Gå till innehåll

Glapp i framhjul


Gäst Beau

Rekommendera Poster

Besiktigade Valpen för ett par veckor sedan. Då upptäcktes ett jätteglapp på vänster framhjul. Hade nyligen köpt nya framhjulslager av Trond på Laplandershopen till en bråkdel av priserna i Sverige. Tronds lager låg i oöppnad SKF-kartong med rätt reservdelsnummer. Lagren blev monterade på en bilverkstad. Jag åkte tillbaka till vekstaden och vi drog åt 56 mm muttern så hårt vi vågade. Dock kvarstod ett visst glapp. Mellan lagrena ligger det en distanshylsa som tar emot när man dragit åt tillräckligt.

Min fråga: Jag har hört att man kan ta bort den distanshylsan för att kunna dra åt lagren hårdare och bli av med glappet. Stämmer det??

 

Kuriosa, jag hade med mig en engelsk militärbilsägare till besiktningen som tog ca 7 min. Bilen blev godkänd utan anmärkning med glapp i framhjul och glömd varningstriangel! Han sa att MOT i England tar minst en timma och då inspekteras bl.a. vidrutetorkarbladen, bensinlockets packning etc. Och att min bil inte hade klarat MOT i England.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Ta inte bort hylsan!.........Den skall vara där! volvo har satt dit den av en anledning. 

Det kan verka bakfram men:

Det är koniska hjullager vända mot varandra så att säga, glappet shimsar man in genom att lägga i fler shims framför hylsan och dra åt, lite glap ska det vara.

Hylsan med shims spänner mot innerrringarna och skapar distans mellan innerringarna. man flyttar så att säga positionen mellan inner och ytterring. 

-0.05 - +0,03mm glapp, om jag inte minns fel. Blir hjulet stumt lägger man dit några shims och drar sedan efter, varmgång p.g.a för hårt spända lager skall undvikas.

 

Beau ! Kontrollera att lagren är vända åt rätt håll och titta om du har några shims att ta bort på någon sida av hylsan,de kan vara svåra att se då de sitter i all fett.

 

Om ni studerar verkstadshandboken avd 6, i länken nedan, så förstår ni vad jag menar.

På bild 77-3 heter chimsen detalj 11 justermellanlägg.

Trond har även shimsen.

 

PDT_Armataz_02_08.gif
svanis2007-11-17 13:25:07
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag tagit bort distanshylsan och glappet försvann direkt. Framtiden får utvisa om jag gjort rätt. Än så länge fungerar det bra.

Att lägga in shims är fel väg att gå. Däremot kunde jag svarvat av distanshylsan 1 mm och provat mig fram hur mycket som måste bort och på så sätt behållit distanshylsan.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

om du vänder både lager bana och lager hållare fel?

 

Du menar man stoppar in lagret först' date=' och sen knackar dit lagerbanan?? Det är nästan omöjligt att skruva ihop på det viset..men skulle man lyckas får nog ett enormt glapp utan hylsan[img']http://www.terrangbil.net/_forum/smileys/PDT_Armataz_02_22.gif[/img]
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lagren är koniska! altså innerringen med rullstället är konisk i banan mot ytterringen.

Man kan vända lagren med den koniska innre delen åt fel håll.

Ytterringen är helt slät, ej konisk, och passar åt vilket håll man än vänder lagret i lagerhusena.Likaså innerringen som ochså passar på axeln åt vilket håll man än vänder hela lagret, men innre lagerbanan mot lagret är konisk, det heter ju koniska rullager! detta för att man ska kunna spänna efter och få lagren glappfria när dessa slits. Millitären kunnde enkelt vid behov spänna efter lagren i fält, när det begav sig.

 

Enligt reservdelskatalogens sprängskiss grupp 06 framaxel så syns alla delar med lagrens koniska del vända mot varandra.

 

Hylsan spänner mellan de båda lagrens innerringar altså mot  innre lagrets innerring ochså, så hur blir det med det, utan hylsa emellan innerringarna?PDT_Armataz_02_04.gif

 

Var man gör som han själv tycker , men med tanke på de höga lagerpriserna så Behåller jag nog hylsan.

 

Som svar på willys komentar så passar ytter och innering ihop på bara ett sätt

Sätt i hop lagret utan våld, och lägg det på bordet så kan du vända det med rätsidan upp eller ned så ser du vad jag menar. Eller sov på saken så kanske det klarnarPDT_Armataz_02_03.gif

 

Okay willys! jag förstår vad du menar med svårihgeterna vid lagermonteringen, men jag kan inte förstå hur glappet kan uppstå med rättvända lager alla shimsen borttagna och dragen mutter. Jag har nyligen bytt alla mina framhjulslager 2 hjul, och fick lägga i shims för att inte dra lagren stumma.

stumma lager = varmgång.

 

 

 
svanis2007-11-23 01:02:21
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lagren kan monteras utan hylsa, utan att det tar någon skada alls. Det är den enda bilen med mellanhylsa som jag vet om med den typen av lager. Ta bara en Volvo 140, 240, 740 så finns det ingen hylsa i fram naven.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att jämföra med 140 och liknande blir nog lite fel,

 

du har en större hjuldiameter på valpen och den utsäts förmycket högre belastning.

 

Med hylsan på plats så kan man stumdra lagren mot varandra och på så sätt minskar belastningen på lagren axiellt.

 

Volvo har monterat den hylsan av en anledning...

 

 

 

Sören

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst H.Hansen

Ja nu vet jag ju inte hylsans betydelse, men att den har en funktion är helt säkert och det är nog mycket riktigt att man inte skall kunna stum dra lagrena eller att de tar i mot vissa påfrestningar som annars gör att lagrena tar mycket stryk.

jag har ju också nyligen bytt hjullager fram, har en del foton på det och jag kan inte se hur man skall kunna montera lagrena fel utan att begripa att det inte stämmer.

Har man två koniska lager så är det ganska uppenbart att konerna i ytter ringen skall vara vänd mot varandra, då en del sitter kvar på axeln och den andra sitter i själva navet, hur man efter att ha moterat ytteringarna kan få dit det hela med lagrena vänd fel är mej obegripligt då de bara går att sätta in i ytter ringen på ett sätt som är riktigt och logiskt.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Som svar på willys komentar så passar ytter och innering ihop på bara ett sätt

Sätt i hop lagret utan våld' date=' och lägg det på bordet så kan du vända det med rätsidan upp eller ned så ser du vad jag menar. Eller sov på saken så kanske det klarnar[img']http://www.terrangbil.net/_forum/smileys/PDT_Armataz_02_03.gif[/img]

 

Okay willys! jag förstår vad du menar med svårihgeterna vid lagermonteringen, men jag kan inte förstå hur glappet kan uppstå med rättvända lager alla shimsen borttagna och dragen mutter. Jag har nyligen bytt alla mina framhjulslager 2 hjul, och fick lägga i shims för att inte dra lagren stumma.

stumma lager = varmgång.

 Tror jag är klar nog att veta hur lagren ser utPDT_Armataz_02_05.gif men man har ju haft fel förr såPDT_Armataz_02_41.gif

Hur det kan vara ett glapp är inte så konstigt,distanshylsan är för lång så oavsett hur du drar åt kan du inte få bort det stora glapp som kan finnas.Alternativet är att svarva av hylsan eller plocka bort den.

Jag är absolut ingen expert på området utan talar bara av mina egna erfarenheter.

Mina lager gick inte att spänna åt så jag plockade bort hylsan.Detta var 2003 och det fungerar ännu. Jag åker dock inte många mil varje år utan mest skogsåka.En gång varje år plockar jag isär och tvättar lagren och fettar in på nytt.Fettnippel monterat mellan lagren för att kunna smörja när jag vill...Det fungerar för mej iafPDT_Armataz_02_12.gif

 

 

 
willys2007-11-23 10:40:32
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har nu kört ca 30 mil utan distanshylsan utan problem. Fick råd att ta bort den och det verkar vara det riktiga. Förstår att många tycker att Volva inte satt dit den utan anledning. Även Volvo kan göra fel. PDT_Armataz_02_32.gif

 

Angående dom som tror att jag vänt lagren

 fel kan jag med säkerhet  säga att det har jag inte gjort1
Beau2007-11-26 02:32:38
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Distanshylsan och shimsen sitter där för att kunna låsa innerringarna från att rotera på axelröret, och om det inte går att montera lagren glappfritt med stödhylsan på plats så är det  ett tecken på att lagren är slitna. Ett koniskt lager som slitits tar mindre plats axiellt än ett nytt då innerringen och rullhållaren kommer längre in i ytterringen.....

Jag brukar få sätta åt lagren varje år på min valp, jag har Mudders 38" på Whitespoke fälgar som breddar utåt  och ökar belastningen på lagren ganska kraftigt......

Mvh/Dexxas
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...