Gå till innehåll

Bubblor i oljan


Gäst sachs

Rekommendera Poster

Skvätte precis i ny 10W/30 olja i min 11 bil, som har stått stilla i snart fyra år. Startade motorn och körde en stund, sen när jag kollade oljestickan så såg det ut som det var kolsyra i oljan. massa små bubblor.

Blev lite skraj först men är detta normalt för ny olja?

PDT_Armataz_02_15.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det där fenomenet har jag inte sett någongång men det verkar som att något piskar in luft i oljan på något sätt. Dum kommentar antagligen men det är inte så att du har råkat få i för mycket olja.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tyckte inte att det såg ut så på stickan, men det kanske inte hade lagt sig tillrätta än. får kolla det imorgon.

 

var på mekonomen och inhandlade nytt filter idag också, sa att det skulle va till en b30, volvo standardstorlek trodde jag. men när jag kom hem så såg jag att det gamla filtret var längre. har det någon betydelse för oljeflödet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst petewedi

Min gissning är att det inte spelar någon roll. Det är antagligen bara kortare filter, oljan åker in i mitten och ut(dvs in i motorn igen) längs ytterkanterna. Att det är tätt och att filtret gick att skruva dit indikerar ju att det är bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bubblor i oljan är inget att bekymra sig över, har bilen stått still i 4 år så har all olja runnit bort från alla kanaler mm,  därav luftbubblorna. Vad visade oljetrycket?? 

 

 Det kan vara så att "luftbubblorna" du sett är kondens som bildats i motorn under tiden den stått still, detta försvinner när du kört lite med bilen och bytar olja/filter igen  PDT_Armataz_02_02.gif  

 

 

 

Oljefiltrena görs "mindre" idag då man spar in matrial till samma reningsgrad........
Hasse2008-01-04 12:22:11
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...