Gå till innehåll

Vad är detta för kontakt?


Gäst Teddan

Rekommendera Poster

Ok, den här är till motorvärmaren och en 220 uttag i bilen.

 

Men var hittar jag kontakten? Vad heter den? Nån här som har en som skräpar ner hemma som vill bli av med den?

 

 

 

IMG_5500.jpg

 

IMG_5501.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den kontakten gick ur tiden någon gång på 70- möjligen 80-talet och ersattes av den stora runda modellen (som nu är ersatt av en liten). Vad jag har hört vad det pga för många fel, dvs fordon som blev spänningsatta via motorvärmaren. Om du skulle få tag på en kontakt rekommendarar jag, av ännu större skäl än vanligt, jordfelsbrytare.

 

mvh Åke
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en sån på min valp.

Jag frågade på en biltillbehörsfirma och fick svaret att man ej kan byta bara kontakten, man måste även byta värmeelementet i blocket.

Kan det verkligen vara så?

Finns det inga lösa kontakter att köpa?

 

Nu har jag en sladd och det funkar som det ska så jag ska inte byta... än.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Knipsa kabeln och skruva dit en alldeles vanlig, jordad stickpropp. Det har jag kört med i alla år på div. fordon och det funkar alldeles förträffligt. Skulle du glömma att dra ur sladden innan du åker så halkar den ur själv. PDT_Armataz_02_05.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst muirhill
Jag har en sån på min valp.

Jag frågade på en biltillbehörsfirma och fick svaret att man ej kan byta bara kontakten' date=' man måste även byta värmeelementet i blocket.

Kan det verkligen vara så?
[/quote']

Dom måste väl mena att man inte kan ansluta en ny sladd direkt på elementet. PDT_Armataz_02_04.gif Klipper man kabeln o skruvar dit en nyare anslutning i "övre" ändan så spelar det ju ingen roll för strömen vilken kontakt den passerar på väg till elementet, spänningen är ju ändå densamma o därmed ström o effekt. Inte för att man får göra det men man kan ju skruva dit en vanlig stickpropp om man vill (har jag hört PDT_Armataz_02_40.gif ). Nått annat att fundera på är ju i vilket skick kabeln är, den har väl några år på nacken kanske. 

 

Hoppsan ser att nån var snabbare att skriva PDT_Armataz_02_07.gif
muirhill2007-10-24 19:30:42
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, en vanlig stickpropp borde ju gå att få dit.

Jag undrar om man kan köpa lösa kontakter som är gjorda för detta, dvs moderna motorvärmarkontakter. De ser ju ut på ett speciellt sätt. Det gubben sa när jag frågade var att man var tvungen att byta element också.

 

Sladden till kontakten har en spiral-lindad armering (eller skyddshölje) som är ingängat i kontakten.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst H.Hansen

Det är bara att ta fram kablarna koppla i dem i vilket uttag som helst, som du har kabel till och så lindar du vulktape på utsidan metal höljet och en bit upp på kontakten så blir det bra

H.Hansen2007-10-24 21:14:52

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK om vi nu börjar skilja på vad man kan och vad man får göra.

 

Man kan göra allt av det som har föreslagits ovan. Vet man vad man håller på med kan det till och med bli riktigt bra men vet man det inte kan det bli en dödsfälla så skit i det om ni inte verkligen vet vad ni gör.

 

Man får däremot i princip inte göra något av det föreslagna. Elementet av den årgången är ihopsatt med kabel och kontakt på fabrik och den får man inte klippa upp och skarva ihop med något annat. Elementen av idag har egna små kontakter så man kan lätt byta ut kabel, skarva eller vad man vill utan att göra åverkan på skyddshöljen m.m.

 

Anledningen till att man inte får ge sig in i kabeln är att risken för överledning till karossen är för stor. Visst det ska jordas osv men skadan kan bli sådan att jordtråden går av och fasen går emot gods. Vips har man 230V i chassit. Jord i marken gör att det "kittlar gott i kistan" när man tar tag i den. En jordfelsbrytare ska visserligen slå ifrån för en sådan sak men det gör den inte förrän någon får strömmen i sig. Som kuriosa kanske någon vill veta att 50Hz som vi har i vårt nät är den bästa frekvensen man kan välja om man vill stoppa ett hjärta som slår.

 

mvh Åke
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är som du skriver Teddan om någon har en kontakt till salu. Den har inte tillverkats på årtionden så att hitta den i en affär vill jag påstå är lönlöst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror jag skiter i det och koppla in värmefläkten direkt i elverket med skarvsladd. PDT_Armataz_02_41.gif

 

Vänta lite nu!!

 

Skall du ha kupevärmare så bör du ändå ha en väl genomtänkt genomföring i karossen med någon form av kontaktdon på utsidan, glöm inte minst passagen genom plåten. Om det är ett gammalt 4-kantigt kontaktdon, gammalt runt eller nytt runt eller ett "vanligt" spelar inte så stor roll, bara det är kraftigt. Att man bytt kontaktdon är mer som att man byter påse på dammsugaren än eg förbättrad funktion (Förr passade ju alla sladdar, nu måste du ha "original"- inte nåt med kundens plånbok i tanken då nej....

 

Att ha motorvärmaren med är inte bara praktiskt, det är miljövänligt åxå!

 

Avråder från skarvsladd genom dörrar osv.

 

En sladd med kontaktdon som passar är i praktiken ca 30 år (kke tom har nån hemma hos farsgubben tror jag) och kablar mm är ofta torra, samt väl åtgångna av användningen.

 

Jordfelsbrytaren räddar livet direkt, kittlar inte nåt i kistan...

 

/Utbildar i Elsäkerhet
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förstår. Så det är mao inga här som har eller använder sig av dem här kontakterna vid grillen?

 

 

 

När det handlar om jordfelsbrytaren kan det räcka och funka bra med den som är inbyggt i elverket?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst räddar jordfelsbrytaren livet. Jag hoppas inte att jag tolkades på något annat sätt men även 10mA gör ordentligt ont.

 

 

 

Nej inte alls.

 

 

 

Jag är fotograf och inte en elektriker eller bilmekaniker. Så jag hoppas mina frågor är inte för tråkiga för er? Men ni är av storhjälp och jag lär mig mer och mer varje dag!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När det handlar om jordfelsbrytaren kan det räcka och funka bra med den som är inbyggt i elverket?

 

Visst funkar den men det förutsätter att du har jordat maskinen på bra sätt. Ska man göra det föreskriftsenligt blir det krångligt men ett ordentligt järnspett eller liknande i marken som du sedan förbinder med elverkets jord är väl det som används under fältmässiga förhållanden. Ju fuktigare mark spettet står i desto bättre.

 

mvh Åke
Ake642007-10-24 22:58:25
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst H.Hansen

Bäst med så gamla grejer är nog att skruva bort det gamla och kosta på ny värmare , och sladdar, de kan jag vara skadade bakom metall höljet , någonstans som man inte ser

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är fotograf och inte en elektriker eller bilmekaniker. Så jag hoppas mina frågor är inte för tråkiga för er?

 

Nej det är ingen fara för det och det är just för att du inte är elektriker som jag ville vara extra tydlig så du inte ger dig in på ombyggnationer som kräver både utbildning och behörighet. Det är bla därför motorvärmarna ser ut som de gör idag med kontakter och färdiga sladdar i olika längder så vem som helst kan bygga sitt eget system utan att elsäkerheten äventyras.

 

mvh Åke
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst tessier

Jupp, går inte att vara för tydlig när man pratar om el. Har sett alldeles för många vansinniga lösningar. Och ett par av dom har orsakat allvarliga olyckor... Är man inte 100% säker på vad man gör ska man inte göra några som helst förändringar på elektrisk utrustning. Saker som ser helt "onödiga ut" kan vara avgörande för om någon får behålla livet.... Så är du inte säker på vad du gör, låt någon som vet hur man gör fixa det. Eller köp nytt.

// Stefan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tillbaka on topic igen.

 

Jag vet fortfarande ingen som har en till salu (på Mekonomen visste de inte ens att den fanns) men jag har en på bild så du vet vad du skall leta efter.

Den är märkt Calix och typ EH10.

 

//Åke

 

Kontakt.JPG
Ake642007-11-02 10:25:05
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

[OT]  Jag köpte ett större reservelverk förra hösten, spritt nytt kinaverk och det var riktigt billigt då det var för dyrt att skicka tillbaks till kina för importören hade fått fel verk till fel land. Det hade polskruvar istället för handskuttag och jordfelsbrytare,,,,,,,,,,,,,,,nej inte det heller. PDT_Armataz_02_10.gif

 

Tur att det kom till rätt person, hade det kommit till en installatör hade han skrikit rakt ut när han fått se alla mysko lösningar, men ström ger det och nu är det ombyggt så det är säkert. Tur man kopplat både på italienska och norska för då har man sett ALLT, jag lovar. PDT_Armataz_02_07.gif

 

 

 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
Gäst Magnus Lundgren

Jag köpte en gammal traktorgrävare med en motorvärmare installerad. Efter flera dagars letande hittade jag hit och fick reda på att kontakten heter Calix EH10........Tack för det! men fan va svårt det verkar att få tag i anslutningssladden, alltså den mellan 230V och uttaget på traktorn.

 

Någon som har ett tips, förutom bilskrotar, traktordemontörer och Calix själva som nästan förnekar att kontakten funnits???  Allt mottages med intresse...

 

 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...