Gäst ErikC304 Postad 29 Oktober , 2007 Rapport Share Postad 29 Oktober , 2007 Ingen som åker ryss-jeepen Niva till vardags? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst danneape Postad 29 Oktober , 2007 Rapport Share Postad 29 Oktober , 2007 Ingen som åker ryss-jeepen Niva till vardags? Jag gjorde det några veckor för några år sedan' date=',, men tösabiten klagade på oväsen,,, [img']http://www.terrangbil.net/_forum/smileys/PDT_Armataz_02_03.gif[/img] //Danne Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Ake64 Postad 29 Oktober , 2007 Rapport Share Postad 29 Oktober , 2007 Ingen som åker ryss-jeepen Niva till vardags? Nej men jag är lite småsugen. Däremot provkörde jag en Vaz "fyrsiffrigt 1300 eller nåt" mao vanlig personbil en gång i tiden. Det var en sen 70- tidigt 80-talsmodell och var vid den tiden rätt ny men den kändes betydligt äldre. Ryggstödet var ungefär lika högt som i Valpen och den hjälpte inte till själv utan man var tvungen att styra tillbaka efter varje kurva' date=' men man vande sig rätt snart och helt utan charm var den inte. Eller också börjar minnet svikta mer än vanligt. [img']http://www.terrangbil.net/_forum/smileys/PDT_Armataz_02_34.gif[/img] Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst ErikC304 Postad 29 Oktober , 2007 Rapport Share Postad 29 Oktober , 2007 Jag kikar faktiskt allvarligt på att köpa en för bruksvardagsändamål. Knappast för behov av fyrhjulsdrift, men med önskan av nåt NYTT och ROBUST så kommer faktiskt den där på tal. I stort sett identisk med 1975 års modell tillverkas den för högtryck och finns i EUversion med servostyrning, insprutning och katalysator, det ni! Enda större förändringen sen introduktionen är egentligen fempetad låda 1985. Hade jag köpt en gammal hade jag meckat själv, så varför inte med en ny? Går att laga i femtio minusgrader på ryska tundran med hjälp av slägga, spett och ett par ryska svordomar (jag får väl lära mig några lämpliga), reservdelar kostar nästan ingenting via ryska internetbutiker, forumkunskap för att bli av med kvalitetsbristerna finns från england. Det mina arbetskamrater berättar om sina modernt konstruerade bilar med multiventilmotorer och elektronikfrossa om de räkningar de får av märkesverkstäder vid service och kamremsöverkuggningar gör mig mörkrädd, så det här vore nåt. Jaja, den som lever får se. omega24v2007-10-29 20:53:33 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst s-os Postad 29 Oktober , 2007 Rapport Share Postad 29 Oktober , 2007 Niva vore inte dum... hört en del problem med 5-vxl lådan... sedan tror jag man bör undvika "rysk-elektronik"... samaran hade ju ett hemskt brytarlöst system... ähh de har säkert fått ordning på dem bitarna också vid det här laget... hörde på radion om en indisk bil... för priset av en kina moped... det lär nog bli bing förgasare och lucas magnettändning, belysning blir tillbehör och då via dynamo på hjulet s-os2007-10-29 21:34:20 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Östlund Postad 29 Oktober , 2007 Rapport Share Postad 29 Oktober , 2007 Vet inte om jag skulle volja sitta och Mala Vaz 4 mil om dagen Finns ju mera krocksäkra bilar.. För det har iaf jag i åtanke när jag köper bruksbil.. Det är bruksbilen som ska vara säkrast, ha bäst däck mm mm.. Men iofs så är ju inte 240 världens säkraste bil, den är gammal. Men det finns ju lite plåt framför föttarna Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst mw57.. Postad 30 Oktober , 2007 Rapport Share Postad 30 Oktober , 2007 Sommartid vid vackert väder: Opel Kadett Cabriolet Sommartid till jobb m.m : Opel Vectra 2,0 DTIVintertid vid finkörning : Subaru Forester Vintertid till jobb m.m : Opel Vectra 2,0i 4X4 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Ake64 Postad 30 Oktober , 2007 Rapport Share Postad 30 Oktober , 2007 Det mina arbetskamrater berättar om sina modernt konstruerade bilar med multiventilmotorer och elektronikfrossa om de räkningar de får av märkesverkstäder vid service och kamremsöverkuggningar gör mig mörkrädd' date=' så det här vore nåt. [/quote'] Nej det är ett skit idag att man knappt kan öppna bildörren utan dator. Jag köpte in ett interface och programvara så jag kommer åt Audin och dess syskonmärken och det har jag haft mycket nytta av. Tyvärr funkar det bara i begränsad omfattning på vissa nyare övriga bilar så det lär vara det som blir orsaken till att jag nog kommer stanna i VAG-stallet. mvh Åke Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst HE Postad 30 Oktober , 2007 Rapport Share Postad 30 Oktober , 2007 Jag har under en längre tid varit på jakt efter en tgb 30 som kommer att reta gallfeber på frun. Har dock ingen brådska, för skicket vill jag ska vara bra. Men sedan lång tid tillbaka så har jag skruvat o renoverat muskelbilar från stora landet i väster. Har nu en Chevy Camaro LT -76 som är helt renoverad och i origialskick, samt en Dodge Challenger RT/SE -70 som jag håller på att bygga ihop (har varit nedtagen i bitar, blästrad mm). Volvo körs till bruks. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Ronny Postad 31 Oktober , 2007 Rapport Share Postad 31 Oktober , 2007 Jag har bara en bil, 11-bilen min. Annars består fordonsflottan av en Sametraktor, 4WD och 90Hp turbodiesel, en skotare 678 Minibruunett, en nästan ny Avant minilastare och en gammal Vimek 4-hjuling. Visst tusan, jag höll på att glömma den verkliga pärlan, min Simsonmoped i originalskick som den kom från öst i sliten patina och naturligtvis ostrypt. Går 70-80 fast den räknas som moped. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Wallys Postad 31 Oktober , 2007 Rapport Share Postad 31 Oktober , 2007 Vet inte om jag skulle volja sitta och Mala Vaz 4 mil om dagen Finns ju mera krocksäkra bilar.. För det har iaf jag i åtanke när jag köper bruksbil.. Det är bruksbilen som ska vara säkrast' date=' ha bäst däck mm mm.. Men iofs så är ju inte 240 världens säkraste bil, den är gammal. Men det finns ju lite plåt framför föttarna [/quote']OT i denna tråd, men det där med lite plåt framför fötterna är ju inte samma sak som "krocksäkerhet".Denna film fick i alla fall mig att fundera... http://www.youtube.com/watch?v=k3ygYUYia9I Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Östlund Postad 31 Oktober , 2007 Rapport Share Postad 31 Oktober , 2007 Wallys, Jo denna fil får en att fundera lite.. Finns en lång diskutionstråd om detta på 7/900klubben forum. Att en sån liten skitbil kan vara så hård.. Men många köper en liten Micra eller 323 och pendlar med, visst dom är soppasnåla. men inget jag skulle pendla med 4000 mil om året.. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Lasse Postad 7 November , 2007 Rapport Share Postad 7 November , 2007 Gammal tråd, nytt inlägg... Vardagsbil: Rover 620 SDi -96 med all utr. manuell 5-vx. (Till salu) Slit & slängbil: Nissan Bluebird -89 Drömmer om en: TGB 13 med hytt... /Lasse Rovern Handlarpris: ca. 30-35.000:- Mitt pris: 19.900:- Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst ErikC304 Postad 27 November , 2007 Rapport Share Postad 27 November , 2007 Min låga aktivitet på forumet den senaste tiden kan till stor del tillskrivas den här skönheten jag inhandlade i söndags. Det tog mycket internetletande och prov-fara-runtande innan jag hittade en Saab 9000 som motsvarade kraven - fullutrustad - en ägare minst 60 år gammal - samtlig service i häftet gjord - max 12000 mil - 2.3 liters lättrycksturbo Jag fick pruta på miltalet, så bilen har gått 14000. Men den här ska man väl kunna slita på i fem år och 10 000 mil? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst H.Hansen Postad 27 November , 2007 Rapport Share Postad 27 November , 2007 Stilig 24000 mil är det då det är dags att dyra den berömt dyra kamremshistorien nä nu jäklas jag, hm så fin bil lär jag spara länge till att få råd med god luck Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst danneape Postad 27 November , 2007 Rapport Share Postad 27 November , 2007 24000 mil e ju ingenting!! min A6 har gått 24800,, å det med 1,8 turbo motorn,, Ser ut och känns som ny,, men det är ju en dkw åsså,, //Danne Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst ErikC304 Postad 27 November , 2007 Rapport Share Postad 27 November , 2007 Men det är riktigt. Det är bara att kallt räkna med att byta kedjor före 20 000 på saabmaskinerna. Får liksom ingå i kalkylen. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Ake64 Postad 27 November , 2007 Rapport Share Postad 27 November , 2007 Måste man byta kedja så tidigt på SAAB? Mercorna jag men framförallt farsan har haft har den inte behövt bytas förrän någonstans 40-50 000 mil. Nåja hursomhelst, den ser bra ut och är ju knappt inkörd. Dags för ny signatur då FormerOmega eller nåt. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst danneape Postad 27 November , 2007 Rapport Share Postad 27 November , 2007 Jag tror inte han varken säljer eller skrotar sina älskade oplar,,, har hört att han e lite insnöad på dem,,, eller,,, det kanske snöar in i dem? //Danne Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst ErikC304 Postad 27 November , 2007 Rapport Share Postad 27 November , 2007 Njae, men ErikC304 ligger bra till. Jag ska fundera på saken. Jo kedjerassel är känt på Saabmaskiner. Den CD:n jag hade, hade kraschat första maskinen kring 19000 av brusten kedja. Men är man noga med olja så bör de hålla längre. Fler 9000-ägare här? Edit: danne, Omegan kommer bli till salu. Som objekt... omega24v2007-11-27 21:15:29 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Ake64 Postad 27 November , 2007 Rapport Share Postad 27 November , 2007 Det var sjutton. Jag visste att vissa tidiga nittiotalare hade problem med materialet ett mellandrev som slets ut och i sin tur knäckte kedjan men jag trodde SAAB hade rättat till det. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Melin Postad 27 November , 2007 Rapport Share Postad 27 November , 2007 Jag kör en Volvo 745 TIC som bruksbil/vinterbil och en Dodge RAM SRT 10 på sommaren Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Ola W Postad 27 November , 2007 Rapport Share Postad 27 November , 2007 Till vardags blir det Toyota Corolla Touring 4WD från 88. Kärran har en elektroniskt styrd mekanisk mitt diff-spärr. Ruskigt bra vinterbil med fördelningen 50/50 på båda hjulparen. Motorn är ju visserligen på bara 77 kW. Men jag behöver inte vinna några race. /Ola Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst FormerMazda Postad 28 November , 2007 Rapport Share Postad 28 November , 2007 Men det är riktigt. Det är bara att kallt räkna med att byta kedjor före 20 000 på saabmaskinerna. Får liksom ingå i kalkylen. Då får du räkna om. För du byter bara om den är dålig. Och det hörs! Så glöm den idén om att byta då. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst danneape Postad 28 November , 2007 Rapport Share Postad 28 November , 2007 Till vardags blir det Toyota Corolla Touring 4WD från 88. Kärran har en elektroniskt styrd mekanisk mitt diff-spärr. Ruskigt bra vinterbil med fördelningen 50/50 på båda hjulparen. Motorn är ju visserligen på bara 77 kW. Men jag behöver inte vinna några race. /Ola En sådan har jag haft!! fast en -89a ' date=', Tyckte den var törstig,, men det kanske var nått fel på den,, jag kom alldrig under litern med den,, men den var kul på vintern! [img']http://www.terrangbil.net/_forum/smileys/PDT_Armataz_02_02.gif[/img] //Danne Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.