Gå till innehåll

Trelleborg däck för 2500st?


Gäst Teddan

Rekommendera Poster

Nu är det dax att investera i båda vägdäck och nya terrängdäck.

 

Altyco har 4 Trellborg däck på gång in för 2500kr st. Är dem värd pengarna eller ska jag beställa någonting annat från tyskland?

 

 

 

Vad rekommenderar ni?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du inte är orginalfixerad så finns det andra däck som funkar bättre för vägkörning och sen har du fördelen att de dels har högre stomme och är lämpliga att rega när du slitet ut dem. Ska du åka vinter  så ha rätt märkning annars åker du på att lägga på kedjor om polisen är nitisk.

själv har jag åkt micheline de första som var regade kördes ca 15 tusen mil och är fortfarande besiktningsbara men nyregade har handlats med fricktinsmönster godkänt som vinterdäck.

 

Michelinare är dock mycket tyngre och det blir mer tyngd att bromsa upp men tunga däck ger också bättre stabilitet dvs mer gyrokraft om du planerar att åka mycket landsväg.

 

eile2007-10-12 22:55:49
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då vet jag det. Tack.

 

Är det "8' date='90-16" som motsvarar 180/85/16?[/quote']

 

 

180-85-16 motsvarar i tum 28-7.09-16

 

Teddan har du skrivit fel, ska det inte vara:

 

280-85-16 motsvarar i tum 35-11.22-16

 

 

Mvh Rune M
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag förstår rätt har du tänkt att hålla dig i huvudsak på väg och då hade jag valt ett däck som är mer anpassat för det. Jag hade även valt ett däck lämpligt för vinterväglag. Terrängdäck i all ära, men det är terrängkörning de är gjorda för.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stommarna heter nog 285 R 16  och  dessa är ca 7-8 cm högre än treleborgare och goda år. Vilket ger lite extra på utväxlingen. Mina första däck var rull grepbanor för lastbil dvs rullmönster i mitten och när de sjönk ner eller om man släppte ut lite luft så tog greppmönstret vid. Michelinstomarna har även fördelen att du kan ha hårdpumpat 3,5-4 kg ger mycket lättrullade och lättstyrda däck och påverkar soppaförbrukningen en hel del.

Med tanke på att du bor i 08 bältet så blir det väl mer stadskörning och lite längre transportstäckor än vad vi har i de djupa skogarna.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Vill slippa 3 uppsättningar av däck. Vad har i för vägdäck?

Varför 3 uppsätningar?

 

Vill du spöa alla i skogen och åka med vanliga väghjul så skaffa kedjor. 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Själv kör jag på Cooper Discoverer S/T 315/75-16

- De har samma rulldiameter som original.

 

- De är bredare än original vilket innebär att de tar i fjädrarna något vid fullt rattutslag samt att de blir lite bulliga eftersom fälgen är i smalaste laget. Inget stort problem för mig.

 

- De är inte onödigt bullriga och funkar bra på sommarvägar.

 

- Jag har provat dem i lättare terräng utan problem.

 

- De är godkända som vinterdäck men jag har inte hunnit prova dem på vinterväglag än. (De är förborrade för dubb om någon vill ha ett rent vinterdäck.)

 

 

Sammanfattningsvis tycker jag att de är bra som kompromiss mellan de kraven jag har på däck och jag är mycket nöjd med dem. De finns dock inte i valpens originaldimension.

 

//Åke
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ErikC304

Kolla de däck jag har liggande på flaket på lite olika bilder här på forumet, senast på bilder från Cooper-festivalen. Det är de jag pratat om innan, 315/75-16 Cooper Discoverer ATR. Finns bla på offroadreifen.de. De är fina på landsväg och även om de inte är superterrängsulor, så tål de nog en del terrängkörning också. Originalkedjor passar dock inte.

 

Trelleborgarna är bra och jag behåller dem helst för mina framtida terrängeskapader, men bjuder någon mig 2500kr däcket så säljer jag på en gång. Sex stycken finns.
omega24v2007-10-14 00:06:37
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ang kedjor, de som var tillbehör till 202 var rejält tilltagna både ang bredd och längd, hade en sats liggande i många år men förra vintern såldes de billigt för nogon hundring till en som skulle kapa upp den till en snöslunga.

Kedjor gör att bilen får fantastiska egenskaper i terrängen men farter över 30 km så rasslar det mycket och är det tajt i hjulhusen kan de börja slå i. 

Det är även en del  pyssel att köra på dem på hjulen innan man är van.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst H.Hansen

Hm jag fick ju några kedjor med när jag köpte hytten blir det fel att bara sätta på en axel typ fram, bak är den ju så lätt i så det skulle väl gå att sätta de där också men det kan väl ta bra på lamell diffen? undrar om det inte var så att jag fick med 3 st kanske skall kolla den och komplettera så jag har fyra

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Fredrik

När jag köpte terrängkedjor (av kunnig leverantör) till min valp fick jag rådet att inte använda dem i onödan, då de sliter på axlarna. Ska man använda, så lägg på både fram och bak var rekommendationen.  

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det räcker nog gott med bara fram, med kedjor klara du att åka upp på rena ishällar. för en massa år sen i början av 90 talet så skulle tatanka hålla lite terrängkörning i borås han hade sin lätt uppskrämda 303 jag hade nyss kommit hem från någon långresa, slängde på kedjer körde med landsvägsdäcken och lite utan för programet testade vi lite och klart var att där han halkade ner gick 202 utan diffar och med kedjor lätt upp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...