Gå till innehåll

Drivaxlar


Gäst Wallys

Rekommendera Poster

Vart kan man köpa avlastade drivaxlar till en valpbakaxel?

Ca, 62,5 och 82,5 cm långa.

Talade med Hasse tidigare idag, och han hade originalaxlar liggandes, men de håller fel mått. Talade även med terrängaxel, och han/de visste inte om några andra axlar än originalaxlar.

 

Finns det någon firma man kan vända sig till vad gäller nytillverkning av drivaxlar?

T-axel nämnde någon privatperson i Vetlanda som kanske kunde hjälpa till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här utanför värnamo finns en firma som fräser splines och har div ovanliga splinesfräsar jag fick mitt nya drev  till att koppla ihop m47 och fd51 gjort av dem. Sen finns det gått om härdfirmor i småland. Tror jag nämnde det en gång för Terrängaxel att firmor fanns här.  så drivaxlar kan inte vara ett något stort problem. eile2007-10-17 15:03:53

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Prisbild på ett ungefär?

Fått tips om en firma i Tandsbyn också, men har ej tagit kontakt med någon ännu.

 

Har faktiskt en arbetsbekant som har egen firma/verkstad hemma, med mycket fräsar, svarvar mm i maskinparken.

Att fräsa splines, kräver det några special-specialverktyg?

Den långa drivaxeln som gått av, borde ju gå att korta ned till att passa på andra sidan, kanske...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vad jag förstått så är det enklast sättet att ha rätt kuggfräs med rätt delning.

 

Pris har jag ingen aning om bara ringa och fråga. tror det är bara blir vanlig verkstads timtaxa eller efter överenskommelse företaget här är en enmansfirma.

 

Föresten så fanns det en bilåkare i stockholm som för kortade axlar åt dragracefolket och då drogs bara nya splaines på kortade axlar tror han kallade sig Inge Elburg eller något sådant, handlade ett 9 tumshus av honom efter ett ras på den tiden när man lät blyfoten bestämma.

 

Är axlar svåra att få tag i, hade ett par extra med som reserv bultade under bilen i en i fettad tygpåse under alla resor, tror de ligger någonstans i något förråd.
eile2007-10-17 17:20:56
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst H.Hansen

ja annars får du kolla om det går att använda original axlar om du tar själva bult cirkeln från en valp axen för vad jag förstår så är det där någonstans det bygger de extra centimetrarna du får mäta dina och jämföra med mina så går det kanske att flytta över dem och få ordning på det, de andra wyllisarna kör ju med skivbromsar och original axlar

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hittade en annons i 4weeldrive om nytillverkade valp axlar' date=' från vetlanda!

 

står inte vad dom kostar i annonsen

 

håkan 0706-500574
[/quote']Tack för tipset.

Jag ringde och talade med honom nu, och han har axlar för 2800 kronor paret för omedelbar leverans.

Han hade dock inte måtten tillgängliga nu, men vi skall talas vid mer i morgon och jämföra måtten så att de stämmer.

Hans axlar var dessutom härdade, mina tror jag inte är härdade alls tyvärr.

 

Med lite tur så rullar valpen snart igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Drivaxlar köpta och hemkomna. Snabb leverans och fin passform och utseende.

Stort tack till Daniel som tipsade om annonsen. Snart rullar leksaken igen ( hoppas jag )

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst bönngas

ingen här  på forumet som vet var man får tag i drivaxlar till en 11a?? jag skulle också haft tag i en drevsats till en fram portal... någon som vet om dom e samma som bak???

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Daniel.L
Drivaxlar köpta och hemkomna. Snabb leverans och fin passform och utseende.

Stort tack till Daniel som tipsade om annonsen. Snart rullar leksaken igen ( hoppas jag )

 

PDT_Armataz_02_43.gif 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst H.Hansen

Ja Anders nu får du sätta fart på bilen du har 8 dagar på dej sen skall vi nöta lite på tuna igen PDT_Armataz_02_02.gif , kan ju behöva dej och din fina vinch om jag skall försöka hänga på Klas och pojkarna med 13 bilar, 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jäjj!

Nu rullar den igen. Monterade diffen och axlarna igår, och var ute på en provtur.

En ny packning till kåpan fick snidas till också, då den gamla föll i bitar bara man tittade oförsiktigt på den.

 

Lite följdfrågor bara, bultarna i diffen. Vad för moment skall de dras med?

Dels de som håller ihop lamellpaketet, och dels de som håller hela diffen på plats i diffhuset.

Ska ju ändå byta olja snart igen, för att skölja ur ev, skräp jag fått in i diffen under tiden varit urplockad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst H.Hansen

Härligt Anders PDT_Armataz_02_02.gif Bromsen fixad också ? skall kolla i handböckerna om jag hittar något moment, han inte med att kolla på fjädrarna i går, men det tar vi senare

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Monterade en 240 huvudbromscylinder jag hade liggande, men den skapar lite dåligt tryck tycker jag.

Men det är ju bättre än den "luftpump" jag monterade av i alla fall...

 

Kolla gärna om du kan finna några uppgifter, så jag kan dra rätt moment sedan vid oljebytet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst H.Hansen

PDT_Armataz_02_43.gif

nu skall vi se om det här är till någon hjälp

Bak axel

Åtdragningsmoment...............Kpm

Differentalhus........................5,38:1 (43:8)

Medbringare..........................16-18

Överfall.................................8,3-9

Kronhjul................................10-11

Skruv för bromssköld (ej fär dej då) men ändå 7-7,6

Drivaxel.................................Drages till 20 Kpm och där efter till närmaste saxsprint hål.

 

Det är de moment som står i rephandboken

 

H.Hansen2007-10-26 08:50:45

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...