Gå till innehåll

L 3314 a 63'a / c202 81'a ?


Gäst c202-Tomas

Rekommendera Poster

Gäst c202-Tomas

L 3314 a 63'a / c202 81'a ?

Morsning!

Köpte mig ju en c202,a för nån vecka sedan.. jagat delar och mekat intensivt, fick tag i en fördelningslåda som nu e helrenoverad och sitter på plats.. men bakaxel va värre.. åkte 50 mil å hämta en dana44.. som dessvärre va svetsad i diffen.. men men reserv axlar blev d ju iallafall.

men så idag så snubbla jag över en L3314A en 63'a som jag funderar på att köpa som reservdelsbil... så frågorna är:

1. om jag fattat rätt så sitter väll det POWERLOCK diff i 3314,an ! ... eller ?

2. passar axlar/diffar från 3314 till c202,an?

3. finns det någon som är intresserad av att samköpa 3314 bilen med mig? .. ( jag vill bara ha fram/bakaxlarna)

4. vad tror ni om att köra med POWERLOCK diffen bak och svetsa framdiffen och montera manuella frihjulsnav fram?

Mycket mycket tacksam för svar !  MVH/ en nybörjare

Kommentera inlägget

CommentButton.gif
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst c202-Tomas

tänkte så här.... har ju alltid bakhjulsdrift.. därför sätta lamelldiffen bak..

å när terrängen närmar sig så spärrar jag frihjulsnav = konstant drivning på alla hjulen.. utan att bända söder axlar vid asfalt körning.. lågbudget lösning .. men kanske funkar ?
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst c202-Tomas

Har tyvär inga bilder!   5000 spänn.. = 2500 i var!  fanns ingen vinch monterad.. men uttag för att göra det! kollade inte inredningen... men gissar på att den är skabbig.

 den är väldigt lik den som kom ut på blocket igår för 5000... men det är inte den.

ägarn sa att allt funkade.. bara att tuta ock köra.. dock ej besiktad och mycket mycket rostig !
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite att fundera på om du tänker montera frihjulsnav på en C202.

Om jag inte har fått allt om bakfoten styrs inkopplingen av framhjulsdriften med vakuum dvs det krävs vakuum för att framaxeln ska vara urkopplad. Det är dessutom så att elkretsen till magnetventilen som styr vakuumet ska vara sluten för att frmaxeln ska vara urkopplad. Det betyder att även om du kortsluter alla elkontakter så räcker det med glappkontakt i säkringen eller en skada på vakuumslangen för att framhjulsdriften ska kopplas in. Det kommer att rassla rejält när det händer eftersom framaxeln står stilla då.

 

Fast om du låter framaxeln vara inkopplad hela tiden och styr inkopplingen med frihjulsnaven så funkar det säkert. Det kanske var så du hade tänkt förresten. PDT_Armataz_02_30.gif
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst H.Hansen

Ja en 3314 kan vara värd mycket om man behöver reservdelar PDT_Armataz_02_38.gif så står det sådana för 0 kr om man bara fraktar bort dem hämtar jag gladeligen alla.

5000 är ett bra pris om man behöver drivlinor mm

Köp en komplett axel separat eller förelningslåda ja bara vanliga M 40 lådan med rätt splins till valp då kommer man inte så långt med 5000 om man räknar in kostnader för att leta och åka och hämta delarna PDT_Armataz_02_38.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst c202-Tomas

Hejjan !

 

 Tackar för alla tips/svaren så länge...PDT_Armataz_02_39.gif

Jo Ake64... jag hade nog tänkt låta fyrhjulsdriften vara inkopplad hela tiden, för att förhindra drivline-krasch vid ofrivillig inkoppling.PDT_Armataz_02_14.gif

Du har nog rätt H.Hansen.. ringde till Altyco idag, bara diffen bak "POWERLOCK spolen" ville han ha 3500 för.... visserligen genomgåd men endå... känns ju som att 5000 för en helt komplett reservdelsbil är "billigt" då.PDT_Armataz_02_08.gif
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst pv-jeep

En valp har annan utväxling i axlarna än en c202 , Men ta axlarna från valpen å sätt på 202an så får du en stark bil i skogen plus att du har lamelldiff bak.. mvh Rikkinen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst pv-jeep

Oj oj nu va jag nog full på jobbet å blanda ihop saker å ting... C202 har 6:13 i axlarna och valp typ 903 har 5:38 i axlarn.... På lågväxel har jag inga siffror men tror att dom ä ganska lika .. C202 har iaf inte shims till pinjonglager utan en kollapshylsa som inte funkade så jättebra. Ursäkta om jag givit falska förhoppningar eller dåliga drömmar .... mvh d

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst c202-Tomas

Ahaa ! 

 ( hitta lite info; c202'an   2,39:1 + 6,17:1 och 903'an  3,25:1 +  5,38:1 )

funderar på att ta innanmätet från 903'an till 202,an och anväda 202,ans kronhjul!  Kronhjulen i min 202 såg bra ut och Salisbury-axlarna och Dana44-axlarna värkar ju vara enäggs-tvillingar !!! ... eller vad tror ni ?

MVH/ Tomas
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ang rädslan att åka med frinav på 202 så är det riskfritt visst rasslar det om man slår av tändningen i farten men inget mer händer, har haft frihjulsnav hela tiden på min 202 utan problem.

Ang diffbroms så sägs det att de första som byggdes hade diffbromsmonterad men den plockades direkt bort när någon dåre fick hjärnsläppet att koppla 4x4kontakten ihop med bromsljuset vilket skulle förhindra framkullerbytta på de bilar som levererades som pickuper med reservhjulet på taket eller på bakstammen på hytten, de krafter som bildades vid tex inbromsning i en kurva med  4x4 och sen diffen skulle enl ryckten få lådorna att rasa eller drivaxlar att gå av Men detta är rykten ska mycket till att slita sönder en fd51 däremot tyckte jag mig se en viss vridning på den första omgång axlar jag använde.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ang rädslan att åka med frinav på 202 så är det riskfritt visst rasslar det om man slår av tändningen i farten men inget mer händer' date=' har haft frihjulsnav hela tiden på min 202 utan problem. [/quote']

 

Det var ju bra att höra att konsekvensen inte är så stor, för risken att det händer är ju inte så liten.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst c202-Tomas

Hmmm ? klurigt d här ! PDT_Armataz_02_08.gif... men om jag kör me konstant 4hjulsdrift så borde ju risken va minimal.. vill ju ha frihjulsnaven för att man ej ska behöva va Hulken för att ratta runt i terängen.. + att jag tror svängradien blir för klumpig utan dom.

Har testat att svets-diffa några framhjulsdrivna bilar och min lilla erfarenhet av det är att drivknutarna tar mycket stryck av det... men å andra sidan så har jag ju inte haft frihjulsnav monterade då!

Åååå tusan oxså ! e d jag som har otur me tankarna eller... : om man har automatiska frihjulsnav.. hur blir bilen då när man backar.. bara bakhjulsdriven eller? (inte så praktiskt om man kör framåt i smeten med 4hjulsdrift och vill backa därifrån)... ( min Vitara är AGA, ESAB, OK diffbromsad bak/fram.. tar sig fram rätt bra så länge d inte e fast underlag...för då beter den sig mer som en brunstig känguru PDT_Armataz_02_10.gif ! )

Ps: tack alla som gör detta forum underbart för en frågvis nybörjare!
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...