Gäst Teddan Postad 14 November , 2007 Rapport Share Postad 14 November , 2007 Ballofixen? Menare du den kranen som är kopplad till reglaget i hytten?Tror jag ska köra in på en OKQ8 "Gör det själv" hall ikväll så man har bra ljus, lyft och lite värme. Måste också byta tätlisten runt rutan. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst s-os Postad 14 November , 2007 Rapport Share Postad 14 November , 2007 Prova gärna att täcka för t.ex halva kylaren (med vanlig kartong) så att inte fartvinden kyler så mycket... mycket vanligt knep här uppe i norr för att få upp tempen... äldre bilar hade till och med en kylargardin som man kunde reglera via kedja innifrån cupén (t.ex. mercedes 190 diesel från 60-talet).... prova er fram men kom ihåg att det kyler sämre på tomgång... täck EJ hela om det nu inte är -40 en annan bekant plockade bort hela kyl-fläkten på sin 140 under vintern...han lät inte bilen stå på tomgång. Angående CRC kylar rensning så har man provat för länge sedan... tyckte inte det var så märkvärdigt... spola med varmt vatten i den andra riktningen (man brukar av någon anledning rekomendera spolning tvärtom vid rensning) fungerar nog bäst... är det fullt av olja pga tidigare bekymmer med topplock, oljekylare så häll in avfettning först... hur som helst så demontera värmepaketet så du kan jobba ordentligt. En fråga som jag tror inte ställts: Teddan -vad har du för motortemp i normal drift? kommer du upp i cirka 80-90grader? får du inte upp motortempen så är det med 100% säkerhet fel på termostaten (eller så finns det ingen på plats???)s-os2007-11-14 09:58:36 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Teddan Postad 14 November , 2007 Rapport Share Postad 14 November , 2007 Jag har gardin på min '69 och den är uppe hela vägen. Tempen kommer till knappast 60 grader inte ens under körning i 105 km i timme på E4:an. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst s-os Postad 14 November , 2007 Rapport Share Postad 14 November , 2007 Jag har gardin på min '69 och den är uppe hela vägen. Tempen kommer till knappast 60 grader inte ens under körning i 105 km i timme på E4:an. Ja då är det solklart... termostaten kaputt eller så saknas den helt. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Calle Postad 14 November , 2007 Rapport Share Postad 14 November , 2007 Prova med en ny vintertermostat 87°C på Biltema för 69,90 kr. Passa på att köpa en 82°C termostat till sommaren, glöm inte packningar. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst s-os Postad 14 November , 2007 Rapport Share Postad 14 November , 2007 Prova med en ny vintertermostat 87°C på Biltema för 69' date='90 kr. Passa på att köpa en 82°C termostat till sommaren, glöm inte packningar.[/quote'] Glöm inte kolla så det finns ett litet hål...ofta sitter det en liten sak som skramlar genom hålet... eller borra ett litet hål för luftningen. Motorn mår inge bra av att gå kall... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst eile Postad 14 November , 2007 Rapport Share Postad 14 November , 2007 Prova med en ny vintertermostat 87°C på Biltema för 69' date='90 kr. Passa på att köpa en 82°C termostat till sommaren, glöm inte packningar.[/quote'] finns ännu lägre tal för sommaren dels marin termostat eller på bussidan där sitter 3 st till tempen för pasagerarelementen tror det lägsta är 60 grader runt 72-78 termostat brukade jag ha i varmare länder när jag åkte volvomotor. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Teddan Postad 14 November , 2007 Rapport Share Postad 14 November , 2007 BYT! Vilken skillnad det blev! Man märkte direkt att tempvisaren gick upp till 90 grader nästan direkt. I lastutrymmet är det nu mer bastu liknande (nästan) men där emot är det bara LITE varmare. I morgon ska jag försöka hinna tömma kylsystemet och rensa. Vad ska jag köra för nåt när jag ska fylla på igen? Vanlig glycol på 1/1,5? Sen ska jag också kolla med Roger Johansson om han byt fläkten för 12v. Jag tycker att det är bra kräm i den stora fläkten bak till men jag kan inte tänka mig att den var byt till 12v.... Eller? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst svanis Postad 15 November , 2007 Rapport Share Postad 15 November , 2007 Lägg termostaten i kokande vatten så ser du att det fungerar, termostaten är mekanisk så du ser helt klart när den öppnar. När vattnet svalnar under 80-90 grader så stänger den. värmepaketets ventil (Kran) är placerad upptill i hålet i fronten på bilen, bakom grillen. Regleras med en vajer (pianotråd) från värmereglaget i hytten, be någon dra reglaget och titta samtidigt att armen på kranen rör sig. med öppen kran ska slangarna bli varma. Min vajer har rostat ihop så jag har full värme hela tiden. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst H.Hansen Postad 15 November , 2007 Rapport Share Postad 15 November , 2007 När du ändå håller på blanda glykolen 50/50 så får du ju max köld skydd om du skall ut på turer till fjälls eller norr ut under vinter. kul att det löste sej ett problem mindre Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Teddan Postad 25 November , 2007 Rapport Share Postad 25 November , 2007 Nu har jag spolat rent med STPs produkt. Det kom en hel del skräp efter rengörningen! Men, mer värme har jag inte fått. Nu undrar jag om jag inte har den temperaturen som man ska ha och att det är bara för att fläkten är 24v på en 12v system. Här ni lust att mäta lufttemperaturen ni får båda fram och bak? Jag ska mäta min idag. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Calle Postad 25 November , 2007 Rapport Share Postad 25 November , 2007 Jag var ute och körde igår, ute var det -2°C. Jag hade det ganska behagligt i valpen, det blir varmare bak än fram och varmare i huvudhöjd än vi fötterna. När jag kom hem var fötterna iskalla, jag ska ta på varma kängor nästa gång. Jag tror inte det blir bättre än så här. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst H.Hansen Postad 25 November , 2007 Rapport Share Postad 25 November , 2007 Vid - 4 ytter grader, så blev resultatet följande Vid ut blås fönstren max 46.1 grader men en medeltemp runt 42 grader . På golv vid fötterna max 31.9 grader vid koll med jämna mellan rum runt 28 grader. Sammanfattning det blir jäkligt varmt i min hytt både vid fötter och resterande hytt. Körde nu en sväng på landsväg ca 2 km och ut på en grusväg ca 3 km och tillbaka , med varierande hastighet, max lite över 90 kmh men på grusvägen varierande mellan 30 - 70 ett medel på ca 50 kmh. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst s-os Postad 25 November , 2007 Rapport Share Postad 25 November , 2007 24V fläkt med 12V... lite grovt halva effekten och hur det slår på varvtal -antagligen mer (impedans, ström etc...) kan ju bli en liten västanfläkt... känns det som att det blåser på ordentlig?? är spjällen OK (så inte vajrar etc... kärvar och lämnar spjällen stängda) s-os2007-11-25 14:05:53 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Teddan Postad 25 November , 2007 Rapport Share Postad 25 November , 2007 Grrrr. Det måste vara fläkten som inte ger. Kollade tempen ikväll.... Med motor tempen på så mycket som 90 grader så hade jag mellan 69,6 och 42 grader från ut blåsen vid vindrutan! Men ändå bara 17 grader i hytten. Dax för en ny fläkt. Teddan2007-11-25 22:11:21 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst H.Hansen Postad 26 November , 2007 Rapport Share Postad 26 November , 2007 Ja det eller om det går trögt att justera mellan golv och fönster, så det bara blåser på fönstren, då får jag inte lika varmt och skönt och jag inte ställer så det blåser lite uppe och lite nere, annars blir det kallt åt fötterna Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Teddan Postad 26 November , 2007 Rapport Share Postad 26 November , 2007 När jag har reglaget i mitten för att ha båda upp och nere så får jag faktiskt ingenting. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst H.Hansen Postad 26 November , 2007 Rapport Share Postad 26 November , 2007 Där har du nog ett problem, fattar inte varför de skulle ha satt i en 24 v fläkt i den, det låter ju lite vid insuget ute på fronten när fläkten går för mej, det hörs att den snurrar på ordentligtvid läget för max snurr på den, Hur låter dein det borde låta väldigt ansträngt och vara dålig snurr på den om det sitter en 24 v fläkt i den Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Teddan Postad 26 November , 2007 Rapport Share Postad 26 November , 2007 Bilen var 24v från början tills han byt till 12v. Väntar svar av honom fortfarande.... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Teddan Postad 9 Januari , 2008 Rapport Share Postad 9 Januari , 2008 JA! Då var problemet löst!!! Köpte hela värmepaketet från en kille i Västerås som var 12v. Kommer hem gör rent fläkten för att sen stoppa in i bilen. Fläkten som var i bilen var faktiskt 12v fast den snurrade sakta!!! Ok. Den är trött tänkte jag. Stoppa in den nya på med gallret igen och startar bilen. Men den nya fläkten var död. Hmmmm. Kanske så att kontakten var lös. Lätt bilen vara på samt fläkten så jag kunde se vart glappen var. Började skruva loss en av dem 6 bulten som håller gallret och fläkten på plats. Det mer jag lättade på skruven det mer fläkten kom igång! Började jag dra åt skruven igen så sänkte hastigheten på fläkten. MAO så hade jag en dålig kontakt med karossen!!! Och nu har jag lite mer värme i bilen. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.