Gå till innehåll

Hjälp, vad har jag för axel?


Gäst rednecknick

Rekommendera Poster

Gäst rednecknick

Bakaxeln på mitt valpbygge är av annan sort. han som sålde bilen trodde det var orginal, men den är avlastad till skillnad från org. Det är ju iof bra. Men vad är det? Fram är det ju Dana 44 org. men frågan är vad har jag där bak? Jag behöver delar bla utväxling å då e de bra å veta va man ska köpa till ju. Den är Lite kortare än framaxeln och lite tunnare rör Ø58,5mm, 10 splines på drivaxlarna annars samma bultmönster som fram, samma utseende på lagerhuset, små trummor. Klumpen liknar exakt framaxelns så när som på en lite fläns längst fram mot pijonglagrets hus. Utväxlingen är 4:88. I gjutgodset står stämplat 16978 och 23. U.S.PAT. 186818 och U.S.PAT. 2018189 och 5. Jag har foton att maila om någon tror sig kunna hjälpa till.

 

Tackar på förhand

 

Sheriffen på High Chaparral

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst rednecknick

Jo Danne. Jag har oxå det tankana, men vilken variant kan det månne vara. Dana 44 eller... med tanke på smalare axelrör??? Tror inte de är konverterade om det inte är ett "gammalt" jobb då.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kolla på bromssköldarna om det är uttag för handbromswire. Borrat hål för wiren alltså. Då är det ingen Valp axel. Men det kan vara en axel från tex Willys FC150 har för mej att det är klenare axelrör på dom. Ock att man flyttat över bromsar och sköldar från valpen. Skicka gärna bilder till mej på putteredberga@hotmail.com

 

Eller om du kan lägga dom på någon annan sida. Har själv flera axlar och mäta på. Mät gärna mellan dom yttre bultarna på bakaxelkåpan samt mellan övre och undre. Hur ser infästningen ut för kardanen på axeln. Yoke med byglar eller vanlig "platt" medbringare?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst H.Hansen

Hm Wallys här på forumet har avlastade axlar i sin wiyllis med valp axlar och fick beställa nya då mina orginal ej passade, han fixade sina här har jag för mej bra leverans tider och skapliga priser.

 

Originally posted by Daniel.L

 

hittade en annons i 4weeldrive om nytillverkade valp axlar, från vetlanda!

 

står inte vad dom kostar i annonsen

 

håkan 0706-500574
Tack för tipset.

Jag ringde och talade med honom nu, och han har axlar för 2800 kronor paret för omedelbar leverans.

Han hade dock inte måtten tillgängliga nu, men vi skall talas vid mer i morgon och jämföra måtten så att de stämmer.

Hans axlar var dessutom härdade, mina tror jag inte är härdade alls tyvärr.

 

Med lite tur så rullar valpen snart igen.

Den avbrutna drivaxelstumpen togs ur i går, och diffen sattes ihop igen. Dock ej passats in i diffhuset ännu.

 

T-axel nämnde något om att en drivaxel måste användas för centrering av splineshylsorna i diffhuset vid ihopsättning.

Tyvärr

är de axlar jag har för stora/skadade för att kunna användas på Höger

sida av diffen. varför jag ej kan centrera splineshylsan.

kan någon säga om detta är absolut nödvändigt, eller om det går ändå?

Jag

inbillar mig att drev och splineshylsa bara kan monteras på ett vis,

men det vore ju tråkigt att upptäcka att man haft fel då drivaxlarna

skall monteras sedan...

 

2 nya, härdade, avlastade drivaxlar kommer att beställas av en kille i Vetlanda för 2800 kronor paret.

 

 

 

 

 

 

 

ip.gif
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...