Gå till innehåll

Rätt turbin till rätt motor, nån som vet?


Gäst Ronny

Rekommendera Poster

Jag ska ju inom en framtid byta B30-an till en Toyota Landcruisermotor, växellådan blir Aisin Warners AW71 MEN vilken turbin ska jag ha?

B30-an är ju på 117 Hp /4000 varv och utvecklar 206 Nm vid 2500 varv.

 

LC-motorn på 90 Hp /3500 varv   utvecklar 215 Nm vid 2000 varv.

 

 

Vilken turbin satt på vilken volvomotor som är närmaste värdena på Landcruisern? Det är ju viktigt att få stallvarvet rätt så vilken turbin har stallvarvet vid 2000 varv?
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst bönngas

jag skulle tro att du skulle ha en turbin som kommer från en diesel bil.

jag fick renovera en TH700 automat och han som gjorde det satte dit en turbin från en diesel v8, sedan så brukar det vara hårdlödda vingar i diesel turbiner jämfört med svetsade i en bensin dito och det främjar ju hållbaheten...

diesel motorer är rätt så tuffa på drivlinan, det är helt andra vibrationer från en dieselmotor.

 

Lycka Till!!
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänk att det där som du just räknat upp visste jag redan. Det är mer än 30 år sen jag skruvade isär första automatlådan så jag är ganska väl bevandrad i den tekniken.

 

Frågan var alltså, vilken turbin som matchar min motor. Visste jag vridmoment - varvtal - motortyp så hade det ju varit enkelt att slå en signal till skroten och tinga en AW 71L med rätt turbin.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag pratat med expertisen, AW71 är skit enligt säker källa så det blir en ZF4HP22 från antingen en 945 diesel eller en 740 diesel. Det paketet är tydligen outslitligt och driftsäkert in absurdum.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...