt att ha när man är i skogen sen med. En norrman som synts på foton från Trandumträffen

 

20061018_002949_Trandum0610_06.jpg

 

här på forumet vet jag om och honom kommer jag försöka få kontakt med. Har man så jävulskt sidogrepp så man välter, vill jag också ha såna sulor! smiley2.gif Det är också hans uppgifter som lett mig fram till den här sidan:

 

 

Det är Devons hela utbud av Simex-däck, men Extreme Trekker finns i två varianter. 2:an är 36x12.5-16 medan "ettan" är 35x10.5-16, vilket skall vara jämförbart med 280/85-16. 2:an skall vara konstruerad för lite högre hastighet, men jag minns inte vilken. En annan "om jag förstått det rätt, men inte vet" är att det troligtvis inte är godkänt för vägbruk inom EU. NÅNSTANS läste jag att det är "för jordbruksändamål" enbart, har troligen med att göra att det är för dyrt med det certifikatet för de få däck som säljs i områden med sådana krav. I Asien och Australien lär de däremot vara "dussinvara".

 

Har jag nu rätt i det jag snokat ihop hittills, så är det här ett expeditionsdäck för tuffa allround-tag. Ungefär som gamla Goodyear Studded Suregrip och Trelleborgarna som monterades på försvarets bilar, fast med modernare uppbyggnad. Bland annat har de här däcken grepp även på sidorna, vilket mina gamla hockeypuckar från kalla krigets dagar saknar.

 

Det här med att handla på internet och från ett annat land dessutom, känns ju lite lotteribetonat. Men läser man tullverkets...

 

 

...så verkar ju livet lite enklare. Från England där den här firman ligger betalar vi endast frakt. Momsat pris betalar vi där, vilket på däcket för dagen ger:

 

155£ x 14.10SEK=2185.50 pix per sula. Jag vet inte vad frakten kostar, men eftersom jag är sugen så tänker jag kolla det med företaget vi har avtal här på jobbet. När jag kollade däck från tyskland, så var fraktpriset 19 EUR stycket, så jag räknar med 200 kr däcket som tillrufsat gissningspris. Jag vet att jockum var sugen på såna här sulor och då undrar jag om det är fler som är det? För en elva skulle totalsumman bli ca 10 000 och för en 13/20 med andra ord ca 15 000 om man tar i beräkning att använda ett av däcken som sitter på bilen nu som reserv sedan.

 

Sånt här är ju inte så kul att administrera, men jag kan tänka mig att vara spindel om vi vinner nåt i pris på att vara fler som beställer. Men om nån ska vara med så är jag i så fall tacksam om det är till 100 procent. Det är medelst varningsskott genom skallbenet förenat att vara med på att köpa däck ända till de ligger hemma i mitt garage och dra sig ur sen.
omega24v2006-10-19 17:57:26
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Seglarn

Hejsan!

Pratade med han som hade däcken på Trandum. Hade betalat 8000 kr för 4 st hemma i Sverige. han köpte dem direkt från England. Han sålde dem också vad jag förstod i Norge, alltså möjligt neställa dem genom honom.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Andreas.E

Stämmer det som Carl skriver. Stydämpare till TGB11/13/20 kostar 1000,-

ink mva och fästen, men då måste man vara medlem i HMKF, eller så blir

det 1200,-

 

 

 

Jag skall snart beställa min, så då kan ni få en rapport smiley1.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 11 months later...

Dunlop är skuld till dessa däck :P

Dessa däcken togs  fram av ingengörerna på Dunlop efter att en ingengör där hade gjort "tusenfotingen" och han tävlar i "reinforest challange" tävlingarn, Så däcket är lerans konung PDT_Armataz_02_44.gif
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Silverstone har numera ett däck med mönster som Simex Extreme Trekker, men till ungefär 70% av priset. Frågan är bara vad man betalar för, om stommen och gummiblandningen är bättre i "originalet", eller om mönstret i sig själv är det viktiga. Vore jag ute efter originaldimension och hittat Silverstones däck, så skulle jag nog välja Extreme Trekker-kopian hellre än gamla pilmönstret. www.offroadreifen.de har i alla fall båda märkena.omega24v2007-09-26 09:20:06

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

på offroadreifen brukar man få fraktkostnad uträknat om man väljer att det ska levereras till sverige. Flertalet personer på www.4x4sweden.se som beställt däck därifrån med mycket gott resultat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror inte USA är nåt bra alternativ i det här läget. Såvitt jag minns är Simex tillverkat i Australien. Det blir mycket transporterande och över Atlanten är det allt annat än billigt att köra grejor... Jag fick pris på 19EUR per däck från offroadreifen när jag frågade.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

If anyone is interested in buying tires from the company Mayerosch(www.offroadreifen.com) you can e-mail me. I bought tires a few times and everything went well, quick delivery but only one handycap: you have to pay in forehand.

I can arrange forwarding to Sweden. We have a sales department in the near of Skövde.

Frank
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I've collected a few offers of different patterns in the same size:

9.00-16 fits 35/10.5R16 fits 255/100R16

8.90-16 fits 280/85R16 fits 35/12.5R16 fits 285/80R16

 

Fedima Sirocco in 35/10.5R16(245,-€)

German shop for Land Rover and general offroad parts:

 

Michelin XZL retreated in 9.00R16(210,-€)

Big tire-dealer from the Netherlands :

 

Silverstone MT-117(193,-€)

German online shop for offroad parts:

 

Further patterns are:

Petlas NT3(cheap tire from Turkey):

 

Kaiman Malatesta in 35/10.5R16:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...