Gå till innehåll

Militärtraktor


Gäst lfca

Rekommendera Poster

Hejsan!

 

Nån som har någon erfarenhet av militärens traktorer här på forumet?......... skulle vara trevligt att höra.... tänker på i första hand Volvo 350 Boxer, BM 600/650 PDT_Armataz_02_02.gif
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag körde 350/600 i lumpen och har även en 600 (civil) privat. Min åsikt är att det är en av de bästa traktormodeller som har gjorts. Driftsäkra och lätta att meka med dock är det ju en 60-tals traktor med allt vad det innebär i komfort (taskig värme, osynkad låda bla). De militära traktorerna saknar hydraulsystemet så de går egentligen bara att använda till att dra med men det kan inte vara svårt att få tag på hos en skrotfirma. Kraftuttag finns däremot. I allmänhet hade de militära traktorerna vinsch. 600 hade en betydligt bättre hytt än 350. De militära 350 jag körde hade bara båge, tak och vindruta.

 

600 efterträdde 350 men är i stort sett samma traktor. Det är bara topplocket, insprutningspump och utseende som skiljer en sen 350 från en 600. De tidiga 350 hade ett mindre avancerat hydraulsystem.

 

650 som är efterföljaren till 600 är något större men framför allt modernare.

 

www.bmsidan.se finns rätt mycket info om BM Volvos traktorer. (Det blev inte Volvo BM förrän 1974 när Volvos aktieinnehav blev större än BMs) Volvo själva har en bra (men svår att hitta) sida där du kan ladda hem brochyrer bla. http://www.volvo.com/constructionequipment/global/en-gb/AboutUs/history/products/tractors/BM-Volvo/T+600.htm

 

mvh Åke
Ake642007-11-14 05:55:02
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Trevlig läsning PDT_Armataz_02_02.gif, roligt att det finns traktor intresserade här på forumet, skulle vara kul att ha en..... funderat på en 650 då den har samma motor (d42) fast utan turbo som min lastare (4300), inte fel med komponentgemenskap PDT_Armataz_02_03.gif, finns nog mycket delar till dem jag såg ett helt gäng på TK:s..... fast jag tor det är ganska dyrt att skaffa hydralen, har en kompis som skulle ha tag i en till en 600 för några år sedan.......

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Betalade 11.000 för en komplett hydraulik inkl hitschkrok till min militära 650. Då ingick ny hydraulpump. OBS dock att det bara är vissa årsmodeller av hydraulik som passar på krontraktorerna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej en hudraul är inte gratis. Jag har en gammal prisuppgift från TK på 12000:- men vad de vill ha dag vet jag inte. Jag var själv inne på att skaffa en militär 600 när Grosshandlarn hade auktion häromåret men bara traktorn hamnade på över 20000 inkl moms så det var inte att tänka på för det hade kostat alldeles för mycket att utrusta den som jag ville med hydraul, lastare och lite vettiga hjul bla. 

 

650:n är inte dum den heller och jag tycker man känner igen sig när man tittar in på instrumentpanelen i en 11 med likadana knappar o.d.

 

Det finns rätt mycket reservdelar att få tag på fortfarande också. Dels har gamla lantmännen (brukar heta Granngården idag) rätt mycket, dvs om du hittar en butik som har reservdelar och inte bara fågelfrö, och dels har Olssons i Ellös http://www.olssonsiellos.se/ en hel del.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De saknar väl även trepunktslyften/redskapsfästet bak... och det begränsar ju en hel del det också... går det ens att eftermontera med mindre än att man byter hela bakdelen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det stämmer och det är ju inte självklart men när jag skrev hydraulik menade jag komplett med trepunktslyft. Jag är ganska säker på att det går att eftermontera på alla 350/600 men som Seglarn skrev går det inte på alla 650. Jag minns inte varför men jag ska försöka komma ihåg att ta reda på det om ingen annan hinner före.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mman får byta hela paketet bak. Min 650 var en 74:a. Den nyare hydrauliken passar inte på den utan jag fick tag i en från en bonde600 som var skrotad. Den gick att bulta dit direkt. Sen var det ju en massa slangar som behövdes. Tror nog att en realistisk kostnad för det hela totalt ligger på drygt 15.000. Egentligen inte vettigt om man inte fått tag i en militär 650 med mkt lite timmar på o i övrigt i mkt gott skick. Jag sålde min med hydraulik för 38.000 + moms. Den hade då gått knappt 1900 timmar, hade vinchen kvar o hyfsade däck.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmmm låter nästan så man får leta upp nån civil traktor, skaffa en vinsch och måla den grön PDT_Armataz_02_01.gif, skämt åsido är det nåt mer som skiljer maskinerna åt förutom vinsch, snabbväxel avsaknaden av hydral + trepunktslyft? PDT_Armataz_02_02.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

650 kan jag inte bra nog men det ska inte vara så mycket mer som skiljer på 350/600. Hytten skiljde i bakkant på den 600 jag körde för jag minns att jag utan problem fick plats med ryggsäcken och det skulle jag inte få i min civila.

Annars är det så att de militära traktorerna är i basutförande dvs ingen extrautrustning så som hjälpservo till styrningen och bredare hjul.

Vad jag har hört är de militära traktorerna rätt populära till att dra skogsvagn med just eftersom trepunktslyften saknas. Den hade mest varit i vägen och oljan till gripen fixas med en hydraulpump på kraftuttaget.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tyvärr......de sista 600 jag vet om gick till TK på Grosshandlarns auktion i Fårbo för ett antal år sedan och jag är tveksam om försvaret har några kvar. 650 däremot har sålts på senare auktioner men jag vet inte vart eller om det finns några kvar hos försvaret.

 

Tyvärr hade militären en policy att inga gamla smutsiga motorer skulle ut på eftermarknaden så väldigt många har slagits sönder. Det ändrades tack och lov för några år sedan och det var då auktionerna kom igång igen men den historien tror jag andra här har bättre koll på.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
  • 3 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...