Gå till innehåll

Placering av pallbockar (bästa stället)?


Gäst Ola W

Rekommendera Poster

Som rubriken lyder. Jag ska ställa min 903:a på pallbockar och undrar lite över var de kan placeras. Var placera domkraften så att pallbockarna hamnar där de gör bäst nytta? Bilen ska upp så mycket så att det ska gå att dra fram motorn utan problem efter att den sänkts ner. Allt jobb kommer att ske utomhus och bilen står på hårt packat grus. Tack på förhand! /OlaPDT_Armataz_02_15.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst H.Hansen

Vid mina motor byten så har jag bara behövt sätta i orginaldomkraften på främre kofångare och höjt så pass mycket att rame rör sej ca 10 cm uppåt, då har hjulet fortfarande kontakt med marken, det räcker för att få fram motorn under bilen.

Lämpligt ställe att plasera pallbockar är vid väggen vid bakre motorkåpan för att där efter lägga något kraftigt på den att sätta spel eller block på för motor lyftet, då den ju lär upp lite för att lossas från motorfästen innan den sänksner, och man får em gämn vikt fördelning på motor och lådor där så balansen på dem blir bra och demontering och montering går smidigt.

mvh H.Hansen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

@ H.Hansen

Jag är nog inte riktigt med på hur du menar. Bockarna ska bara vara för att palla upp bilen för att kunna dra fram motorn efter nedsänkning utan problem. Lyftblocket ska sedan fästas i ett spett som ligger i taklucke öppningen (HT-bil tack och lov) för att kunna hantera motorn. Det jag undrade över var placera domkraften (vanlig hydrualisk ej garagedomkraft) så att jag kan placera pallbockarna optimalt. "Fotstegen" nedanför sidodörrarna har jag tagit bort så bilen kanske inte måste upp så mycket om jag drar fram motorn där. Tyvärr så äger jag ingen originaldomkraft. Pallbockarna är Biltemas 3 ton med fasta lägen och min/max höjd 385-560 mm. God fortsättning på er alla! /OlaPDT_Armataz_02_03.gif
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst petewedi

Nu lånar jag tråden för samma fråga men för en 13 bil. Var sätter man bäst bockar om man skall ta av samtliga hjul ni som vet? Det ger sig väl om man provar, men boggin ser knepig ut så ett bra råd är alltid välkommet.

 

Dessutom, mina blå-röda Biltemabockar verkar lite korta under bilens bakdel. Finns det prisvärda med lite längd på om så behövs beroende på svar på var man sätter bockar bäst.
petewedi2008-01-02 07:38:44
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst H.Hansen

Hm ja på själva axlarna har varit lämpligt för mej, när ja behövt ha bilen upplyft,

har inga special extra långa pallbockar utan har tagit bitar av breda plankor, och lagt under föttena på pallbockarna om de har varit för korta, jag har lagt flera lager av plankor som jag lägger vart annat lager med lång, kort sidorna om varandra för att få ett stabilt underlag att sätta pallbockarna på,

 

Domkraften när jag använder vanlig garage domkraft brukar jag också palla upp lite vart efter, Lägger en lite längre planka då jag håller till på gruset så att domkraften kan rulla på, sedan pallar ja i mellan med trä/gummi klossarlyfter lite åt gången och höjer pallbockar eller lägger in fler plankor under pallbockarna vart efter jag höjer bilen.

Lyfter ca 5- 10 cm åt gången sedan säkrar jag pallbockrna , lägger in lämpligt med material under och på dom kraften, så tar man lite åt gången tills man fått upp  bilen till lämplig höjd.

 

Ett tips är att med garage domkrafter aldrig använda för mycket lyft höjd på en och samma lyft då de ju inte lyfter rakt upp utan de vill gärna flytta det man lyfter bakåt mot pumparmen, med resultat att risken för att man drar med sej bilen lite mot det hållet och befintliga pallbockar kan börja luta/flytta på sej och man får en osäker arbetsplats,  Så växel vis lyft och lite i taget gör att man får ett säkrare lyft ock stabilare upp pallning, det tar lite extra tid men vem vill att fordonet skall komma ner över en när man är under och skruvar.

 

Ja på 13 bilen så skulle jag rekomendera något liknande men med 6 st pallbockar då, annars går det väll bra att bygga upp och sätta pallbockarna på ramen.

Men de som har 13 bilar har kanske fler bra tips, då någon borde ha pallat upp en vid rep mm

Mvh H.Hansen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tackar för svar. Jag provar mig fram lite om vartannat. Jag vill inte lyfta bilen med domkraften på ett ställe (annat än ram eller liknande) som kan skada bilen samt sänka ned den på en pallbock som också skadar bilen pga dess tyngd. Jag kollar över vad som kan vara vettigt och hoppas på det bästa. /OlaPDT_Armataz_02_14.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst H.Hansen

Axlarna klarar utan problem av tyngden, Lägg en bit gummi matta mellan pall bock och axel, och mellan domkraft och det du lyfter på (Ram/Axel) så riskerar du inga skador på färg eller rost skydd

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Limpan4all

Sist jag lyfte gjorde jag det med en pallyft och vanliga lastpallar som distanser för att få den rätta höjden.

Upppallning under de längsgående rambalkarna med vanliga Biltemabockar och tillverkade distanser av 2"*8" varananvislaggda och ihopspikade till lämplig höjd.

Kan varmt rekommendera en pallyft för att ta ned framaxeln, stadigt och bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Axlarna klarar utan problem av tyngden' date=' Lägg en bit gummi matta mellan pall bock och axel, och mellan domkraft och det du lyfter på (Ram/Axel) så riskerar du inga skador på färg eller rost skydd [/quote']

akta dig för att lyfta med gummipuck. jag gjorde det med min personbil. pucken gled av motorbalken och hela bilen rasade ner över min underkropp, som tur va så är det ganska bra markfrigång på den också, så jag klarade mig utan skador. men lyft delen på domkraften åkte upp bakom motorn och va 2mm från att paja kuggstången för styrningen.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst tessier

Nackdelen med att palla under axlarna är att bilen gungar och har sig då...

När jag lyfte min 13 så började jag med att lyfta bakaxeln och drog fast den mot ramen med två spännband. Sedan lyfte jag mellanaxeln och sist framaxeln. (hade bara fyra pallbockar)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...