Gå till innehåll

Balansering av däck


Gäst Teddan

Rekommendera Poster

Däcken är ju ganska stora så det krävs en apparat för lastbilsdäck eller liknande. Jag balanserade hos Euromaster, de säljer också lastbilsdäck.

 

Terrängdäck är inga precisionsprodukter, det kan krävas ganska mycket vikt för att balansera dem. Har du otur kanske fälgarna är lite skeva också, det är lätt hänt om man kör i skogen med veka originalfälgar.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst mattias

Jag kör mina 38,5 boggers utan balansering och med innerslang utan problem med däckvibrationer.Däremot blir dom orunda när bilen har stått en vecka eller två och då kan det ta upp till några mil (beroende på temp ute) innan dom rättar till sig.Under den tiden skakar det rätt mycket.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst bönngas

jag har aldrig haft haft problem med mina däck till 1111an eller chevan... 1111an  går på 35-16/16 bogger och chevan går på 265/75-16 cooper AT 8 lagers  inte en enda aning till obalans någonstans...  det tror jag har med ofjädrad vikt att göra... men som du säger mattias så behöver boggrarna några mil för att bli runda...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jo du ja fick betala 100kr/st ..när ja hämta däcken så va de inga vikter på lätt irriterad påpeka ja detta o fick ett litet flin tillbaka samt en förklaring. jodå dom va allt balanserade med nått flytande innuti  ok . det är ju bara att prova.

och det blev kanonbra kan rek.detta  
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lastbilsdäck balanseras med "sandpåsar" som dom lägger i däcket vid montering, sanden lägger sig där man har obalans med perfekt resultat varje gång man kör, detta borde funka perfekt på ett terrängdäck också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

när jag montera nya däck så balansera de dem med pulver i däcken det var inget bra när jag skulle släppa ur luft det täpte till ventilen och all luft pös ur, klagade och de tog bort pulvret så nu kör jag obalanserat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta har diskutterats flitigt i följande tråd, på ett annat forum: http://www.4x4sweden.se/forum/viewtopic.php?t=5349&

 

Sammanfattningsvis kan man säga att:

 

"Plastkulorna heter Counteract Balancing Beads

och ska gå att köpa hos din lokala däckhandlare. Särskilt om han även

jobbar med lastbilsdäck. Precis som nämnt blir kulorna statiska och

sitter kvar även om bilen står still – upp till en månad, om det inte

åskar ... Har kört med "påsar" i 33- och 35-tumsdäck och det har funkat

fint. Det enda som är lite tråkigt är att det kan fara ut lite kulor

när däcken luftas ur. Själva kulorna är inte större än sockerkorn.

 

Ett billigare tips är hagel – US 3-or, eller något. Blir tyvärr en del

blydamm som inte är nyttigt och varje gång bilen stannar så trillar de

naturligtvis ner.

 

 

(Fast idag börjar ju stålhagel bli allt vanligare.)"

-----------------------------------------------------------

"Jag tänker testa SoftAirgun-kulor nästa gång,

många i staterna som kör med det med lyckat resultat. Man slipper ju

dessutom blydamm som från luftgevärskulor eller hagel."

 

------------------------------------------------------------

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

någon som har koll på hur mycket det kostar att byta däck på mina fälgar. jag har ett par pildäck som jag skulle vilja slänga på istället för mina halvt blankslitna cross-country.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst tessier

Beror på däckfirman. Dit jag brukar åka kostar det typ en hundring, lite fikabröd och en massa skitsnack. (förutsätter att man inte åker dit när alla vill ha nya sommar/vinterdäck :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

en hundring per däck? låter ju inte så blodigt. jo, får passa på nu i mitten av säsongen.  PDT_Armataz_02_01.gif

händer det att bilprovningen slår ner på mönsterdjup på terrängvagnar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...