Gå till innehåll

Ingen värme


Gäst ErikC304

Rekommendera Poster

Gäst ErikC304

Jag har absolut nada värme i hytten, inge skönt alls. Motorn blir varm tammejtusan på nolltid, men det spelar ingen roll hur jag vrider på värmereglaget, endast kalluft. Jag har modemuppkoppling och har helt enkelt inte ork att ladda ner alla manualer en efter en för att hitta rätt sida. Nån som har svaret på vart värmereglaget tar vägen nerigenom? Jag ska på offroadträff i morrn å de e inge kul å frysa...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Öppna motorluckan, strax till höger framför motorn, nära luckan och lättåtkomligt sitter en kran som vajern går till spreja den med crc vrid på reglaget så släpper det...eller dra den för hand....en liten pryl, slang in slang ut och en plåtarm som påverkas av vajern

s-os2006-10-27 22:46:49
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ErikC304

Tack s-os! Inte nog med att själva funktionen på vajern var sisådär, jag hade också missuppfattat hur mycket man skulle vrida på ratten. Åtminstone ett varv från botten till topp, medan jag trodde det var det knappa halvvarv som skalan bredvid är ritad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Precis...man får ratta runt ganska ordentligt...det blir ju inget stumt stop utan vredet känns bara som att "nu går det inte längre"...vajern flexar/fjädrar vid stopp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På min bil hadde vredet på intrument panelen hoppat isär så jag var tvungen att plocka isaär allt men hadde lite tur det gick att fippla ihop allt igen så nur funkar det som det var tänkt från början.

 

Och ja man behöver skruva flera varv på reglaget för att det ska bli full värme precis som s-os säger troligen behöver man var lite försiktig med detta vred så att det inte går sönder.

 

Kjell//

 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Andreas.E
Och ja man behöver skruva flera varv på reglaget för att det ska bli full värme precis som s-os säger troligen behöver man var lite försiktig med detta vred så att det inte går sönder.

 

Det tog en stund för jag kom på det samma. Men nu mera står min alltid på högsta värme, sommar som vinter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här uppe i Tornedalen kommer ju vintern tidigt och kallt -så jag hade väl hunnit klura lite på det hela...körde hem TGB:n efter köpet sträcka på lite mer än 20mil...mitt i vintern...blev lite halt de sista 8 milen (dåligt plogat, spårig pressad snö) och när jag kom fram -30grader -inte undra på att man saknade långkalsongerna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ErikC304

Lustigt nog minns jag värmen i militärbilarna som BRA. Men jag hade fullt spett på värmen hela vägen hem i lördags och visst var det varmt, men inte VARMT! Utetemperaturen började väl närma sig nollan då, men det var knappast fruset heller. Men jag har läst tips på ett annat excellent forum www.opelsportclub.com (mycket trevligt och initierat folk med snabbt svar på i stort sett alla frågor om det rör nåt som också kan hända på en opel) att urspolning av värmepaket som regel ger bra utdelning per investerat arbete. Ska kolla närmare på den tråden, men jag HAR FÖR MIG tipset var att använda handdiskmedel. Eftersom även våra kära terrängbilar innehåller glykolblandat vatten i kylsystemet, så torde samma igenkletande fenomen uppstå även på dessa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Andreas.E

I min så är det VARMT, och då är det så att man kan sitta i

t-shirt när det nu krypigt ner i -4 på morgonen, så det låter ju skumt

att du inte får upp värmen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ErikC304

Japp. Helst som att det bara är en hytt, med bakväggen där du har lastgallret i elvan. Visst, du har ju värmepaketet bak ovanför ljuddämparna också, men minst tre gånger så stor volym att värma med, så ganska mysko är det.

 

Är det nån som kan berätta hur jag demonterar värmepaketet? Jag ska ändå byta glykolblandningen, så det är ingen skada att tappa ur den. Glykol bryts visst ned med tiden och bör bytas minst vart annat år. Jag har sett en kran på en av slangarna fram vid kylaren, så jag antar man tappar åtmionstone en del av systemet den vägen. Sen har jag värmeöverföringsslangarna till skåpsdelen kvar liggande mellan batterilåda och hytt, så de får jag nog tappa separat för att bli av med alltihop. Undrar hur man luftar ur systemet så att det inte blir lås?
omega24v2006-10-30 18:52:28
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Daniel.L

det var rätt enkelt att ta ur värmepaketet fram, du behöver lossa på alla reglage,fläktkabeln,2 slangar samt 4 genomgående bult med mutter på paketet och luftstyrningen inanför kyllargallret

kan vara något mer men det ser du efterhand som du skruvar
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förra TGB:n var från A8 i Boden och den var vinterisolerad...gullfiber inplastat i påsar bakom alla torexskivor etc... den nya har gått på någon flygplats söderut...satt en dekal kvar som ser ut som en grip...skåne? den hade bara isolering i taket...huga vad kallt när man blåser på i 70-80Km/h då det är -30 ute.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bytte vatten på min bil för några månadersedan. Tappade ut vattnet ur anslutningarna på ramen. För motorvärmaren. Spolade även ur systemet i minst en timme genom dessa anslutningarna. Startade motorn flera ggr å varmkörde med endast rent vatten. För varmt vatten löser upp smutsen bättre. Ett litet smiley35.gif å lufta ur systemet bara. Men jag har för mej att de står hur man ska göra i instruktionsboken. Jag körde upp höger framhjul på en höjd så att luften skulle lättare komma ur. Fylde på med 50/50 glykolblandning å luftade genom "motorvärmar" slangarna på ramen. Sen fick de sköta sej självt resten. smiley20.gif

 

 

 

mvh/putte

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

att lufta kylsystemet är alltid en fråga om att få ut luft i systemets högsta punkt.

Kolla runt och försök att ta reda på vad som är högsta punkt försök att göra en öppning där fyll på tills det rinner ut ur denna öppning, stäng öppningen varmkör och efterfyll.............. vist låter det enkelt? nu är det ju aldrig så enkelt i verkligheten men detta förfarnade brukar faktiskt fungera.

 

Sen är det som Putte säger att det finns dokumenterat i verkstads handboken hur man ska gå tillväga.

 

Kjell//

 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...