Gå till innehåll

Försäkringar


Gäst ErikC304

Rekommendera Poster

Gäst ErikC304

Hörni, vad rullar ni på för försäkringar? Det skiljer så klart väldigt mycket mellan individer, med olika förutsättningar, men är det tex nån som provat entusiastförsäkra sin bil? MHRF, eller WASA/Bilsport (det kanske inte heter så numera?) tex? Jag står i startgroparna för en undersökning, men finns det några tips?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har min 13 bil helförsäkrad i Trygghansa någon typ av veteranföräkring. Betalar ca 1800 kr/år. Frågade hur jag fick använda bilen. Jag talade om för dom att jag åker på träffar å kör i skogen på militäriska övningsområden. Det var appsolut inga problem med det. Såvida de inte var tävling. Får ju inte använda den som bruksbil. Men jag får köra med den när jag vill.

mvh/putte
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För min TGB13 131a så betalar jag 1080 helår halvförsäkring. När jag ringde till Tryghansa så sa damen i luren ja men denna är ju mer än 30 år gammal då får vi fixa till det  så det blir billigt. Har ingen begränsning alls i mil eller annat ja utom att jag inte får tävlings köra men det är ju standard med alla försäkringar.

 

Ett annat bolag jag ringde till sa bara surt i telefon att den typen av fordon vill inte ha att göra med. Klick från min sida då.

 

smiley16.gif Kjell//

 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Fredrik

Trygg-Hansa har en "veteranförsäkring" för gamla fordon. Då gäller max 500 mil/år samt högst 100 tkr i skadeersättning.  Denna helförsäkring på C303 kostar ca 1200 kr helår (för mig). Halvförsäkring var endast några hundralappar billigare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har min 903B försäkrad hos Trygg-Hansa och det kosta 927 kr/år.

 

Edit: Såg att det var i TGB11/13/20-forumet, nån med gammel-valp kan ju vara intresserad i alla fall.
Calle2006-10-20 20:04:24
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Seglarn

Har 3 Tgb försäkrade, någon i IF o någon i Trygg Hansa. Ingen över 1000 lappen för halvförsäkring.

En 903 är lätt Lb, en 903 är regad som Willysliknande fordon för personbefordran och en är en Tgb 11 som är lätt Lb.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst danneape

Jag fick försäkringspappren på min 20bil i går,,,

6319:-/år för trafikförsäkring,,,smiley5.gif

Den höga premien beror på att jag inte har C kort sa de på länsförsäkringar,

Ställde av den tills jag skall regbesikta,,smiley17.gif

//Danne
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ErikC304

Jag ska ha en veckas semester snart (det har jag sagt länge nu, men det blir högst troligt 30/10-3/11) och då är en av målsättningarna att skaffa fram en bra försäkring på min bil. Jag ska också kolla på lite fler typer av bilar och meddela här. Det va rinte alls fel med en 903:a Calle, jag tyckte bara inte att den här tråden passade i garaget-forumet. Men det är en så allmän fråga att den nog borde legat där trots att det inte har med skruva att göra.

 

Registreringsnummer ska man passa sig för att skylta alltför mycket på nätet, men jag skulle behöva några svenskskyltar att fråga på hos bolagen. De som har lust att PM:a mig sitt eget regnr på:

 

- 111

- 131

- 1111

- 211 (ska också ställe frågan kring vad som kan göras med en lätt-reggad)

- 903

- 9031

(13xx har jag själv)

 

... skulle det vara bra, så kan vi få en allmän pekpinne för alla som vill veta UNGEFÄR var man kan fråga om man inte har tid/lust/ork osv att jaga själv. För det är ju ingalunda gjort i en handvändning. De gånger jag varit på jakt efter en försäkring till en nyköpt bil, har det gått åt mellan en och två timmar att ringa runt till alla bolag i telekatalogen. Och då har jag inte haft bil som passar entusiastförsäkring. Men jag ska göra ett försök med det här, får se om det leder till nåt vettigt resultat.
omega24v2006-10-21 15:07:43
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ErikC304

Uppdaterar lite:

 

- 111 har jag fått flera

- 131 har jag fått reggad som lätt, saknar tung

- 1111 saknas ännu

- 211 (ska också ställe frågan kring vad som kan göras med en lätt-reggad) har jag fått tung, nån som har lätt?

- 903 har fått en 3314

- 9031 saknas ännu

(13xx har jag själv)
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ErikC304

Uppdaterar lite om ärendets utveckling, eller snarare brist på. Jag räknade med att ha semester veckan som kommer med det går åt h-e den här gången med. Jag får se vad som hinns med på torsdag eller fredag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst danneape

Fick reda på vad jag skulle få ge på trygg hansa om jag reggade om min 20bil till lätt lastbil i fredags,, 642:- / år på trafikförsäkring och 1376:- på hel,,,

En viss skillnad mot länsförsäkringar,,

//Danne
danneape2006-10-29 23:05:10
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

smiley7.gifsmiley7.gifsmiley7.gif

Min Pv-jeep 9031 halvförsäkrad i  if... kostar 1031:- och min tgb 1111 kostar också 1031:- halvförsäkrad hos if... ( Trodde PV-jeepen 9031 var billigare.)

Valpen 9033 kostar 807:- i trafikförsäkring (Samma som 9031 och tgb 1111)

 

Prisutveckling på försäkringar hos  if... trafikförsäkring Valp 9033 Max 1000 mil/år

1999 - 2000 297:- per år

2000 - 2001 383:- per år

2001 - 2002 402:- per år

2002 - 2003 440:- per år

2003 - 2004 642:- per år (nästan 50% höjning)

2004 - 2005 737:- per år

2005 - 2006 791:- per år

2006 - 2007 807:- per år

 

Det är som synes en våldsam höjning. Nästan tredubblat på åtta år!!!smiley7.gif Så mycket har varken brännvinet, bensinen eller min lön stigit på åtta år

Byter gärna om det finns billigare.
Beau2006-10-30 00:56:16
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Andreas.E
 

Det är som synes en våldsam höjning. Nästan tredubblat på åtta år!!!smiley7.gif Så mycket har varken brännvinet' date=' bensinen eller min lön stigit på åtta år

Byter gärna om det finns billigare.
[/quote']

 

Ja det var något våldsamt !!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Seglarn

Hmmm, man undrar ju. kanske det vore värt att gå ut med en gemensam förfrågan. Jag antar att skadefrekvensen på våra fordon är mkt liten.

Skulle man inte kunna få till någonslags intresseförening via forumet???

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ErikC304

Det var nånting ditåt jag tänkte fråga. Om jag lät förstå att vi var rätt många som är intresserade av en bra försäkring, så kanhända det sätts ihop nåt bra som vi kan förmedla här. Jag vet inte om det är att klassa som intresseförening det här, men omöjligt är det inte i dessa moderna mediers tider.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

försäkringen på våran 11a kostar 1300 kr helförsäkring per år den står på polaren i gustavsberg, halvförsäkring 1900 kr där jag bor fisksätra "vildavästern", alltså summa summarum försäkringarna går efter vad som hänt på ditt postnummer, i mitt bostads område har vi fyra olika postnummer gäller att välja rätt gård alltså. både jag å polarn e 42 år. det är som en polare sa försäkringsbolag är legitimerade tjuvar...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Ojojoj, kan vi böeja med. Kollade försäkring på 11:an idag, den ja ska inhandla idag faktiskt. Ringde Trygghansa pga att de har skrivits här att de verkar ha bra priser på just 11-bilar och liknande. Jag som är 20 år gammal och bor på brämhult här i borås, gränsar till gangster-hässleholmen, fick en premie på......håll i er.......1091 kronor/halvförsäkring/helår. Blev helt chockad när hon sa de, och jag slog till direkt.....Trodde att den skulle kosta runt 3000 lappar eller något.....

//jocke
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...