Gäst c202-Tomas Postad 14 Januari , 2008 Rapport Share Postad 14 Januari , 2008 L 3314 a 63'a / c202 81'a ? Morsning! Köpte mig ju en c202,a för nån vecka sedan.. jagat delar och mekat intensivt, fick tag i en fördelningslåda som nu e helrenoverad och sitter på plats.. men bakaxel va värre.. åkte 50 mil å hämta en dana44.. som dessvärre va svetsad i diffen.. men men reserv axlar blev d ju iallafall. men så idag så snubbla jag över en L3314A en 63'a som jag funderar på att köpa som reservdelsbil... så frågorna är: 1. om jag fattat rätt så sitter väll det POWERLOCK diff i 3314,an ! ... eller ? 2. passar axlar/diffar från 3314 till c202,an? 3. finns det någon som är intresserad av att samköpa 3314 bilen med mig? .. ( jag vill bara ha fram/bakaxlarna) 4. vad tror ni om att köra med POWERLOCK diffen bak och svetsa framdiffen och montera manuella frihjulsnav fram? Mycket mycket tacksam för svar ! MVH/ en nybörjare Kommentera inlägget Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Seglarn Postad 14 Januari , 2008 Rapport Share Postad 14 Januari , 2008 Inte helt ovanligt att man monterat lamelldiff fram o svetsat bak. Har däremot aldrig hört att man svetsat framdiffen. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst c202-Tomas Postad 14 Januari , 2008 Rapport Share Postad 14 Januari , 2008 tänkte så här.... har ju alltid bakhjulsdrift.. därför sätta lamelldiffen bak.. å när terrängen närmar sig så spärrar jag frihjulsnav = konstant drivning på alla hjulen.. utan att bända söder axlar vid asfalt körning.. lågbudget lösning .. men kanske funkar ? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Teddan Postad 14 Januari , 2008 Rapport Share Postad 14 Januari , 2008 Lite bilder på den 3314? Vad kostar den? Hur är det med vinchen och massonit inredningen? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst c202-Tomas Postad 14 Januari , 2008 Rapport Share Postad 14 Januari , 2008 Har tyvär inga bilder! 5000 spänn.. = 2500 i var! fanns ingen vinch monterad.. men uttag för att göra det! kollade inte inredningen... men gissar på att den är skabbig. den är väldigt lik den som kom ut på blocket igår för 5000... men det är inte den. ägarn sa att allt funkade.. bara att tuta ock köra.. dock ej besiktad och mycket mycket rostig ! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Guests Postad 14 Januari , 2008 Rapport Share Postad 14 Januari , 2008 Det var dyrt!! jag fick min 903:a om jag tog den från tomten Hasse2008-01-14 23:25:22 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst c202-Tomas Postad 15 Januari , 2008 Rapport Share Postad 15 Januari , 2008 Jo kan hålla me! Men vad kan L3314A 63,a vara värd då ? Ps: c202'a 81'an gav jag oxså 0kr för ! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Ake64 Postad 15 Januari , 2008 Rapport Share Postad 15 Januari , 2008 Lite att fundera på om du tänker montera frihjulsnav på en C202. Om jag inte har fått allt om bakfoten styrs inkopplingen av framhjulsdriften med vakuum dvs det krävs vakuum för att framaxeln ska vara urkopplad. Det är dessutom så att elkretsen till magnetventilen som styr vakuumet ska vara sluten för att frmaxeln ska vara urkopplad. Det betyder att även om du kortsluter alla elkontakter så räcker det med glappkontakt i säkringen eller en skada på vakuumslangen för att framhjulsdriften ska kopplas in. Det kommer att rassla rejält när det händer eftersom framaxeln står stilla då. Fast om du låter framaxeln vara inkopplad hela tiden och styr inkopplingen med frihjulsnaven så funkar det säkert. Det kanske var så du hade tänkt förresten. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst H.Hansen Postad 15 Januari , 2008 Rapport Share Postad 15 Januari , 2008 Ja en 3314 kan vara värd mycket om man behöver reservdelar så står det sådana för 0 kr om man bara fraktar bort dem hämtar jag gladeligen alla. 5000 är ett bra pris om man behöver drivlinor mm Köp en komplett axel separat eller förelningslåda ja bara vanliga M 40 lådan med rätt splins till valp då kommer man inte så långt med 5000 om man räknar in kostnader för att leta och åka och hämta delarna Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst c202-Tomas Postad 15 Januari , 2008 Rapport Share Postad 15 Januari , 2008 Hejjan ! Tackar för alla tips/svaren så länge... Jo Ake64... jag hade nog tänkt låta fyrhjulsdriften vara inkopplad hela tiden, för att förhindra drivline-krasch vid ofrivillig inkoppling. Du har nog rätt H.Hansen.. ringde till Altyco idag, bara diffen bak "POWERLOCK spolen" ville han ha 3500 för.... visserligen genomgåd men endå... känns ju som att 5000 för en helt komplett reservdelsbil är "billigt" då. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst pv-jeep Postad 16 Januari , 2008 Rapport Share Postad 16 Januari , 2008 En valp har annan utväxling i axlarna än en c202 , Men ta axlarna från valpen å sätt på 202an så får du en stark bil i skogen plus att du har lamelldiff bak.. mvh Rikkinen Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst c202-Tomas Postad 16 Januari , 2008 Rapport Share Postad 16 Januari , 2008 Okidoki.. kanon ! ( å jag som trodde att utväxlingen skulle bli för HÖG.. dvs för "snabb" i skogen.. som sagt.. e ju nybörjare! ) Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst pv-jeep Postad 17 Januari , 2008 Rapport Share Postad 17 Januari , 2008 Oj oj nu va jag nog full på jobbet å blanda ihop saker å ting... C202 har 6:13 i axlarna och valp typ 903 har 5:38 i axlarn.... På lågväxel har jag inga siffror men tror att dom ä ganska lika .. C202 har iaf inte shims till pinjonglager utan en kollapshylsa som inte funkade så jättebra. Ursäkta om jag givit falska förhoppningar eller dåliga drömmar .... mvh d Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Guests Postad 17 Januari , 2008 Rapport Share Postad 17 Januari , 2008 låg på valpen är 3,26 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Dexxas Postad 17 Januari , 2008 Rapport Share Postad 17 Januari , 2008 Låg på C202 2,39:1 En C202 med Valpens utväxling blir lite svagare i skogen, men rullar tystare på vägen, bara att välja...=) Mvh//Dex Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst c202-Tomas Postad 17 Januari , 2008 Rapport Share Postad 17 Januari , 2008 Ahaa ! ( hitta lite info; c202'an 2,39:1 + 6,17:1 och 903'an 3,25:1 + 5,38:1 ) funderar på att ta innanmätet från 903'an till 202,an och anväda 202,ans kronhjul! Kronhjulen i min 202 såg bra ut och Salisbury-axlarna och Dana44-axlarna värkar ju vara enäggs-tvillingar !!! ... eller vad tror ni ? MVH/ Tomas Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst eile Postad 18 Januari , 2008 Rapport Share Postad 18 Januari , 2008 ang rädslan att åka med frinav på 202 så är det riskfritt visst rasslar det om man slår av tändningen i farten men inget mer händer, har haft frihjulsnav hela tiden på min 202 utan problem. Ang diffbroms så sägs det att de första som byggdes hade diffbromsmonterad men den plockades direkt bort när någon dåre fick hjärnsläppet att koppla 4x4kontakten ihop med bromsljuset vilket skulle förhindra framkullerbytta på de bilar som levererades som pickuper med reservhjulet på taket eller på bakstammen på hytten, de krafter som bildades vid tex inbromsning i en kurva med 4x4 och sen diffen skulle enl ryckten få lådorna att rasa eller drivaxlar att gå av Men detta är rykten ska mycket till att slita sönder en fd51 däremot tyckte jag mig se en viss vridning på den första omgång axlar jag använde. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Ake64 Postad 18 Januari , 2008 Rapport Share Postad 18 Januari , 2008 ang rädslan att åka med frinav på 202 så är det riskfritt visst rasslar det om man slår av tändningen i farten men inget mer händer' date=' har haft frihjulsnav hela tiden på min 202 utan problem. [/quote'] Det var ju bra att höra att konsekvensen inte är så stor, för risken att det händer är ju inte så liten. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst c202-Tomas Postad 19 Januari , 2008 Rapport Share Postad 19 Januari , 2008 Hmmm ? klurigt d här ! ... men om jag kör me konstant 4hjulsdrift så borde ju risken va minimal.. vill ju ha frihjulsnaven för att man ej ska behöva va Hulken för att ratta runt i terängen.. + att jag tror svängradien blir för klumpig utan dom. Har testat att svets-diffa några framhjulsdrivna bilar och min lilla erfarenhet av det är att drivknutarna tar mycket stryck av det... men å andra sidan så har jag ju inte haft frihjulsnav monterade då! Åååå tusan oxså ! e d jag som har otur me tankarna eller... : om man har automatiska frihjulsnav.. hur blir bilen då när man backar.. bara bakhjulsdriven eller? (inte så praktiskt om man kör framåt i smeten med 4hjulsdrift och vill backa därifrån)... ( min Vitara är AGA, ESAB, OK diffbromsad bak/fram.. tar sig fram rätt bra så länge d inte e fast underlag...för då beter den sig mer som en brunstig känguru ! ) Ps: tack alla som gör detta forum underbart för en frågvis nybörjare! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Ake64 Postad 19 Januari , 2008 Rapport Share Postad 19 Januari , 2008 Det är nog inga problem för vad jag vet finns det inga automatiska frihjulsnav som passar på en C202, bara manuella. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.