Gå till innehåll

Fett i framnaven på valpen


Gäst Calle

Rekommendera Poster

Jag tänkte plocka isär naven och byta fett på min valp.

Jag lossade på oljepluggen och kände på fettet och det var en hel del partiklar i fettet så jag tänkte byta, nu när jag nästan gjort allt annat.

Frågan är vad man ska ha för fett, passar Biltemas universalfett eller är något bättre att rekommendera?

Filt-tätningen på insidan ska dränkas in i varm motorolja blandad med 1/3 talg, allt enligt manualen, nån som gjort detta?

Är det någon som har erfarenheter av detta ingrepp?

 

Jag skulle vilja ha lite synpunkter innan jag sätter igång. Inget är trasigt eller låter illa men man ska byta fett med jämna mellanrum har jag läst.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst tessier

Jag kör med drivknutsfett ifrån saab. Det som dom har i dom yttre drivknutarna på saab 900. Stora frågan är, vart köper man talg? Snatta från fåglarnas fröboll?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst H.Hansen

Dviv axel fett på liters burkar som blir över när de byter lager och drivaxel på lastbilar har funkat bra för mej, lite kladdigt att få i det men jag offrar att par gamla handskar så går det bra, det som sen sitter på handsken kladdar jag fast på kulan utvändigt PDT_Armataz_02_32.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Biltema har ju drivknutsfett, funderar på att köpa lite sånt.

Sen tror jag att jag skippar talget och värmer upp fett och drämker in filtpackningen med, det borde väl funka.

Fick tag på en 56 mm hylsa, nu håller farsan på att svarva till den så att man kommer åt muttern.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Fredrik

Vanligt chassifett ska gå bra till Rzeppaknutarna så det har jag själv använt i min 903. På ena sidan har jag bytt tätring och filtpackning. Det är enkelt, förutsatt att man klipper en öppning i tätringen och filtpackningen i den kan kant som monteras uppåt PDT_Armataz_02_05.gif. Jobbet blir "lite" enklare då och resultatet fungerar bra. Innan monteringen av filtpackningen dränkte jag in den i enbart motorolja, det har fungerat bra för min del. Den gamla tätringen var helt slut, hård som bakelit och trillade sönder i småbitar då den togs bort. Så det var helt klart dags att byta. Så här ser friska delar ut:

tätning.JPG

 

Går att tillverka själv om man gillar "hemslöjd". Kan rita av dem och ange dimensioner om någon vill ha lite pyssel till helgen PDT_Armataz_02_39.gif.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst H.Hansen

ja lägg gärna ut mallar om du kan skanna dem eller få de i rätt formar så det bara är att skriv ut dem och rita över på packnings materialet , men mått år ju bra det med, kunde ju vara lämpligt att börja förbereda för sommar servisen du det ändå skall bytas fett för min del

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Chassifett, är det Biltema's eller Jula's universalfett eller ska man köpa annat?

De båda ligger i rätt prisklass i alla fall.

 

Jag har köpt packningarna tidigare från Altyco, kostade i så mycket.

Om det inte dyker upp ytterligare grejer jag måste ha så ska jag göra jobbet i morgon
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Fredrik

Det brukar stå användningsområde på förpackningen, t ex att det kan användas som chassifett. Vad gäller fabrikat har många säkert olika uppfattning. Biltemas smörjmedel har jag använt i många år så just dessa produkter i deras sortiment har jag ingen anledning att misstro.

 

Lite mallar till Hasse och andra intresserade:

 

Filtpackning_Pltgbil_903.JPG

 

Tätringen kommer, gick inte att ladda upp just nu.

 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag plockade isär ena knuten i helgen, tyvärr hann jag inte så långt men det gick ganska bra.

Uppvärmningen av fettet gick väl sådär, det blev inte så värst flytande och filtpackningen blev lite "stekt".PDT_Armataz_02_15.gif Det funkar nog i alla fall men om jag gör om det nån gång så blir det nog motorolja och eventuellt talg. Packningarna var bara att trä över "sfären", man behöver inte klippa upp dom, med lite normalt våld töjer man packningarna så att det räcker.

 

När jag plockade isär spindellagren så visade det sig att det var en del grus i det nedre lagret och det måste jag byta. Den sfäriska ytan inåt var ganska rostig så den putsade jag av med roterande borste. Runt Rzeppa-knutarna var det mycket svart fett, det gick åt mycket trasor för att få bort det. Själva knutarna låter jag vara, de verkar OK. Jag tar bara och pytsar in nytt fett.

 

Är det någon som har mått eller beskrivning av dorn SVO 1426 och SVO 2010? Det är dornen för demontering och montering av lagerbanorna. Det är väl inget större besvär att göra egna men om någon har info så vore det bra.

 

Jag beställde 4 nya lager hos Altyco á 170 kr/st, ganska överkomligt. Jag antar att de forfarande tillverkas i relativt stora volymer till bilindustrin eller nåt.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad bra att prylarna var friska PDT_Armataz_02_02.gif. Man vet ju aldrig riktigt vad som väntar en

när man tar isär gamla saker. När jag skrev att man kan klippa upp tätring och

filtpackning menade jag om man vill byta dessa på plats utan att demontera

något annat. Dvs om det inte behövs en seriös rengöring som du gjort utan man

bara vill byta tätring och packning.

 
Fredrik2007-11-12 15:05:38
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag läste i Beskrivning Del 1 att det ska bytas fett i naven var 10000:e km eller en gång per år. Jag tror att underhåller blivit lite eftersatt på min valp, därför bestämde jag mig för att titta efter lite grundligare. Nu i efterhand så var det klokt, det var mycket skit i fettet och lagren var på väg att haverera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

 

Calle!

 

Hadde Altyco SKF Lager eller blev det Timken?.

 

PDT_Armataz_02_02.gifAltyco har hylsan du pratar om ,ganska billig om jag inte minns fel.

Jag köpte en och den fungerar bra.

 
svanis2007-11-26 23:21:35
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Altyco hade inte hjullagren, och eftersom de var dyra så bytte jag inte. Det var mindre märken i inre banorna men de får snurra några mil till. Spindellagren, gummi- och filtpackning hade Altyco och jag köpte av honom. Hylsa skaffade jag från annat håll.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...