Gå till innehåll

Motorbyte i Valp ?


Gäst Emmet_T5R

Rekommendera Poster

Gäst Emmet_T5R

Hejsan .

Har för inte så längesedan gått o köpt mig en volvo Valp med B18 ..

Tänkte bara kolla, är det mycket jobb att byta motor i den ?

Vad skulle man kunna slänga ner för motor i den ?

Skulle vilja ha en diesel ..

Men en D24 är väl alldeles för bökigt ? .. Eller hur är det med plats ?

 

Mvh Emil

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst H.Hansen

Hm fler frågor men jag kan väl bidra med det lilla jag vet.

mycket jobb är svårdefinierat, jag använde två dagar till mitt förra motor byte,

Förutsättningarna var utomhus skruvning men då jag nyligen bytt motor så satt mycket kvar i minnet och jag visste vad som måste bort och vad som kunde sitta kvar, hur jag skulle koppla för att enklast kunna lyfta ner motor och lådor , det är nog lättast att ta ned allt på en gång . det går helt klart att göra det helt ensam men en medarbetare underlätter en del moment.

Lättast är att sätta i en B 20 och flytta över det som är specifikt för just valp motorn,

saker att vara speciellt rädd om

Tempgivaren som sitter i bak kant på motorn

Olje givar slang och rör

kom i håg att lossa hastighetsmätare wiren vid hastighets mätaren och dra ur den ur kupen då den annars riskeras skadas när motorn lyfts ner och den blir sträkt om den sitter fastskruvade.

Skruva bort fläkt bladen så de inte skadar kylaren

Märk upp kablar och dokumentera gärna med digitalkamera så du kan gå tillbaka och se hur det var innan du lossade på det.

vad gäller andra motorer så finns det adapterar att köpa till vissa motorer

Vad gäller att sätta i diesel lämnar jag över till någon med bättre erfarenhet om det att berätta.

Mvh hasse

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

d24 är ingen rapp diesel men har hyffsat vrid hade du haft en 303 hade den passat rätt på med växellåda och allt.  d24 är en sexa och lite problem kan det bli med längden på motorpaketet.  små korta dieslar finns hos japanare och peugot, min c 202 har peugote xd3te dvs 2,5 liters turbo och intercooler motorn har satts samman med fd lådan med en ombyggd m47 vilket innebär en extra växel med lika stort växelsteg som du har mellan 3 och 4.

vad du än plockar i så har svenskvalpen bara b18 från början och sbp kommer inte villja ha för stor effekt och vrid ökning på motorintyget så hur du lyckas beror mycket på hur ärlig man är. Vid i lyft av motorn så föst upp allt bakåt vid lådorna först och ha motorn hängade i kedja i framkant tills allt ser 100% ut sen är det dags att svetsa dit främre fästen och dit med all kringutrustning.

Mer tips finns på tråden Dieselmotor i valp på forumet: http://volvovalp.ifokus.se/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...