Gäst ErikC304 Postad 16 Januari , 2008 Rapport Share Postad 16 Januari , 2008 Med anledning av tråden http://www.terrangbil.net/_forum/forum_posts.asp?TID=2343&PID=26340#26340 så föreslår jag härmed en uppmuntrande bildserie som exempel på hur man monterar brandsläckare lämpligt i Volvos terrängbilar. Jag har bild på min montering, men vet inte var. Blir å jaga fram den sen. Hur har ni gjort? Inte bästa bilden på brandsläckaren, men den syns bakom mittstolpen innanför vindrutorna. Liggandes på tvärn. Får nog greja en bättre bild sen... EDIT: Som DanielL:s nedan. ErikC3042008-01-16 22:44:32 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Ake64 Postad 16 Januari , 2008 Rapport Share Postad 16 Januari , 2008 Här är ett exempel från en 903:a. //Åke Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Seglarn Postad 16 Januari , 2008 Rapport Share Postad 16 Januari , 2008 Jag har monterat min i gallret till passagerarutrymmet men i hytten. (11:a bil) Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Wallys Postad 16 Januari , 2008 Rapport Share Postad 16 Januari , 2008 Ej volvokaross visserligen ( Willys ), men min är monterad på stolpen ( störtbåge ) snett bakom förarstolen. Lätt åtkomlig. Så billiga som de är nu, funderar jag på att montera en på andra sidan också. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Daniel.L Postad 16 Januari , 2008 Rapport Share Postad 16 Januari , 2008 Min sitter som eriks på mittkonsollen, ingen bra bild här heller men den syns ju lite Daniel.L2008-01-16 22:01:22 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst H.Hansen Postad 17 Januari , 2008 Rapport Share Postad 17 Januari , 2008 min ligger på en hylla bakom förar stolen lätt åtkomlig både för förare och passagerare Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Bajon1 Postad 17 Januari , 2008 Rapport Share Postad 17 Januari , 2008 Hur har ni det med första hjälpen-utrustning? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Bajon1 Postad 17 Januari , 2008 Rapport Share Postad 17 Januari , 2008 Trevligt radio-montage du har i taket,Daniel. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Daniel.L Postad 17 Januari , 2008 Rapport Share Postad 17 Januari , 2008 Trevligt radio-montage du har i taket' date='Daniel.[/quote'] Tackar tackar Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst ErikC304 Postad 17 Januari , 2008 Rapport Share Postad 17 Januari , 2008 Hur har ni det med första hjälpen-utrustning? Synnerligen relevant fråga! Jag startar en tråd i det ämnet med tack till Bajon1. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Chrille Postad 18 Januari , 2008 Rapport Share Postad 18 Januari , 2008 fastklämd bakom förarstolen, eller är det passagerar stolen? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Bajon1 Postad 19 Januari , 2008 Rapport Share Postad 19 Januari , 2008 Här satte jag min släckare. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Seglarn Postad 20 Januari , 2008 Rapport Share Postad 20 Januari , 2008 Likadant montage i min 11:a Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Andreas.E Postad 20 Januari , 2008 Rapport Share Postad 20 Januari , 2008 Här satte jag min släckare. Samma i min 11:a... prefekt plassering. Sedan har jag gjort en större öppning i gallret så att man enkelt kan nå den som passagerare bak. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst FormerMazda Postad 20 Januari , 2008 Rapport Share Postad 20 Januari , 2008 fastklämd bakom förarstolen' date=' eller är det passagerar stolen?[img']http://www.terrangbil.net/_forum/smileys/PDT_Armataz_02_36.gif[/img] Åh fan! Har vi en brandsläckare?? Näe, en lättåtkomlig montering är väl att föredra kanske. Och lite är bättre än inget. Men, på vår brandutbildning så skulle jag visa mig duktig och berätta för farbror brandman att jag faktiskt hade en 2kilos pulver i husvagnen! Han sa att jaa, nys till en gång på brasan du, men det är nog inte mycket lönt med en sån liten släckare.. Säger inte till nån att nån inte ska ha släckare i sin bil bara för den är liten. Men funderingarna går ju åt att skaffa sig en större. Och åtkomlig. *host* Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Ake64 Postad 21 Januari , 2008 Rapport Share Postad 21 Januari , 2008 Jodå visst har storleken betydelse, men han var nog ändå på gränsen till oförskämd. Det går att släcka en hel del med en 2-kilos men det förutsätter att man är van att använda den och det finns inte pulver till några misstag. Vi hade också frågan uppe på en kurs och svaret vi fick var att en 1-kilos är måste du nästan vara proffs om du ska lyckas släcka en motorbrand med, 2-kilos kan funka om du är van men 6-kilos är naturligtvis att föredra. Sen är det ju som du skriver att det är bättre att ha en liten släckare än ingen alls. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Mr_Smurf Postad 21 Januari , 2008 Rapport Share Postad 21 Januari , 2008 . Men' date=' på vår brandutbildning så skulle jag visa mig duktig och berätta för farbror brandman att jag faktiskt hade en 2kilos pulver i husvagnen! Han sa att jaa, nys till en gång på brasan du, men det är nog inte mycket lönt med en sån liten släckare..[/quote'] Husvagnar brinner ju som björknäver, så jag där kan jag förstå att man inte kommer långt med en 2 kios släckare. TGB:n har ju ovanligt lite brännbart runt motor och avgassystem, och även elystemet är ganska bra till, så jag tror nog att en 2kg räcker till de flesta tgb-bränder. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Ake64 Postad 21 Januari , 2008 Rapport Share Postad 21 Januari , 2008 Kom på att det gäller att inte vara för smart vid montage av saker. Jag skulle montera en brandsläckare i min bil för många år sedan och tänkte just att den skulle sitta väl åtkomlig så jag skruvade fast den på framsidan av framsätet. Det jag hade glömt bort lärde sig syrran när hon gick av vägen med bilen. Tack och lov gick det inte fort för i smällen kom brandsläckaren farande och slog två fina blåmärken på vaderna. Efter det fick det bli bagaget i stället. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Beau Postad 21 Januari , 2008 Rapport Share Postad 21 Januari , 2008 Har ni sett hur det ser ut efter att man släckt en bilbrand med pulversläckare.? Inget vidare kan jag lova! Själv har jag också pulversläckare, men jag undrar om det inte vore bättre med en Kolsyresläckare CO2? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Seglarn Postad 21 Januari , 2008 Rapport Share Postad 21 Januari , 2008 Pulver är pest när man ska sanera efter att utlöst dem. Helt klart kolsyre att föredra. Man får aldrig bort pulvret!! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst s-os Postad 21 Januari , 2008 Rapport Share Postad 21 Januari , 2008 Kolsyre släckare har sina begränsningar... vid blåst och man måste komma hyfsat nära... även en liten pulversläckare rätt använd är mycket effektiv MEN som sagt det grisar ned... pulver är överlägset vid brand i vätskor (bensin). Vid trafikolyckor gäller ju att rädda liv och då är valet på pulver rätt. ett enkelt tips: -vindriktning!!! vinden i ryggen!!! -sikta en bit framför eldhärden börja spruta och närma er elden samtidigt som ni riktar/arbetar in pulverstrålen mot härden... riktar ni rätt mot härden och på nära håll och börjar spruta så riskerar ni att vätskan blåses omkring och elden sprids. Jag har tömt ett antal kolsyre och pulver släckare (skum är värdelöst på vätskor) utomhus, lyckligtvis enbart på övningar och kolsyra är märkbart sämre - hopplösa om det blåser kraftigt... kom ihåg att en pulversläckare åldras, pulvret packar sig och blir kompakt = går ej att spruta ut.s-os2008-01-21 19:36:49 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Tommy Westman Postad 21 Januari , 2008 Rapport Share Postad 21 Januari , 2008 På skogsmaskinerna vände vi alla pulversläckare uppochned på axeln och lyssnade med örat mot släckaren för att höra om pulvret var löst. Var det packat så kunde man dunka släckaren i t.ex däcket för att få pulvret att lossa.Detta gjordes MINST en gång i månaden. Otroligt hur hårt pulvret packar sig när man stutsar omkring i terrängen. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst H.Hansen Postad 22 Januari , 2008 Rapport Share Postad 22 Januari , 2008 Man kanske skulle vända på dem i mellanåt en tur i skogen med toppen upp och en sväng med botten upp då borde de ju ruskas om ordentligt vid varje tur Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Tommy Westman Postad 22 Januari , 2008 Rapport Share Postad 22 Januari , 2008 Frågan är vad man kan få för överraskning när den står på utlösningshandtaget Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst JDW Postad 22 Januari , 2008 Rapport Share Postad 22 Januari , 2008 Frågan är vad man kan få för överraskning när den står på utlösningshandtaget Är ju ytterligare ett tungt argument att den skall sitta fast (det andra så man inte får den i huvudet) Och att säkringen är OK o plomberad..... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.