Gå till innehåll

Laddning TGB 13


Gäst Ahlberg

Rekommendera Poster

  Har fått problem med laddningen på min tgb,har inte hunnit felsöka så mkt.Funderar på om de kan vara laddningsregulatorn? sitter en bamse grej på vägen bak.Vart hittar man såna till vettiga pengar?går de att byta eller bygga om till ngt annat?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Jag har bytt laddningsregulator på 1111an till en som är lika som en bosch fast utann bosch loggan kosta ca 200kr hos Mälardalens Bilel & Motor i västerås den ser ut så här.

regulator.jpg

den funkar fint när jag hadde bytt den trasiga dioden i generatorn.

den köpte jag där också.
Klabbe2007-11-26 20:21:21
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta med att sätta dit andra laddningsregulatorer på TGBn än den som skall vara kan i vissa fall vara en mindre bra lösning. Det har visat sig att dom ger 0,8-0,9 volt mindre än Volvo orginal. Kör man mycket och under lång tid har det ingen betydelse men om man "luftar" TGBn nån gång då & då kanske betteriet inte är tillräckligt laddat för start. Laddningsspänningen i 24 volt system bör ligga runt ~28,5 volt, med alternativa relän brukar det vara svårt att komma upp till den nivån man brukar komma upp till ~27,5 volt med orginalgeneratorn. Vet man om problemet kan man alltid underhållsladda emellanåt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Orginal laddningsregulator tycks vara dålig, i klass med damaskerna.  Många har fått byta den, även jag. Vill minnas att orginal är Marshall. Köpte en beg. Bosch på lastbilskroten i Eda. Pris 100:- Fungerar perfekt.  Min ser ut som Klabbes bild ovan, fast det står Bosch på den. Beau2007-11-26 22:55:49

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej.

 

I radioterrängbilarna sitter en generator som kan ge både 30 och 70

ampere. De har en extra anslutning till regulatorn (eller möjligen

flera). Regulatorn känner av varvtalet och vid låga varv "kopplar" den

generatorns lindningar i serie som ger 30 ampere, vid höga varvtal

"kopplar" den lindningarna parallellt och då ger generatorn 70 ampere.

 

Regulatorn innehåller dessutom överladdningsskydd och annat. Allt detta

kan man läsa om i verkstadshandboken. Där finns också ett

kopplingsschema med komponentvärden, samt ett felsökningsschema mät

mätpunkter.

 

 

 

Det borde alltså inte vara helt omöjligt för den kunnige att reparera en trasig regulator. Eller till och med bygga en helt ny.

 

 

 

Att ansluta en vanlig regulator till en sån här radiobils-generator verkar inte vara riktigt rätt, men det kanske går.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Det finns två modeller av regulator till dom med 35/70 sev generator. En som försvaret har tagit fram och en som sev levererat via volvo. Den från volvo är en grå metallklump med galler i botten. Denna går inte att laga då innehållet är ingjutet. Försvarets modell har jag inte sett men den har tydligen en rund kontakt där kablarna ansluts.

Tror inte att det går att ansluta en vanlig regulator till 35/70 generatorn då fältmatningen styrs på plussidan och minussidan är jordad i generatorn. Normala regulatorer styr jordningen av fältspänningen.

 

Min regulator klickar och smäller i lindningskopplaren lite som den vill så jag har byggt en egen. Har inte provat denna ännu, men det händer nog i dagarna. Om intresse finns så kanske jag kan "bjuda" på min fina handkluddade ritning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ErikC304

Min bamse-regulator varierade kraftigt i laddning med skillnad både i motor-ork och i styrka strålkastare. Betedde sig ganska märkligt. Så småningom började den slå ifrån laddningen vid lite högre varvtal. "Va faaaaan?!" åsså en ordentlig urvarvning så lös laddlampan konstant sen. Inge bra mao. Efter lite om och men visade det sig att en skruv från överdelen av reläburken hade lossnat, ramlat ner och kortslutit relät. Ehhh????? Det var bara att kasta skiten. Ersatte med original 35 amp med lilla regulatorn. omega24v2007-12-10 06:29:52

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej omega24v.

 

 

 

>Det var bara att kasta skiten.

 

Om du skall kasta generator/regulator så kanske jag kan få ta över "skiten".

Om du har sakerna kvar och om de är till salu, vad vill du ha?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ErikC304

"skiten" är kvar PDT_Armataz_02_23.gif men jag är mer intresserad av att få grejorna i skick igen. Finns det nån kunskap om hur man lagar sånt här till fungerande skick på forumet? Jag hade både generator och regulator inlämnat hos en proffessionell generatorrenoverare och denne kunde berätta mycket spännande som inte gick för en vanlig dödlig att begripa, ruskigt avancerad elektonik för sin tid. Men det gick helt enkelt inte att laga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst danneape

Generatorn går garanterat att fixa,, men reläet får du köpa nytt,

Kan förmedla en kontakt som kan fixa generatorn men ett billigt relä kan han inte fixa sa han,, de kostar ca700 spänn där han köper ifrån.

//Danne
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...