Gå till innehåll

Bladfjädrar


Gäst Wallys

Rekommendera Poster

Har fått tag på nya bladfjädrar till Valp, men de saknar den gängade bussningen som sitter i vardera änden på det längsta bladet.

Hur få ur den, är den pressad eller gängad i godset?

 

Jag påbörjade arbetet med ett hemsnickrat pressverktyg, men en bilaffär kom emellan. Och nu är det för sent för att förstöra något... PDT_Armataz_02_07.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst H.Hansen

Det är mycket på gång nu Anders  PDT_Armataz_02_02.gif hoppas du hinner få i hop allt till nästa första lördag i månaden  träff på Tuna nu är det väl du som är sugen på revansch PDT_Armataz_02_39.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mycket, jo tack PDT_Armataz_02_16.gif

Drivaxlar och allt det innebär, bromsproblem som jag inte ens tittat åt än, bladfjäderbyte som jag trodde var gjort på en kvart. Och för att inte nämna det jämrans jobbet som sabbar så mycket fritid för en.

 

Nästa tunaträff. Den är om 14 veckor va?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

dom ska pressas ut' date=' så det blir till att fortsätta bygga på ditt verktyg[img']smileys/PDT_Armataz_02_30.gif[/img]
Hej!

Den är pressad' date=' det smidigaste är att gänga i bulten och slå ur den, montera på samma sätt [img']http://www.terrangbil.net/_forum/smileys/PDT_Armataz_02_03.gif[/img]

/ Jens
Ok, tack.

Vad för gänga mm är det på de bultarna?

Vore ju synd att ytterligare skaffa sig jobb/utgifter genom att sabba originalbultarna.

Om teflonhjärnan varit med på noterna, så skulle jag naturligtvis ha beställt tätningarna till bladfjädrarna då jag beställde låsbrickor till kronhjulet av T-axel.

Brickor/bultar som inte ens behövde lossas... PDT_Armataz_02_13.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

14 veckor då har vi nött många hjulvarv på Tuna PDT_Armataz_02_01.gif

PDT_Armataz_02_06.gif  Får hoppas att någon behöver en co-driver då.

 

F.ö värker mitt långfinger kraftigt nu. och är allmänt blåfärgat efter att ha umgåtts mellan ett 3/4" spärrskaft och en bladfjäder. *ynk*

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tätningarna funkar lika bra med en kraftigare gummiduk/matta. Har gjort så själv på min Valp.
Jaså? Det låter ju utmärkt då jag ha ren del gummibitar över efter att ha skurit till ett ( apfult men funktionellt ) främre stänkskydd/skärmbreddare.

 

O-ringar, kan de också fungera?

 

Om ja, är det någon som har måtten på bultarna. Och gängstigning mm?

Isåfall kan jag nog hitta några här på jobbet idag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Jag tror det är någon typ av trapetsgänga, inget man har i bultsortimentet i alla fall. volvo sålde nya bult för några år sedan. Det brukar vara lika glapp i bulten som i bussningen. Om du vill vara försiktig så värm fjädern med varmluftspistolen. Bulten ar ju konisk där hänket sitter så ev. skador borde gå att putsa till. lycka till PDT_Armataz_02_02.gif

/ Jens
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det hemsvetsade verktyget blev det inget av, eller skrot rättare sagt...

Liten slägga och stadigt skruvstäd fixade ur och ipressning av bussningarna.

Värmde 1 bussning med gasolen, men det gick lättare att arbeta utan värmning.

Så nu sitter det 2 nya bladfjäderpaket bak på valpen. Tyvärr blev skillnaden inte så stor som jag hoppats på, efter bytet. Men nytt är ju nytt...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...