Gå till innehåll

Använder ni terrängbilen utanför jeepträffarna!?


Gäst Daniel.H.

Rekommendera Poster

Gäst Daniel.L
Er det ikke sånn at alt man gjør med en TGB er et nöje?????

Eller er det noe her jeg har misforstått??PDT_Armataz_02_03.gif

 

Helt rätt!

bara nöje vad man än gör med bilenPDT_Armataz_02_44.gif
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ErikC304

PDT_Armataz_02_23.gif Instämmer också i sången om nöje!

 

13-användning.JPG

 

I våras använde jag bilen ganska flitigt. Förutom 240 mil semester, vilken sista anhalten var hos min far mellan Växjö och Älmhult i Småland (Bild 6), så utförde jag en del interntransporter på gården efter fällning av diverse träd. Björken med stegen i bild 1 lutade åt fel håll för säker fällning, så den drog jag i önskad riktining med bilen under tiden som trädfällaren lät motorsågen tala. Jag lär nog kunnat DRA ner trädet utan såg, draglinan hänger strax till höger om det tunna röda strecket i bilden och sitter fäst i höjd med streckets övre ände. I bild 2 ligger trädet och i bild 3 är det kvistat, det mesta bortkört till skogen (bild 4). I bild 5 har en större buske som på senare år bara vanprytt sin plats, fått känna på B30:ns styrka och allvarligt talat så kändes knappt busken. Busken "bogserades" till sin slutförvaring intill högarna i bild 4.

 

Förra året drog jag upp en del andra gamla buskar med bilen och senare denna vår hade jag och FormerMazda stort nöje under det att vi slet upp ett antal små träd med rot och allt i beteshagen för att få densamma mer ändamålsenlig.

 

Första snön i höstas packade jag ner för att skapa en frusen, plogbar yta ovanpå grusvägen, men det smälte ju lika fort igen.

 

Sammantaget: DET ÄR ETT NÖJE ATT RATTA EN GAMMAL KRON-TERRÄNGBIL!!! PDT_Armataz_02_43.gif
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst monkysa

P7220186.JPG

 

att dra ofungarande 20-bilar uppför smått lutande backe funkar jättebra med en 13 fast det inte är någon direkt tyngd på boggin.. PDT_Armataz_02_05.gif (och antagligen vice-versa...)

 
monkysa2008-01-13 15:09:05
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Daniel.H.

TGB_in_work_after_Pär.JPGhehe ne det är klart att det är ett sant nöje att jobba med sin tretton! men arbetet runt om kan ju vara lite tungt hehe fast denna bilden var det mest nöje att hålla vägarna öppna under stormen pär... men senare på kvällen vart jag tvungen att ta hjullastaren! men när man kom hem låg det ett träd över fars garage och l200:ans tak och motorhuv på min s60 mindre skoj! 

Daniel.H.2008-01-13 19:46:39
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst volvopower

Har en 21 bil(en något längre variant på 13, ) som varit trupptransport med träbänkar å kapell. har rensat flaket å har nu en öppen liten lastbil perfekt å köra  virke, plåt å skrotbilar på !!

 

Om jag lyckas lista ut hur, så kan jag läggaupp bilder.....
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ErikC304

Vi har lagt upp lite beskrivningar hur man lägger in och hanterar bilder före inläggningen under informationsrubriken. Väntar med spänning, volvopower! PDT_Armataz_02_23.gif PDT_Armataz_02_43.gif

Formathantering av bild beskrivs här: http://www.terrangbil.net/_forum/forum_posts.asp?TID=520

 

Uppladdning av bilder till post beskrivs här: http://www.terrangbil.net/_forum/forum_posts.asp?TID=505
ErikC3042008-01-19 20:17:00
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ErikC304

Det går. Jag har själv reggat ner en, Daniel.L en, minns inte vilka fler på rak arm. Blir ca 3100 kg om man tar ur allt löst, inget reservhjul. Finns trådar om detta i forumet på olika håll.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hade nämligen en plan om att bygga om den till husbil, med lite inredning och liknande. c-kort är ju kanska dyra nu för tiden, +att man slipper dom ganska fula skyltarna bak på bilen. det kanske går att regga om den till b-kort men då blir väl maxlaten 100 kilo, och det funkar ju inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ErikC304

Jag har faktiskt använt bilen till två rena campingturer. Jag har tyvärr inga bilder själv på någon av dem, men midsommarfirandet utfördes 2007 i sällskap av FormerMazdas och Chrilles gäng på en camping bara fyra mil hemifrån mig. Medan de bodde i diverse svenssonkistor så sov jag gott på dryga två meters höjd över backen. Inte för att det var nån översvämningsrisk precis, men det regnade i såna mått att vi var beredda att slå ihop arken och nedkalla Noah... Hur som helst så väckte nog ekipaget viss uppmärksamhet, så som det tenderar att göra var jag än åker med den. Den kan ju inte beskyllas för skönhet precis... PDT_Armataz_02_23.gif

Den andra resan företogs till Varberg i mitten på juli. Ihop med Daniel.L och hans Therese skulle Wheels&Wings bilutställning+marknad och Cruising Varberg besökas, boendet företogs på Getteröns Camping. Det var nog fler än en som höjde på ögonbrynen även den gången. TVÅ militärbilar!!! Digert regnande även där, men med sexhjulsdrift fanns det i alla fall inget behov av hjullastare för att komma därifrån, så som en del hade behövt hjälp veckan innan...

 

Här en bild av mitt campingekipage när jag på väg mellan Oslo och Karlstad övernattade på en övergiven vägstump. Det var liksom inga problem att grensla hindret som lagts upp för att hindra biltrafik PDT_Armataz_02_23.gif

 

20070328_192034_Charlottenberg1.jpg

 

 

Och här en bild från Glafsfjorden senare samma morgon när jag rullade vidare:

 

20070328_193246_Glafsfjorden3.JPG

 

ErikC3042008-01-19 20:40:55
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hade nämligen en plan om att bygga om den till husbil' date=' med lite inredning och liknande. c-kort är ju kanska dyra nu för tiden, +att man slipper dom ganska fula skyltarna bak på bilen. det kanske går att regga om den till b-kort men då blir väl maxlaten 100 kilo, och det funkar ju inte.[/quote']

 

Har reggat om min tretton, vägde in den på 2530 kg, med bilprovningens tillägg för förare så är min tjänstevikt 2600 kg, lastvikt 900 kg och totalvikt 3500 kg.

 

Funderar på en säng lr två därbak, men har inte kommit så långt än PDT_Armataz_02_10.gif

 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hade nämligen en plan om att bygga om den till husbil' date=' med lite inredning och liknande. c-kort är ju kanska dyra nu för tiden' date=' +att man slipper dom ganska fula skyltarna bak på bilen. det kanske går att regga om den till b-kort men då blir väl maxlaten 100 kilo, och det funkar ju inte.[/quote'']

 

Har reggat om min tretton, vägde in den på 2530 kg, med bilprovningens tillägg för förare så är min tjänstevikt 2600 kg, lastvikt 900 kg och totalvikt 3500 kg.

 

Funderar på en säng lr två därbak, men har inte kommit så långt än PDT_Armataz_02_10.gif

 

låter ju faktiskt ganska genomförbart. ska bara komma på var jag ska ha den det finns inte plats på tomten för ett till fordon, grannarna har ju inte samma intresse.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

melin.

såg att du har en vanlig 13. jag funderar på en 1314, alltså en sjukvårdsterrängbil. väger dessa mer än dom låga? dom borde det.

snygg installation c304, campern följer verkligen linjerna.
hfb6082008-01-19 21:33:38
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ErikC304

Jag vill bara observera hfb608 på att det INTE är möjligt att få ner vikten under 3000kg med en 1314 med originalskåp vad man än försöker kasta ut. Men på en 131 som Melin visar går det säkert. Min 131A har 2680kg kg tjänstevikt med reservhjul, då var det mesta utkastat, men tex dunkfäste och en del annat skulle det säkert gå att plocka ner vikt med.

 

EDIT: Jag höll visst på lite länge med min post... PDT_Armataz_02_11.gif
ErikC3042008-01-19 21:37:29
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har faktiskt använt bilen till två rena campingturer. Jag har tyvärr ...n även den gången. TVÅ militärbilar!!! Digert regnande även där, men med sexhjulsdrift fanns det i alla fall inget behov av hjullastare för att komma därifrån, så som en del hade behövt hjälp veckan innan...

 

Här en bild av mitt campingekipage när jag på väg mellan Oslo och Karlstad övernattade på en övergiven vägstump. Det var liksom inga problem att grensla hindret som lagts upp för att hindra biltrafik [img']smileys/PDT_Armataz_02_23.gif[/img]

 

 

 

Och här en bild från Glafsfjorden senare samma morgon när jag rullade vidare:

 

20070328_193246_Glafsfjorden3.JPG

 

 

 

ja på just denna parkering var det ju väldigt blött hösten 2000....
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...