Gå till innehåll

Färg


Gäst giggos

Rekommendera Poster

Har i min ego grundfärg 325 H som finns till salu , men har dock ej pris per L uträknat än

 

Och har nog just nu svårt att lev ut till lamdet

 

Man om nån är av int och bor i Sthlm eller i närheten så går det bra att ringa

 

Jag jobbar på Teknos som gör färger till försvaret , så det mesta går nog att fixa

 

Mats 070 333 16 06

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst H.Hansen
PDT_Armataz_02_44.gif Hörde den trevliga nyheten av teddan i går, trevligt att ha dej med här PDT_Armataz_02_02.gif , frakt och beställningar kommer garanterat ordna sej på något vis. då det ju är många som är intresserade av RÄTT färg
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Andreas.E

Ja välkommen Giggos PDT_Armataz_02_44.gif

Får du till detta så blir du ett helgon för oss alla.. ha ha ha... just färg till fordonen är ett stort tema på flera portaler.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst petewedi

Kan man mäta upp tex insidan på en dörr med en spektrometer och sedan blanda till den? För jag tror inte att insidan av bilen har någon av de 325, 326M eller 326H som oftast nämns. De sitter ju påutsidan som är mycket mattare och nästan har en sammet lik yta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo man kan mäta upp färgen men den mäter bara färgererna man har matat i i fotospectrometern

 

Ofta är det NSC som ligger i dom plus kulörerna som just den leverantören har och ofta är det invändiga och utvändiga huskulörer som ligger i basen .

 

Det finns fotospectrometer som gör egna kulörer och räknar ut recept ,men dom är sällan bärbara och välligt få butiker har dom , för dom skostar skjortan och lite till

 

Glans kan man ofta se och det finns också mätstikor för det ibland på NSC kartor

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag väntar på en sändning just från Teknos med en spann vattenburen enkomponents 326-H och det ska bli väldigt spännande att se om den färgen håller samma standard som en annan i samma serie som har blivit misshandlad av grenar och ris på skotaren men visat sig vara mer än tillräckligt hållfast under dom 4 år den suttit där.

 

Jag blev ju lite brydd första gången jag skulle lacka med den och den luktade tvättmedel. PDT_Armataz_02_14.gif
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Giggos, Giggos

var har du varit hela mitt korta Valpliv?

Jag beställer gärna några skvättar färg av dig. Kan du fixa blymönja också så är ju glädjen mer än total!
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst H.Hansen

Funkar det bra med blymönja på plåt och sedan måla över med lackfärg ?

Ja fick en 10 l kanna av en gammal damm skötare som jag tänkt att använda på båten, men den skall torka i 6 veckor innan man kan måla över den, då lin oljan i den blöder igenom annars på trä i alla fall, funderade lite på att använda lite när jag målade ramen men hade ju inte tid att vänta 6 veckor innan jag kunde göra något med den. men det kanske fungerar annorlunda på plåt ?någon som vet ?

jo jag är medveten om hur farlig den är om någon undrar.

 

läste på receptet om hur man kokar sin egen blymönja att om man kastade pinnen man rört med på marken och tex en ko tuggade på den så kunde den dö av blyförgiftning, det var i å för sej ett gammalt recept så de hade väll inte så mycket att jämföra med då PDT_Armataz_02_39.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte undra på att den förbjöds... OM kon överlevde så blev det nog ett rent helsike att göra lättmjölk ... och mejeriet blev surt och vägrade köra i samma fil som bonden ... så då härsknande båda till och så var det smöret sålt och pengarna tappade ... blev nog lättast att förbjuda.l

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Andreas.E
Inte undra på att den förbjöds... OM kon överlevde så blev det nog ett rent helsike att göra lättmjölk ... och mejeriet blev surt och vägrade köra i samma fil som bonden ... så då härsknande båda till och så var det smöret sålt och pengarna tappade ... blev nog lättast att förbjuda.l

 

Ha ha ha ha ha....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Blymönja funkar bra på plåt. Gamla plåttak behandlas med detta och rostskyddet är överlägset. Men det är mindre hälsosamt och man skall inte spilla på sig eller bredvid heller. Torktiden är lång då den innehåller linolja. Sex veckor låter väldigt långt men kan nog stämma. Idag används det ytterst sparsamt bl.a. vid renovering av kulturbyggnader etc... Fast våra Valpar klassas som kulturfordon så jag tycker gott att det kan användas. Fast det är väl inte politiskt korrekt att säga  Hansen, jag köper gärna några liter av dig!

PDT_Armataz_02_02.gif
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst H.Hansen

PDT_Armataz_02_38.gif ja du den kannan är det många som rykt i folk som renoverar gamla bilar träbåts ägare mm, nästan så den står i kassa skåp för jag skall få ha den kvar PDT_Armataz_02_32.gif.

Är ju lite tveksam till att använda den, men då det redan ligger några lager på min snart 60 år gamla trä båt, så skall det nog på ett lager till nu när stor renoveringen står för dörren igen, så det blir nog inte aktuellt med någon uppdelning av den innan min båt är klar. det verkar som  det är en gammal kulturskatt att bara äga en kanna i dag, då det är få som kan konsten att koka ny och ändå färre som gör det på grund av hälsorisken PDT_Armataz_02_30.gif och just det bregänsande tillåtna användningsområdet.

 

 

 

Men bra att veta att den är fin på plåt också PDT_Armataz_02_02.gif , så tack för den infon

 

 

H.Hansen2007-11-26 20:15:58

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

H.Hansen, ska du lägga i båten i en sjö som du sen ska fiska i?

Tänk på att det du målar på idag får du äta imorgon.

 

Det är inte utan anledning som de där färgerna är förbjudna.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst H.Hansen

Jo jag är medveten om det, där av min tvekan om det skall på mer mönja än den som redan finns på den, men enligt en konservator som håller på väldigt mycket med gamla träbåtar,  jag har kontakt med så blir det inga ut fällningar om man lägger rätt färg i fler lager ovan på, och ser till att det fortsatts målas på ny färg varje år, men skall under söka det mer innan jag tar det definitiva beslutet

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ang blymönja , som är en mycket bra färg och det är just blyet i den som står för det aktiva rostskyddet .

 

Men totalförbjuden idag att sälja och tillveka i Sverige och troligen i en stor del av europa , men en mycket bra färg .

 

Sen kan det uppstå problem om man använder blymönjas i botten av sitt målningsprogran idag , för dom flesta färger idag är alkydfärger och vill det sej illa så kan dom dra loss blömönjan .

 

Förr använda man linoljefärg till övermälning och visst finns det idag men är inte på nått sätt en lämplig färg för bil oas ålder på den .

 

Problemet är att det bli spänningar mellan blymönja och toppfärgen och då brukar det spänna loss och det alltid den svagaste länken som brister

 

Har nån några fler frågor så finns mitt mobil nr högst upp på denna tråd ring gärna ,,,,,,,,och helst då mellan 0800-1700

 

Mvh Mats

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej H. Hansen!

Måste du rostskyddsbehandla din träbåt? Rätta mig om jag har fel, men trä rostar väl inte? Föreslår att du använder tjära till båten.

När jag renoverade min PV-jeep och målade den med arméns 325 H sökte jag länge efter en grundfärg som inte löstes upp och missfärgade 325H. Till slut fann jag att TurtleWax rödbrun rostskyddsfärg fungerade. Bägge innehåller det starka lösningsmedlet Xylen.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst H.Hansen

Nä det är inte för rost skydd utan för bevaringen av träet i båten det blir inte angripet av sådan som gör att den ruttnar med mönja, jag tjärar även men då över färgen det är en välbeprövad metod för trä konservering, men som sagt det finns ju tankar kring om jag verkligen skall ha på mer mönja, nackdelarna är många men det kan förlänga båtens livslängd med massor av år, det blir nog många funderingarom hur jag skall göra och alternativ att kolla upp innan jag skrider till handling

 

Men enbart tjära är inte ett tillräckligt skydd man lär blanda i en massa andra konstigheter i den om den skall tränga in i träet utan att värmas in och det blir lite vanskligt då det inte går att vända båten,

 

det finns en produkt som heter black vonisch som är väldigt bra med liknade egenskaper som tjäran fast den torkar helt och det fäster inte lika mycket med alger mm på den, men även den skall det tillsättas balsamterpentin och linolja i så den är egentligen inte så hälsosam heller men godkänd

 

H.Hansen2007-11-26 23:05:46

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ang lösningsmedel i färg

 

1 xylen , thinner

 

2 syntetisk förtunning

 

3 lacknafta

 

Där 1 då är det starkaste lösningmedlet och det går alltid bra om man lägger sån färg i botten , men gör man tvärtom och börjar med en lacknaftabaserad färg och sen lägger nån med ett starkare lösningsmedel ovanpå , japp då reser det sig .

 

Har man sen två lacknaftabaserade färger , typ linolje och alkydfärg så är alkydfärgen den starkare och då kan det bli problem , men då inte att det är lösningsmedlet som ställer till det utan oljan i den de vill säga linolja eller alkydoljan som gör dess skillnad .

 

Och i spryafärg är ofta basen xylen eller thinner , kan också vara en blandning av båda .

 

 

 

Grundfärg och primer är samma sak , bara två olika ord på samma sort

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Angående tjära... sätt till balsam terpentin så blir det en enorm skillnad i hur det dras in i virket... prova gärna på två trä-klossar så ser ni skillanden... Här uppe används tjära till allt möjligt... båten, kälkar, timringar ... kyrkan i Kiruna s-os2007-11-27 06:38:14

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst H.Hansen

Ja just balsamterpentin har en förmåga att öppna cellerna i träet så att tjäran får en möjlighet att tränga in längre för att sedan dunsta bort medan tjäran blir kvar djupare i trä cellerna.

Har använt mej av det i snart 10 år och det ända som lär göras varje år på en träbåt då är att borsta rent från tillväxter med lämpligt vis stål borste och lägga på 2 nya lager det första med mycket balsamterpentin i för att sedan använda en tjockare tjär blandning, ja just till vatten linjen, sedan är det ju mycket annat som lär underhållas PDT_Armataz_02_39.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På båtar i Nord-Norge (i alla fall) så används något som heter... jag tror det var Bernoulli olja -eller nåt sådant... ljus brun/gulaktig olja som är mycket bra, det här vet du nog mer om än jag Hansen...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...