Gå till innehåll

Vad kör ni för bil till vardags?


Gäst Östlund

Rekommendera Poster

Gäst ErikC304
Men det är riktigt. Det är bara att kallt räkna med att byta kedjor före 20 000 på saabmaskinerna. Får liksom ingå i kalkylen. :)

 

Då får du räkna om. För du byter bara om den är dålig. Och det hörs!

Så glöm den idén om att byta då. PDT_Armataz_02_02.gif

 

Så klart! Jag menade bara att allt annat än byte är bonus!
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men det är riktigt. Det är bara att kallt räkna med att byta kedjor före 20 000 på saabmaskinerna. Får liksom ingå i kalkylen. :)

 

Då får du räkna om. För du byter bara om den är dålig. Och det hörs!

Så glöm den idén om att byta då. PDT_Armataz_02_02.gif

 

Så klart! Jag menade bara att allt annat än byte är bonus!

 

Precis' date=' du behöver inte vara orolig på din nye. Minns inte årtalen nu men det var ett par årsmodeller runt tidigt 1990 som saab fick problem med detta. Anledningen var att ett kamdrev till balansaxelkedjan på 2.3L maskinerna var felhärdat från fabrik vilket resulterade i att kuggarna slets ner, kedjan hoppade & trasslade in sig i i kamkjedjan och voila, haveri.

 

Det KAN vara så att byte är aktuellt vid 20 om toleranserna är emot dig med föga troligt utan snarare runt 30K mil.

 

Lycka till med åket, det är en kanon bil som inte skäms för sig på något vis, säker som en pansarvagn och riktigt snabb trots sin tyngd. 170hk lämnar 260NM vid 1800 varv, 200hk versionen (enda skillnaden är styrbox och i vissa fall en magnet ventil som saknas) så har du 330NM vid 1800 varv, det tål att jämföras med andra bilar, bensin som diesel.[img']http://www.terrangbil.net/_forum/smileys/PDT_Armataz_02_39.gif[/img]

 

/Chrille
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Bollebygdarn

Melin: Jädra häftig Dodge du har, själv får man stå ut med audi Allroad me oljebrännare, viiserligen en 3,0 -08, men med en Dodge så flyttar väll folk på sig?

/Kjell
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Melin: Jädra häftig Dodge du har' date=' själv får man stå ut med audi Allroad me oljebrännare, viiserligen en 3,0 -08, men med en Dodge så flyttar väll folk på sig?

/Kjell
[/quote']

 

Efter att jag monterade på mitt öppna filter så räcker det att man ligger nära bilen framför, pumpar till på gasen två gånger, sen kör dom ut i väggrenen... PDT_Armataz_02_07.gif
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

350 OK!' date=' ingen idé jag gissar hur mång kusar!

Kjell
[/quote']

 

Vet inte exakt vad den har, men gissningsvis skulle jag tro runt en 300-350 kameler. Blir att riva den så småningom och renovera hela motorn och trimma lite till. PDT_Armataz_02_30.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Bollebygdarn

Som vanligt då, alldrig nöjd!

Man ser inte många sådana nuförtiden, hade en gång tiden en Mach 1 från -71

men det var ingen vidare fart i motorn på den!

/Kjell
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som vanligt då' date=' alldrig nöjd!

Man ser inte många sådana nuförtiden, hade en gång tiden en Mach 1 från -71

men det var ingen vidare fart i motorn på den!

/Kjell
[/quote']

Min flyttar då på sig rätt så bra, fast egentligen behöver man ju inge mer krut. Är ju endå helt livsfarlig att köra vid höga farter. PDT_Armataz_02_01.gif

Det finns ju inte så många kvar i liv. Men i luleå är det lite lustigt. Har sett en 3-4camaros av samma generation som min och alla är vinröda.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag kör Canadamög -94 "cherokee" till vardags, Toyota lj70 -86 på tävlingar, volvo valp 903 -62 till nöje o sommar körning, 11-bilen saknar axlar ännu men det kommer och då gör den toyotan sällskap i trialsvängen...... PDT_Armataz_02_03.gif  

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som vanligt då' date=' alldrig nöjd!

Man ser inte många sådana nuförtiden, hade en gång tiden en Mach 1 från -71

men det var ingen vidare fart i motorn på den!

/Kjell
[/quote']

Min flyttar då på sig rätt så bra, fast egentligen behöver man ju inge mer krut. Är ju endå helt livsfarlig att köra vid höga farter. PDT_Armataz_02_01.gif

Det finns ju inte så många kvar i liv. Men i luleå är det lite lustigt. Har sett en 3-4camaros av samma generation som min och alla är vinröda.

 

He-He<?: prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />

 

Var lycklig ägare till en Pontiac Firebird Esprit på 80-talet.

Den var Precis som du skriver Livsfarlig i höga farter...

 

En sväng jag minns extra mycket var en kväll då vi skulle till Luleå och se premiären på en Bond film.

 

Hemma i Boden tankade jag i <?: prefix = st1 ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:smarttags" />20 liter för ungefär lika många kronor. Sen bar det iväg, i 170-180 gungade bilen över båda körfälten, tjejerna i baksätet satt "knäpp tysta"... I framsätena satt jag och min kompis och garvade åt bilens miserabla väghållning.

 

Väl i Luleå och biografen Vågen var kön redan jättelång, och vi insåg att det inte skulle bli någon Bond på den tidiga föreställningen.

 

Vi åkte upp till Loet (Busstationen) och kollade in lite raggare, gled sedan ner längst Storgatan som är gågata idag. Framme vid Domus gled en japsare upp och gasade förskräckligt!

 

- Nu var det tävlig, han vill dra! Min Firebird var ordentligt vässad så jag antog utmaningen och gasade till! Japsaren blev nog lite paff, men gasade på iaf.

 

Det blev grönt och jag stampande plattan i botten, Firebirden hostade till och dog... Den hade slurpat i sig 20 liter på drygt 4 mil...

 

- Som en valp i skogen, eller?!

 

Bästa hälsningar

 

/Lasse

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

 

He-He

 

Var lycklig ägare till en Pontiac Firebird Esprit på 80-talet.

Den var Precis som du skriver Livsfarlig i höga farter...

 

En sväng jag minns extra mycket var en kväll då vi skulle till Luleå och se premiären på en Bond film.

 

Hemma i Boden tankade jag i 20 liter

för ungefär lika många kronor. Sen bar det iväg' date=' i 170-180 gungade

bilen över båda körfälten, tjejerna i baksätet satt "knäpp tysta"... I

framsätena satt jag och min kompis och garvade åt bilens miserabla

väghållning.

 

Väl

i Luleå och biografen Vågen var kön redan jättelång, och vi insåg att

det inte skulle bli någon Bond på den tidiga föreställningen.

 

Vi

åkte upp till Loet (Busstationen) och kollade in lite raggare, gled

sedan ner längst Storgatan som är gågata idag. Framme vid Domus gled en

japsare upp och gasade förskräckligt!

 

-

Nu var det tävlig, han vill dra! Min Firebird var ordentligt vässad så

jag antog utmaningen och gasade till! Japsaren blev nog lite paff, men

gasade på iaf.

 

Det

blev grönt och jag stampande plattan i botten, Firebirden hostade till

och dog... Den hade slurpat i sig 20 liter på drygt 4 mil...

 

- Som en valp i skogen, eller?!

 

[b']Bästa hälsningar[/b]

 

 

 

/Lasse

 

 

 

Är ju som min då, i runt 200 gungar den åt alla håll och kanter. Men det är ju lite sport över det. PDT_Armataz_02_05.gif Min går väl lite billigare, brukar väl snitta runt 4L milen med den, nästan lite illa att den drar mer soppa än 912an PDT_Armataz_02_01.gif

 

 

Gard:

En röd bil i Norrland' date=' är det så konstigt igentligen?

/Kjell
[/quote']

 

Nä egentligen inte. Fast det rullar faktiskt inte så mycket vanliga röda bilar här uppe.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...
Gäst H.Hansen

Ja ser att jag åkte Mazda tidigare, dom är nu sålda till en bilskrot som plockade i hop en fin Mazda av mina 2.

Nu åker vi skoda oktavia Ambiante en 02a

Billig och bra bil med lagomt med lullul i. God plats för alla 4 och båda hundarna PDT_Armataz_02_30.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst HexaWD

Skjønner ikkje spørsmålet. PDT_Armataz_02_03.gif Har man andre biler enn TGB'en?

Noko tørst, men så lenge den ikkje skal brukes til arbeidspendling er det OK.

 

Steinar Inge
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Medicinmannen

Äntligen - efter 15-års längtan med nej från kärring efter flera försök - kör jag nu en Landrover Defender 03:a till vardags - utan kärring!PDT_Armataz_02_01.gif. Skaffat en mer förstående Quinna också, som kan köra 11-bil PDT_Armataz_02_02.gif

 

Underbar bil även om dörrarna är lite svåra att stänga när det är minusgrader ute....det är väl nån brittisk ingenjörsmässig finess som man inte skall/bör/kan förstå...PDT_Armataz_02_08.gif
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst FormerMazda

HA! Jag har ju inte skrivit om min bil ju!

 

Åker i en 9-5a från -00. Idag står mätarn på 20210mil, köptes när den gått runt 14000mil.

Bägge sjukorna har jag råkat ut för och repararerat. Alltså oilsludge och växellådans halvdana synkringar till tvåan.

Men förutom det så en givare till veven bara. Anledningen att den är kvar i ägorna är väl att den är skön att åka i, trygg enligt folksams egna statistik och sen får man ju inget i inbyte.

Skaffade ett original"trim", så den ska vara på 192hk. Men jag undrar var dom är? Lite piggare än 150hk är den ju, men njaa.. Vill ha mer. Prioriterar inga pengar dit dock.

 

Hyffsade terrängegenskaper ändå. Flexar rätt bra, ork finns att rensa hjulen när det blir skitigt. Utövat detta i skåne en gång när GPSen visade närmsta vägen. PDT_Armataz_02_07.gif

 

Här provar vi flexet lite. Körde lite trial sist vi campade. PDT_Armataz_02_12.gif

9-5flex.JPG
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst olycka

Saab 9-5 2.3 Biopower -09, tjänstebil...

Mycket nöjd med Saaben, men å andra sidan är det ju min första nya bil så konstigt vore nog annars. Ända som jag kan gnälla på är förbrukningen ~1 l/mil...

 

Har en Volvo 855 T5 -94 till salu för en billig penning, obes, oskattad + lite småfix.. =)

 

 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Carlsson

Vad är ni för entusiaster, Saab? volvo? landrover??mm mm

Det mest naturliga är ju att åka TGB.

Jag har min tgb 131b var dag o det funkar fint.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...