Gäst ErikC304 Postad 21 Oktober , 2006 Rapport Share Postad 21 Oktober , 2006 ... eller nedskärning, kanske tråden skulle hetat. Men det här ger i alla fall ingående upplysning om hur skåpet är uppbyggt. Min bil är en 1313 Stabsterrängbil, jag vet inte om själva grundskåpet skiljer sig nåt mellan modellerna, uppbyggnaden vågar jag dock påstå är gjord på samma vis. 2006-06-11 När masonitskivorna var nedskruvade, så uppenbarade sig ett fackverk av plåtprofiler och rör. Vissa är alltså U-formade, andra är slutna rör. Bälten och vissa andra tyngre attiraljer är skruvade i flytande muttrar, dvs större plåtbleck med gängor i - eller muttrar svetsade på - och dessa är då instuckna i rör med större hål där skruven ska igenom för mindre precis passning. 2006-06-11 Det blev mycket cellplast... 2006-06-11 Yttre plåtarna är popnitade och efter avborrning av skallen på SAMTLIGA *pust* så kunde jag äntligen lätta på dem. 2006-06-12 Taket bärs av träskivor på stålstommen, för att plåtbeklädnaden ska tåla marscherande soldater. Den svarta fläcken på mitten av taket verkade härröra från spadens fäste. En gissning är väl att nån haft för bråttom av med den nån gång, det blir ju skaplig kraft av momentet kring spetsen på spaden om man lyfter handtaget rakt upp... Den svarta fläcken längst till höger kom från nån skarvläcka kring takluckans främre kant. Det syns som om det runnit åt vänster i bild också. 2006-06-12 Det här var nog säkert inte meningen någon någonsin skulle få se när skåpet gjordes nån gång 1976-77. Får jag gissa på att det är den som klädde skåpet med plåt som är ansvarig för det här pojkstrecket? 2006-06-12 Nu börjar det bli bråttom för den som vill originalrenovera just det här exemplaret... 2006-06-12 Fågelbur? Nja, för en struts i så fall, en liten. Att det inte bara läckt in i mellantaket var uppenbart. Jag är glad att jag inte hade för avsikt behålla skåpet, det hade blivit en besvikelse. De cellplastskivor som isolerade golvet var TUNGA, en egenskap som inte normalt kännetecknar det materialet. 2006-06-13 Ja, nu börjar vi ju komma in på sånt som kanske inte intresserar den som vill BEHÅLLA skåpet och är intresserad av dess uppbyggnad. Men i fotografiets ögonblick äro takstommen i alla fall på god väg att drabbas av newtons lagar. 2006-06-13 Inte mö kvar nu. Bakstammen med dess inbyggda skåp för telefonkommunikationsinkoppling var TUNG. 2006-06-13 I det här läget började jag kunna se om det skulle gå att använda bottendelen att bygga flak på, så som jag avsåg. Och det kunde jag konstatera, rörstommen i botten var angripen av rost utvändigt, men allt var så kletigt av rostskydd att det klarat godstjockleken bra. Men det hade säkert inte behövts länge till innan det också varit oanvändbart. Att notera för den användande, är att värmarfacket under den blå kabeltrumman i bild, är isolerad både i lucka utvändigt och mot insidan. Den är plåtklädd runt om utom i dess öppning och främre delen av den vänstra sidans hjulskärm är helt separat. 2006-06-13 Framstammen nedskuren. 2006-06-16 Framför det lägre uthuset står bottendelen uppställd på bockar. Jag hade aldrig orkat lyfta hela själv utan att byta kalsonger efteråt, men i endera bakkant eller framkant gick det. Min gissning är i storleksordningen 120-150 kg... 2006-06-18 ... färdigmålad och klar för konverteringen med flaket. De tvärsällda ribborna på skärmarna är fästen för trälårarna med förvaringsfack och sitsar uppepå. De sitter sannolikt helt annorlunda placerade på ambulansversionerna. De två längst till vänster längst bort hade till uppgift att hålla transformatorn för batteriladdning 220V-24V vid nätanslutning. Ribborna är u-profiler med svetsade muttrar, två på varje. Japp, det var det hela. Hoppas det ger nåt för er som vill använda skåpet till nåt vettigt! omega24v2006-10-21 22:23:54 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst cato Postad 21 Oktober , 2006 Rapport Share Postad 21 Oktober , 2006 stå på Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Andreas.E Postad 21 Oktober , 2006 Rapport Share Postad 21 Oktober , 2006 Nice och intressant historia Erik Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst cato Postad 21 Oktober , 2006 Rapport Share Postad 21 Oktober , 2006 hvor skal du såva nu......under 13 bilen Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Klas_B Postad 21 Oktober , 2006 Rapport Share Postad 21 Oktober , 2006 Instämmer med Andreas. Mycket intressant för nyfnikna, och för dom som tänker ge sig på skåpet förståss! Liten fråga till Erik: Rostskyddsmålade du med nån särskild färg innan du gick på med det gröna? Eller har du en mörkgrön rostskyddsprimer? Nyansen på din bil ser ju ut att vara väldigt lik mörkgrön 326 M. Själv är jag på jakt efter den äldre olivgröna 325 H, och den verkar inte helt enkel att "hitta". Har många komponenter till min blivande bandvagn med den färgen, så det vore fint att få på samma färg på resten av komponenterna. // KlasKlas_B2006-10-21 23:17:05 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst ErikC304 Postad 21 Oktober , 2006 Rapport Share Postad 21 Oktober , 2006 @ Klas: Nä, jag hade den gröna köpt från överskott och drog den direkt på, men efter avsopning med roterande stålborste. Numera är hela flakets chassi täckt av sprutad Mekonomens "tjockflytande" och undersidan av hela är först sprutad med "tunnflytande" INNAN "tjockflytande". Så det borde hålla för ganska skaplig tid utifrån i alla fall. Har inte hunnit göra samma med insidan rören än, men det som jag byggt upp nytt MÅSTE jag göra det med innan vintern. Jag har inte tittat på burken, men det torde vara 326 som du säger, tydligen den vanligaste färgen inom "firman". Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Daniel.L Postad 22 Oktober , 2006 Rapport Share Postad 22 Oktober , 2006 bra bilder erik, det hjälper till ifall jag behöver bygga om i hytten Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst ErikC304 Postad 22 Oktober , 2006 Rapport Share Postad 22 Oktober , 2006 hvor skal du såva nu......under 13 bilen Hehe! Jo, jag har helt klart gjort en miss när det gäller övernattningsmöjligheterna. Men jag har lite grejor på g för att kompensera den bristen. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst seekoman Postad 23 Oktober , 2006 Rapport Share Postad 23 Oktober , 2006 Tack så mycket för dom bilderna. En fråga bara fick du skära bort taket eller finns det någon typ av skruvförband?? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst ErikC304 Postad 23 Oktober , 2006 Rapport Share Postad 23 Oktober , 2006 Jag skar, men det fanns skruvar som jag inte såg förrän det var för sent. Det satt nåt annat ivägen, men jag tror inte förbandet gått att rubba med mindre än att skruven gått av. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst H.Hansen Postad 30 Augusti , 2010 Rapport Share Postad 30 Augusti , 2010 Hm lyfter fram denna tråd igen. Då den är intressant även för oss flak bygg intresserade det var ju just det som Erik gjorde av skåpet. Något som flanerart i mina tanka också Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Chrille Postad 31 Augusti , 2010 Rapport Share Postad 31 Augusti , 2010 Hm lyfter fram denna tråd igen. Då den är intressant även för oss flak bygg intresserade det var ju just det som Erik gjorde av skåpet. Något som flanerart i mina tanka också Och innan ni gör det så hör av er till mig eller bror om ni har ett fint skåp ni tänkt sätta vinkelslipen i. Vi har ett kapat skåp som flak idag som kan bytas mot ett skåp i bra skick. MVH Chrille Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.