Gå till innehåll

Vinsch


Gäst Seglarn

Rekommendera Poster

Gäst Seglarn

Dags att montera vinschen på 11:an. Har tänkt sätta på en hyfsat stor Warn som fortfarande ligger i kartongen. Egentligen inköpt till Land Cruisern, men jag tror den blir bättre på 11:an. Den är förstås på 12 volt. Har inte bestämt än om det blir en extra generator o sep batteri eller om det ev blir en lösning med solenoid o dioder så att vinschen får 12 volt o bilen i övrigt 24. Måste bara lösa problemet med att om motorn stannar under vinschning, man inte kan starta så att vinschen får 24 o brinner. Har en kompis som funderar på lösningen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst seekoman

En ide om man ändå ska sätt dit en generator xtra vore att sätt två 12volt generatorer så kan ta ut 12 v från vilket batteri man vill bara man tänker på att bara det ena batteriet är jordat i ramen.

 

Då får man väll alldrig någon sne laddning som förstör batterierna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle nog inte ens ha tanken på massa solenoider o dioder. Låter som dyrt å risken för någon typ av haveri när man minst behöver det. Din tanke med extra generator å batteri ÄR säkrare. Samt det finns ingen risk att dra ur batterina så att bilen inte startar. Mina tankar å funderingar, MEN ditt val.

 

 

 

mvh/putte

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Seglarn

Är klart medveten om risken med solenoid o diod, men var ett intressant projekt på papperet. Helt klart är extra generator o batteri att föredra. Bäst naturligtvis en annan vinsch, hydraul eller 24 volt. Återkommer med rapport.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Chrille

Äh, måste ni krångla till det? Köp ett extra batteri och sätt fast på lämpligt ställe. Fram med skärbrännaren eller annat manligt verktyg och montera av grannens briggs&stratton. På vägen tillbaka så passar du även på att plocka bort generatorn på frugans bil. Svetsa ihop en liten ställning som du monterar motor & generator på, dit med lämplig rem. Klart! Du har nu en "mobil" 12V generator. Vi har gjort så "sålänge" i vår bil, det funkar fint och alla åskådare blir glada när de fattar varför det står en gräsklippare på fullvarv därbak smiley36.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ErikC304
Äh' date=' måste ni krångla till det? Köp ett extra batteri och sätt fast på lämpligt ställe. Fram med skärbrännaren eller annat manligt verktyg och montera av grannens briggs&stratton. På vägen tillbaka så passar du även på att plocka bort generatorn på frugans bil. Svetsa ihop en liten ställning som du monterar motor & generator på, dit med lämplig rem. Klart! Du har nu en "mobil" 12V generator. Vi har gjort så "sålänge" i vår bil, det funkar fint och alla åskådare blir glada när de fattar varför det står en gräsklippare på fullvarv därbak [img']http://www.terrangbil.net/_forum/smileys/smiley36.gif[/img]

 

smiley36.gif Jag såg inte Bror och Far använda grejorna, men de stod där prydligt på Slätta´ sist i alla fall. Upp me bild på´t Chrille!
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst FormerMazda

Bror (jag) kan ju köra. smiley2.gif

 

Denna lösning med gräsklippargenerator funkar toppen! Förutom ljudet. Finns inte en chans att höra bilen motorvarv eller liknande, vilket är synd då man inte vill stå o tokspinna, eller köra motorstopp för den delen. Men å andra sidan så låter faktiskt vinschen förbannat mycket den också. Mer än man tror, och det fortplantar sig ganska bra i bilen. Fast man hör ju iallafall när motorn varvar mer än en tvåtaktare..
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Chrille

 

smiley36.gif Jag såg inte Bror och Far använda grejorna' date=' men de stod där prydligt på Slätta´ sist i alla fall. Upp me bild på´t Chrille!
[/quote']

 

Nää de körde enbart batteri då. Jag tar lite bilder ikväll på underverket som för övrigt är byggd av vår storebror! smiley1.gif En  bror till alltså smiley4.gif
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Chrille
Bror (jag) kan ju köra. smiley2.gif

 

 

Här tänkte jag dra igång ett äkta syskonkärleksgnabb men jag orkar inte smiley17.gifsmiley2.gif

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Jag kör bättre
Chrille2006-10-25 10:16:30
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ErikC304
Bror (jag) kan ju köra. smiley2.gif

 

 

 

Här tänkte jag dra igång ett äkta syskonkärleksgnabb men jag orkar inte smiley17.gifsmiley2.gif

Jag kör bättre
  Jag ändrade färgen lite' date=' Chrille så det du skrev längst ner syns lite bättre, bra va!?  [img']http://www.terrangbil.net/_forum/smileys/smiley36.gif[/img]

 

 

 

 

 JO,smiley20.gif JO,smiley32.gifsmiley32.gifsmiley32.gif HEJA HEJA!!! (jag tror jag ska leta fram den tredje broren också, fan va skoj!smiley36.gif)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 
omega24v2006-10-25 12:43:34
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst FormerMazda
Bror (jag) kan ju köra. smiley2.gif

 

 

 

Här tänkte jag dra igång ett äkta syskonkärleksgnabb men jag orkar inte smiley17.gifsmiley2.gif

 

Joo Erik' date=' du vet där vi gjorde ny väg ur lerhålet? På ett ställe där så var det väl i närheten av att vi fastnade lite. Gissa vem som körde fast där sen? Jepp, Chrille.

Sen skyllde han på mig, så då fick jag hoppa i simma ut med ett rep..

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ErikC304

*slänger bensin på brasan* Så, Chrille. Du satt alltså och latade dig i bilen när bror din kämpade för att få loss dig när du kört fast? smiley36.gif

 

(Här gäller det att ha andra i närheten när man är ute och kör nästa gång, för av de här två lär man inte få nån hjälp sen... smiley36.gif )
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ErikC304

Själv är jag i funderingen att använda en mekanvisch. Men dels är de förbaskat dyra, de rackarna, om man ens hittar nån till salu. Och dels är det lilla jag sett av dem ett hinder under bilen. Vet egentligen inte hur mycket, men det ser i alla fall så ut. Och så kan man ge sig <piiiip> på att när man väl sitter där i smeten, så är vajern åt fel håll och så är det till att kleta ner sig lik förbannat för att få bilen flott.

 

Men jag har en annan ide också, för jag gillar mekaniska grejor. I garaget har jag en elvahästars dieselstånka som egentligen är ämnad för en av mina småtraktorer. De äldre valpvinscharna verkar det finnas fler av, så funderingen lyder att ha motorn på ett eget chassi mellan hytt och flak och driva en sådan valpvinsch via en personbilsväxellåda . Problemet är bara vikten, det vore bättre att montera det här härket längst bak... Bara dieseln väger 54 kg. Så kunde annan utrustningsmiley38.gif som generator, kompressor och annat som är ABSOLUT NÖDVÄNDIGT smiley3.gif drivas också av dieseln.

 

smiley22.gifsmiley23.gifsmiley24.gifsmiley29.gif
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Chrille
*slänger bensin på brasan* Så' date=' Chrille. Du satt alltså och latade dig i bilen när bror din kämpade för att få loss dig när du kört fast? [img']http://www.terrangbil.net/_forum/smileys/smiley36.gif[/img]

 

(Här gäller det att ha andra i närheten när man är ute och kör nästa gång, för av de här två lär man inte få nån hjälp sen... smiley36.gif )

 

Hahahahahahaha, det här skulle kunna bli väldigt roligt men jag vill inte spamma sönder tråden. Du kan vara lugn, vi hjälper dig gärna men VI bestämmer vart vi binder öglan vid bogsering/vinschning smiley36.gif (-hoppsan, där släppte antennen, vad ska vi nu binda i?)

 

Nu ska jag ut i monteringen och slå bror hårt på axeln, hej på er!
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst FormerMazda

*aj!*

 

För att hålla sig till ämnet, 12v i en 24v bil.

Det enda som egentligen återstår när man ska ha lite kraft ur 12v, det är att montera på en extra generator. Och som jag tittat efter lämpligt ställe..

Det enda som är i närheten av lämpligt är faktiskt att använda sig av lösningen med kylfläkten.

Min idé är att man tar bort originalfläkten och ersätter den med elektrisk dito. Sen behöver väl gummikopplingen mellan fläktaxeln och remskivan förstärkas på något sätt, efter den operatinen är det egetligen bara till att fästa ett lagerstöd i balken som sitter mellan de två stora balkarna framför motorn. (motorn sitter emellan de balkarna) I den axeln sen är det bara att kränga på en remskiva och driva generatorn med rem. Generatorn får i sin tur sitta i ramen den också.

Egentligen tror jag att enda problemet är hur mycket motorn rör sig och på så sätt frestar på gummikopplingen och alla de sakerna.

Nåt att spåna på kanske?
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Seglarn

Tack för alla synpunkter. Har just konstaterat att jag är lycklig ägare till ett litet Hondaaggregat som ger både 220 o 12 volt. Tror att det faktiskt laddar med ca 30 amp på fullt. Får bli den lösningen. Original bärgningsvinschen till 11:an mfl fordon är lite för tung tycker jag. Annars funkar ju den kanon med BS motorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmmm...Ingen av er som har insett att ENDA vettiga sättet att driva en vinsh, är via hydrualik.....=)

Elvinshar sitter bra på fyrhjulingar och annat krafs, på en skogsbil ska grejorna fungera....

Mekaniska vinshar är svåra att fjärrstyra, en hydrualvinsh är rena bagatellen att radiostyra..eller som nödlösning via en trasslande kabel.

Mitt Sepsonspel har fått slita ont sen det kom på plats på Valpen 88-89..men det fungerar i alla lägen trots både kyla och regn, badat i både myrar o bäckar.

 

mvh/Dexxassmiley17.gif

 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man ser ALLTID till att ha en kompis med en FUNGERANDE Vinsh, INNAN man leker ubåt i gyttja, eller skaffar sig ett par bekväma gummistövlar.....

Är det nått annat du funderar över???=)

(menar INGET ILLA) men bara måste vara lite ironisk......

Mvh/Dexxas

 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo de e klart att gummistövlar e bra. Ska spänna mina slaka remmar så man kan åka framåt ett tag till. Är på g med en mekanisk 25 tonnare bak på ramen. De kan ju hända att man behöver backa ibland me. Ska bara lösa det med en kompressor till styrningen av kopplingen så man slipper sitta i bilen när man winchar. Har funderat på hydraldriven men jag tror de blir mekaniskt förs. Prova om de funkar. Annars e de bara till att bygga om.

 

 

 

mvh/putte

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...