Gå till innehåll

SD33T


Gäst Melin

Rekommendera Poster

Har kollat runt lite och hittat TGBs med Mercedes diesel motorer, men vad tror ni om en SD33T ifrån Nissan? Dom motorerna sitter i Patrol och är på 3,3 liter med turbo. Vill ha i en diesel turbo PDT_Armataz_02_08.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst skrotnissen

hei

ja det er en god motor det så lenge den er orginal. men det er en forkammermotor og den har få rammelager på veiva.  med litt harkjør så kan den knekkePDT_Armataz_02_06.gif

 

har selv  hatt mange patroler. og har jobbet noen år på volvo-penta..

 motoren som står i volvo fl4  osv osv .vil er tru er mye bedre. den toler alt veivakselparitet er matematisk utreknet til å tole 700hp!! der er 7 ramelager.  motren er direkteinsprøytet og er sprekere  og vil ikke tru den bruker meir diesel.

i marine er den mange utgaver av den . heter da td41. i lastebil. og er 3,6liter i slagvolum. motsetning til patolen som er 3,3 liter. så fysisk er dei ganske lik.

 

ka gearkasse som står i bilen din da?

 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hej. har tänk på diselturbo i min 1314 me. har funderat på om inte en td24 motor kan passa bra. sitter orgenal i volvo 740 o 940 turbo disel. är en motor från folkswagen. sitter även i lt31 volkwagns pickupp.  denna motor äe en rak sexsylindrig motor som tål högt varvtal! o bra vridmoment me

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns intressanta synpunkter betr td 24:an i tidigare trådar. Jämfört med vridmoment o varvtal mm med B 30 som är original är tydligen td 24:an inte så attraktiv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst skrotnissen

hei ikke for å ver kritisk. men den motoren hadde eg ikke villet brukt tid på å tilpasse. har hatt 3 st volvo240 d6 skrudde til å fra jobb i flere år. byttet topper. motorer i flere år. nissan sin 3,3 er en motor som toler myye mer. er brukt som industrimotor og den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hej på er. jo jg kan inte så mycket om livslängd mm på td24 motorn! har hört att toppen slår sig lätt vid kokning bla.. men hur är det me reserv delar? svårt o montera i bil.. kanse mycket att bygga om? får forska i detta lite!  ska till borås på annandagen.. ska bli kulPDT_Armataz_02_05.gif kanse är fler som ska ner? då syns vi kanse

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ErikC304

Hej du! Välkommen till Borås, slå mig en signal (fårnumret i PM) så kommer du till Terrängbil.net-gänget som är där.

 

Jag har en arbetskamrat som dammsuger trakten på billigaste bilarna och han blev ägare till en 940TD för nån enstaka tusenlapp. När sökning på "ny" motor tog sin början insåg han att nästan samtliga motorer på skrotarna i detta avlånga land hade samma fel som den i hans bil, kokad och krökt topp. De enstaka som var bra var så dyra att det gick jämnt upp att få bilen körklar och säljbar, så bilen såldes i delar istället.

 

En diesel är jag också intresserad av. Daniel.L har konverterat sin 13, detaljer kring det finns i egen tråd. Tyskarna har avhandlat en hel drös dieselalternativ i några trådar på www.c303.de. TD40 är en maskin i den manliga delen på skalan, men är både tung (350kg???) och enligt min driftssäkerhetsåsikt alldeles för vridstark för resten av originaltransmissionen. Varvar dessutom max i häradet 70-75 km/h, vilket må vara ok i mina ögon som marsch-hastighet, men maxvarva en diesel hela tiden kan knappast vara hälsosamt för den.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har det ju hänt en del på dieselfronten på senare år (tack och lov) men jag hade an gammal 220D -71 en gång i tiden och på den var maxhastighet = marschhastighet enligt instruktionsboken. Det var för övrigt den imponerande hastigheten av 135 km/h och ca 4500 rpm. 60hp och 1500 kg bil innebar 0-100 på 30 sek. PDT_Armataz_02_33.gif Fast det är klart, jag lever ju. PDT_Armataz_02_40.gif

 

Angående TD24 och krokig topp så vill jag påstå att det är samma sak för alla motorer med aluminiumtopp. De får inte koka för då kroknar toppen, men om TD24:an har någon annan svaghet som gör att den kokar lättare än andra vet jag inte.
Ake642007-12-25 06:11:37
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tack erik för nr. vi hör av oss i borås. har med egen bil o massa polare somm vill titta på o åka me.  ja det är inte lätt det här me disel konveteringPDT_Armataz_02_15.gif men då kan vi nog slopa td24 motor i alla fall?  vem har lust o byta toppar o andra grejor!PDT_Armataz_02_06.gif nä det är nog en riktig skräp motor.  jag tror på en motor me bra botten vrid o som klarar högt varvtal.....  volvo D5PDT_Armataz_02_11.gif men det blir en dyr historia. mycket lull lull till den motorn. styrboxar.mm o 12 volt me. nä blir inte kul. annars tror jag att det är en riktigt bra motor

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har för mig att jag läst nåntans att det finns någon som stoppat i en bmw motor i en 11bil, om jag inte minns helt fel så var det en från en 525 diesel och då borde det ju vara en 2,5liters rak turbodiesel sexa

 

när jag har kört sådana sittandes i bmw har dom vart en trevlig motor

 

Lasse Lunden
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En Åländning montera nångång i värllden en Nissan 3,3:an i sin 11:a. Den var med Nissans växellåda samt fördelningslådan. Gjorde visst omkring 110km/h och ca.1,5L/mil och var utan turbo. Turbomaskinen menade han visst tog för mycket utrymme. Han tyckte att den var bra vill jag minnas. Jag har även för mig att bilen blev såld till danmark.....

 

Är sig intresserad av denna maskin. Den har tillräckligt med storlek(kubikliter). Ett minus kan man ju säga är att det definitivt inte finns nåt "bolt-on"-kit till den som Merca maskinen.

Jag vet inte om jag nämnt tidigare, men här i Finland finns minst en 13:bil med Land rover 300tdi+automat och fördelningslåda från en 96:s Discovery. Det ekipaget körde Helsingfors - Ulaan bator - Helsingfors. Kan kan tyvärr inte skriva problemfritt för automatlådan eller var det fördelningslådan sa upp sig så att det hamnades skicka en annan åt honom. För övrigt verkar han nöjd med den.

Jag hade en RR med 300+automat och tyckte att den var lite slö. Men det kan även ha varit att min auto.låda vart skit. 300tdi är ganska liten och på det sättet relativt lätt att montera fast.

Sedan finns det en Estisk kille som har en 300 kopplad rakt till orginal lådan. Denna bil kördes till Sibirien och tillbaka. Jag känner en av killarna som var med på denna resa i en Sisu lastbil. Han prata att  det blev en heldel slirande med kopplingen pga  för svagt bottenvrid. Men jag har för mig att Esterna ha monterat 300tdi i några fler bilar.

 

Just nu håller en bekant att peta ner en Merca 300td i sin 13. Genom att just använda SMLs kit. Återstår att se hur den fungerar. Jag kolla visst nånstans hur Daniels 13 kröp, fram och det såg ju bra ut.

 

Men ännu om Nissans maskinen, den lär, enligt de stora pojkarna, vara tåliga. Plåten rostar bort länge innan maskinen säger upp sig. I Finland finns det ett stort urval på Patrolen. Var en mycket populär bogserbil för husvagns-folket på sin tid. Priset för en 350-400 000km körd gå visst från under 10000kr ( 1000euro)

Så billigt borde man kunna få en iallafall.

Micke

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...