Gå till innehåll

Ljus!


Gäst lfca

Rekommendera Poster

Har lite bekymmer med ljuse på 903:an... halvljuset funkar fint, men trycker man på helljusomkopplaren så slocknar vänser ljus helt... misstänker att det är nåt jordfel eller, fel på kontakten inne i strålkastaren.

 

 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst H.Hansen

Hm vi jord fel så borde det inte uppträda så då det ju är samma kabel som förser lampan med jord vare sej du har hel eller halv ljus på, sitter det positions ljus monterade i själva armaturen som också slocknar?.

Kolla upp kabeln som ger ström till det hel ljuset att den är hel och sitter som den skall, så den inte lossnat någonstans före lyset

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är som Hasse skriver att det är samma jord till både hel och halvljuset.

 

Enda kopplingspunkten mellan omkopplaren och lampan är i säkringsdosan där det delar upp sig på höger och vänster. Det borde med andra ord vara något med säkringen eller lampa/kontakt. Är det dessutom den lamptypen som sitter enligt kretsschemat är det god chans att den lilla "tennpärlan" på baksidan av lampan har smält ner.

 

Givetvis kan kabeln ha gått av någonstans också men det brukar börja med att säkringen går så det är mindre troligt.
Ake642007-11-17 16:54:11
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst petewedi
Har lite bekymmer med ljuse på 903:an... halvljuset funkar fint' date=' men trycker man på helljusomkopplaren så slocknar vänser ljus helt... misstänker att det är nåt jordfel eller, fel på kontakten inne i strålkastaren.

 

 
[/quote']

 

Om du byter från halv till hel använder man väl den andra tråden i lampan. Om den då är trasig på en sida får man ju effekten att en sida slocknar "helt". Eller har jag missförstått problemet helt?
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst H.Hansen

Vanligt fel på gamla bilar man kollar säkringarna och de är hel så ut er sluter man dem, ja att jag inte tänkte på det att snurra lite på den så det blir kontakt eller lossa och göra rent, men jag brukar oftast kolla med multimeter när jag misstänker att det är något med säkringarna, bra att det löste sej i alla fall PDT_Armataz_02_43.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo den med oxiderade säkringar har man gått på någon gång. PDT_Armataz_02_40.gif 

 

Jag tror inte att du har det problemet men det kan vara värt att nämna att säkringsdosan i sig har sina svagheter. På baksidan sitter metallbleck nitade för att bygla säkringarna på "uppsidan" och de kan börja glappa. Taddan har några bra bilder här på hur det ser ut på säkringsdosan till tändningen. http://www.terrangbil.net/_forum/forum_posts.asp?TID=1659&PN=5 Om mässingen är missfärgad har det garanterat varit varmt och ett byte av säreingsdosa är att rekommendera för det kan vara besvärligt att laga så det blir bra.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hemtemas säkringsdosa passar perfekt. Och om man river i elsystemet så passa på att kolla gummikablarna som går till lamporna, mina var tämligen slut. Blev en hel del smulor av isoleringen på min.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...