Gå till innehåll

Blästra - hur stor kompressor?


Gäst petewedi

Rekommendera Poster

Gäst petewedi

Hur mycket kompressor behöver man för att kunna blästra ordentligt?

 

Jag har provat punktbläster med 1500 kronors hobbykompressor och det funkar knappt. Efter en stund brukar det sätta igen antagligen pga fukt. Men jag menar nu hur mycket kompressor man behöver för att kunna köra med riktig bläster som suger sand ur en hink eller hur det funkar. Den ska även vara användbar till att kunna sprutmåla men det får man väl på köpet då det tunga nog är blästring.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ErikC304

Det enda jag VET är att det behövs MYCKET luft. Prata med nån blästrare och försök få honom att förstå att det rör sig om hobby. Det finns skäl till varför blästrare har ganska stora kompressoranläggningar och varför det kostar att lämna nåt för bearbetning hos dem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag köpte julas största garagekompressor för ca, 8 år sedan.

200 liters tank och ca, 600 fri avgiven luftmängd per minut.

Den går att använda hjälpligt för mindre blästringsarbeten, men att blästra en kaross eller ett chassie klararden inte utan att arbeta ihjäl sig.

 

För effektiv blästring ( både i tid och avverkning ) gissar jag att du måste upp på minst 1500-2500 liters luftmängd per minut.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Seglarn

Jag använder en XAS 175 när jag blästrar exvis min snöplog, vajerkran mm. Går sannolikt också med en mindre exvis XAS 60. Det är dock oerhört viktigt att sanden är extremt torr. Minsta fukt så strular det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...