Gäst Daniel.H. Postad 13 Januari , 2008 Rapport Share Postad 13 Januari , 2008 Ett ganska duktigt lass med ved! det gick tungt i backarna!någon mer som har sin tretton till lite nytta mer än nöje!? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst smypm Postad 13 Januari , 2008 Rapport Share Postad 13 Januari , 2008 Nix, bara nöje. Mårten Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Seglarn Postad 13 Januari , 2008 Rapport Share Postad 13 Januari , 2008 Har ingen 13 (ännu). Måste säga att det ser ut att vara ett fint o användbart ekipage Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Theodor Postad 13 Januari , 2008 Rapport Share Postad 13 Januari , 2008 Er det ikke sånn at alt man gjør med en TGB er et nöje????? Eller er det noe her jeg har misforstått?? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Daniel.L Postad 13 Januari , 2008 Rapport Share Postad 13 Januari , 2008 Er det ikke sånn at alt man gjør med en TGB er et nöje?????Eller er det noe her jeg har misforstått?? Helt rätt! bara nöje vad man än gör med bilen Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Bajon1 Postad 13 Januari , 2008 Rapport Share Postad 13 Januari , 2008 Instämmer! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst ErikC304 Postad 13 Januari , 2008 Rapport Share Postad 13 Januari , 2008 Instämmer också i sången om nöje! I våras använde jag bilen ganska flitigt. Förutom 240 mil semester, vilken sista anhalten var hos min far mellan Växjö och Älmhult i Småland (Bild 6), så utförde jag en del interntransporter på gården efter fällning av diverse träd. Björken med stegen i bild 1 lutade åt fel håll för säker fällning, så den drog jag i önskad riktining med bilen under tiden som trädfällaren lät motorsågen tala. Jag lär nog kunnat DRA ner trädet utan såg, draglinan hänger strax till höger om det tunna röda strecket i bilden och sitter fäst i höjd med streckets övre ände. I bild 2 ligger trädet och i bild 3 är det kvistat, det mesta bortkört till skogen (bild 4). I bild 5 har en större buske som på senare år bara vanprytt sin plats, fått känna på B30:ns styrka och allvarligt talat så kändes knappt busken. Busken "bogserades" till sin slutförvaring intill högarna i bild 4. Förra året drog jag upp en del andra gamla buskar med bilen och senare denna vår hade jag och FormerMazda stort nöje under det att vi slet upp ett antal små träd med rot och allt i beteshagen för att få densamma mer ändamålsenlig. Första snön i höstas packade jag ner för att skapa en frusen, plogbar yta ovanpå grusvägen, men det smälte ju lika fort igen. Sammantaget: DET ÄR ETT NÖJE ATT RATTA EN GAMMAL KRON-TERRÄNGBIL!!! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst ErikC304 Postad 13 Januari , 2008 Rapport Share Postad 13 Januari , 2008 Hittade lite bilder till Syndaren FormerMazda Anders i farten med att släpa ett träd till slutförvaringen: ...och ser så nöjd ut: Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst monkysa Postad 13 Januari , 2008 Rapport Share Postad 13 Januari , 2008 att dra ofungarande 20-bilar uppför smått lutande backe funkar jättebra med en 13 fast det inte är någon direkt tyngd på boggin.. (och antagligen vice-versa...) monkysa2008-01-13 15:09:05 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Daniel.H. Postad 13 Januari , 2008 Rapport Share Postad 13 Januari , 2008 hehe ne det är klart att det är ett sant nöje att jobba med sin tretton! men arbetet runt om kan ju vara lite tungt hehe fast denna bilden var det mest nöje att hålla vägarna öppna under stormen pär... men senare på kvällen vart jag tvungen att ta hjullastaren! men när man kom hem låg det ett träd över fars garage och l200:ans tak och motorhuv på min s60 mindre skoj! Daniel.H.2008-01-13 19:46:39 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst volvopower Postad 19 Januari , 2008 Rapport Share Postad 19 Januari , 2008 Har en 21 bil(en något längre variant på 13, ) som varit trupptransport med träbänkar å kapell. har rensat flaket å har nu en öppen liten lastbil perfekt å köra virke, plåt å skrotbilar på !! Om jag lyckas lista ut hur, så kan jag läggaupp bilder..... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst ErikC304 Postad 19 Januari , 2008 Rapport Share Postad 19 Januari , 2008 Vi har lagt upp lite beskrivningar hur man lägger in och hanterar bilder före inläggningen under informationsrubriken. Väntar med spänning, volvopower! Formathantering av bild beskrivs här: http://www.terrangbil.net/_forum/forum_posts.asp?TID=520 Uppladdning av bilder till post beskrivs här: http://www.terrangbil.net/_forum/forum_posts.asp?TID=505 ErikC3042008-01-19 20:17:00 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst hfb608 Postad 19 Januari , 2008 Rapport Share Postad 19 Januari , 2008 funderar på en 1314, undrar nu bara om den kan reggas om till b-kort. vet att det går på den lägre modellen men är osäker på 13-ambulansen. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst ErikC304 Postad 19 Januari , 2008 Rapport Share Postad 19 Januari , 2008 Det går. Jag har själv reggat ner en, Daniel.L en, minns inte vilka fler på rak arm. Blir ca 3100 kg om man tar ur allt löst, inget reservhjul. Finns trådar om detta i forumet på olika håll. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst hfb608 Postad 19 Januari , 2008 Rapport Share Postad 19 Januari , 2008 hade nämligen en plan om att bygga om den till husbil, med lite inredning och liknande. c-kort är ju kanska dyra nu för tiden, +att man slipper dom ganska fula skyltarna bak på bilen. det kanske går att regga om den till b-kort men då blir väl maxlaten 100 kilo, och det funkar ju inte. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst ErikC304 Postad 19 Januari , 2008 Rapport Share Postad 19 Januari , 2008 Jag har faktiskt använt bilen till två rena campingturer. Jag har tyvärr inga bilder själv på någon av dem, men midsommarfirandet utfördes 2007 i sällskap av FormerMazdas och Chrilles gäng på en camping bara fyra mil hemifrån mig. Medan de bodde i diverse svenssonkistor så sov jag gott på dryga två meters höjd över backen. Inte för att det var nån översvämningsrisk precis, men det regnade i såna mått att vi var beredda att slå ihop arken och nedkalla Noah... Hur som helst så väckte nog ekipaget viss uppmärksamhet, så som det tenderar att göra var jag än åker med den. Den kan ju inte beskyllas för skönhet precis... Den andra resan företogs till Varberg i mitten på juli. Ihop med Daniel.L och hans Therese skulle Wheels&Wings bilutställning+marknad och Cruising Varberg besökas, boendet företogs på Getteröns Camping. Det var nog fler än en som höjde på ögonbrynen även den gången. TVÅ militärbilar!!! Digert regnande även där, men med sexhjulsdrift fanns det i alla fall inget behov av hjullastare för att komma därifrån, så som en del hade behövt hjälp veckan innan... Här en bild av mitt campingekipage när jag på väg mellan Oslo och Karlstad övernattade på en övergiven vägstump. Det var liksom inga problem att grensla hindret som lagts upp för att hindra biltrafik Och här en bild från Glafsfjorden senare samma morgon när jag rullade vidare: Lite mer finns i denna tråd: http://www.terrangbil.net/_forum/forum_posts.asp?TID=908 ErikC3042008-01-19 20:40:55 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Melin Postad 19 Januari , 2008 Rapport Share Postad 19 Januari , 2008 hade nämligen en plan om att bygga om den till husbil' date=' med lite inredning och liknande. c-kort är ju kanska dyra nu för tiden, +att man slipper dom ganska fula skyltarna bak på bilen. det kanske går att regga om den till b-kort men då blir väl maxlaten 100 kilo, och det funkar ju inte.[/quote'] Har reggat om min tretton, vägde in den på 2530 kg, med bilprovningens tillägg för förare så är min tjänstevikt 2600 kg, lastvikt 900 kg och totalvikt 3500 kg. http://www.terrangbil.net/_forum/forum_posts.asp?TID=2160&KW=melin Funderar på en säng lr två därbak, men har inte kommit så långt än Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst hfb608 Postad 19 Januari , 2008 Rapport Share Postad 19 Januari , 2008 hade nämligen en plan om att bygga om den till husbil' date=' med lite inredning och liknande. c-kort är ju kanska dyra nu för tiden' date=' +att man slipper dom ganska fula skyltarna bak på bilen. det kanske går att regga om den till b-kort men då blir väl maxlaten 100 kilo, och det funkar ju inte.[/quote''] Har reggat om min tretton, vägde in den på 2530 kg, med bilprovningens tillägg för förare så är min tjänstevikt 2600 kg, lastvikt 900 kg och totalvikt 3500 kg. http://www.terrangbil.net/_forum/forum_posts.asp?TID=2160&KW=melin Funderar på en säng lr två därbak, men har inte kommit så långt än låter ju faktiskt ganska genomförbart. ska bara komma på var jag ska ha den det finns inte plats på tomten för ett till fordon, grannarna har ju inte samma intresse. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst hfb608 Postad 19 Januari , 2008 Rapport Share Postad 19 Januari , 2008 melin. såg att du har en vanlig 13. jag funderar på en 1314, alltså en sjukvårdsterrängbil. väger dessa mer än dom låga? dom borde det. snygg installation c304, campern följer verkligen linjerna.hfb6082008-01-19 21:33:38 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst ErikC304 Postad 19 Januari , 2008 Rapport Share Postad 19 Januari , 2008 Jag vill bara observera hfb608 på att det INTE är möjligt att få ner vikten under 3000kg med en 1314 med originalskåp vad man än försöker kasta ut. Men på en 131 som Melin visar går det säkert. Min 131A har 2680kg kg tjänstevikt med reservhjul, då var det mesta utkastat, men tex dunkfäste och en del annat skulle det säkert gå att plocka ner vikt med. EDIT: Jag höll visst på lite länge med min post... ErikC3042008-01-19 21:37:29 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst ErikC304 Postad 19 Januari , 2008 Rapport Share Postad 19 Januari , 2008 Husbilstråd: http://www.terrangbil.net/_forum/forum_posts.asp?TID=1767 Nåt av det vassare man kan bygga av en gammel militärbil... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst hfb608 Postad 19 Januari , 2008 Rapport Share Postad 19 Januari , 2008 ja den va ju skithäftig!!! tror att det blir ett c-kort iaf. man har nog nytta av det ändå. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst JDW Postad 19 Januari , 2008 Rapport Share Postad 19 Januari , 2008 Jag har faktiskt använt bilen till två rena campingturer. Jag har tyvärr ...n även den gången. TVÅ militärbilar!!! Digert regnande även där, men med sexhjulsdrift fanns det i alla fall inget behov av hjullastare för att komma därifrån, så som en del hade behövt hjälp veckan innan... Här en bild av mitt campingekipage när jag på väg mellan Oslo och Karlstad övernattade på en övergiven vägstump. Det var liksom inga problem att grensla hindret som lagts upp för att hindra biltrafik [img']smileys/PDT_Armataz_02_23.gif[/img] Och här en bild från Glafsfjorden senare samma morgon när jag rullade vidare: ja på just denna parkering var det ju väldigt blött hösten 2000.... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst ErikC304 Postad 19 Januari , 2008 Rapport Share Postad 19 Januari , 2008 Jaså Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst JDW Postad 20 Januari , 2008 Rapport Share Postad 20 Januari , 2008 Jaså japp, vägen fick höjas med mackadam en havlmeter så personbilarna skulle kunna köra över. Lite synd att man var tgb lös då... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.