Gå till innehåll

Hur har ni monterat era brandsläckare?


Gäst ErikC304

Rekommendera Poster

Gäst ErikC304

Med anledning av tråden http://www.terrangbil.net/_forum/forum_posts.asp?TID=2343&PID=26340#26340 så föreslår jag härmed en uppmuntrande bildserie som exempel på hur man monterar brandsläckare lämpligt i Volvos terrängbilar. Jag har bild på min montering, men vet inte var. Blir å jaga fram den sen. Hur har ni gjort?

 

Inte bästa bilden på brandsläckaren, men den syns bakom mittstolpen innanför vindrutorna. Liggandes på tvärn. Får nog greja en bättre bild sen... PDT_Armataz_02_10.gif

 

EDIT: Som DanielL:s nedan.

 

20060927_000429_Grusväg_1.JPG
ErikC3042008-01-16 22:44:32
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ej volvokaross visserligen ( Willys ), men min är monterad på stolpen ( störtbåge ) snett bakom förarstolen. Lätt åtkomlig. Så billiga som de är nu, funderar jag på att montera en på andra sidan också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Andreas.E
Här satte jag min släckare.

Brandsläckare.JPG

 

Samma i min 11:a... prefekt plassering. Sedan har jag gjort en större öppning i gallret så att man enkelt kan nå den som passagerare bak.

 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst FormerMazda
fastklämd bakom förarstolen' date=' eller är det passagerar stolen?[img']http://www.terrangbil.net/_forum/smileys/PDT_Armataz_02_36.gif[/img]

 

Åh fan! Har vi en brandsläckare?? PDT_Armataz_02_05.gif

 

Näe, en lättåtkomlig montering är väl att föredra kanske. Och lite är bättre än inget. Men, på vår brandutbildning så skulle jag visa mig duktig och berätta för farbror brandman att jag faktiskt hade en 2kilos pulver i husvagnen!

Han sa att jaa, nys till en gång på brasan du, men det är nog inte mycket lönt med en sån liten släckare..

 

Säger inte till nån att nån inte ska ha släckare i sin bil bara för den är liten. Men funderingarna går ju åt att skaffa sig en större. Och åtkomlig. *host*
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jodå visst har storleken betydelse, men han var nog ändå på gränsen till oförskämd. Det går att släcka en hel del med en 2-kilos men det förutsätter att man är van att använda den och det finns inte pulver till några misstag. Vi hade också frågan uppe på en kurs och svaret vi fick var att en 1-kilos är måste du nästan vara proffs om du ska lyckas släcka en motorbrand med, 2-kilos kan funka om du är van men 6-kilos är naturligtvis att föredra.

 

Sen är det ju som du skriver att det är bättre att ha en liten släckare än ingen alls.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Mr_Smurf
. Men' date=' på vår brandutbildning så skulle jag visa mig duktig och berätta för farbror brandman att jag faktiskt hade en 2kilos pulver i husvagnen!

Han sa att jaa, nys till en gång på brasan du, men det är nog inte mycket lönt med en sån liten släckare..[/quote']

 

Husvagnar brinner ju som björknäver, så jag där kan jag förstå att man inte kommer långt med en 2 kios släckare.

 

TGB:n har ju ovanligt lite brännbart runt motor och avgassystem, och även elystemet är ganska bra till, så jag tror nog att en 2kg räcker till de flesta tgb-bränder.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kom på att det gäller att inte vara för smart vid montage av saker. Jag skulle montera en brandsläckare i min bil för många år sedan och tänkte just att den skulle sitta väl åtkomlig så jag skruvade fast den på framsidan av framsätet. Det jag hade glömt bort lärde sig syrran när hon gick av vägen med bilen. Tack och lov gick det inte fort för i smällen kom brandsläckaren farande och slog två fina blåmärken på vaderna. Efter det fick det bli bagaget i stället.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har ni sett hur det ser ut efter att man släckt en bilbrand med pulversläckare.?  Inget vidare kan jag lova!  Själv har jag också pulversläckare, men jag undrar om det inte vore bättre med en Kolsyresläckare CO2?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kolsyre släckare har sina begränsningar... vid blåst och man måste komma hyfsat nära... även en liten pulversläckare rätt använd är mycket effektiv MEN som sagt det grisar ned... pulver är överlägset vid brand i vätskor (bensin). Vid trafikolyckor gäller ju att rädda liv och då är valet på pulver rätt. ett enkelt tips:

-vindriktning!!! vinden i ryggen!!!

-sikta en bit framför eldhärden börja spruta och närma er elden samtidigt som ni riktar/arbetar in pulverstrålen mot härden... riktar ni rätt mot härden och på nära håll och börjar spruta så riskerar ni att vätskan blåses omkring och elden sprids.

 

Jag har tömt ett antal kolsyre och pulver släckare (skum är värdelöst på vätskor) utomhus, lyckligtvis enbart på övningar och kolsyra är märkbart sämre - hopplösa om det blåser kraftigt... kom ihåg att en pulversläckare åldras, pulvret packar sig och blir kompakt = går ej att spruta ut.
s-os2008-01-21 19:36:49
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Tommy Westman

På skogsmaskinerna vände vi alla pulversläckare uppochned på axeln och lyssnade med örat mot släckaren för att höra om pulvret var löst. Var det packat så kunde man dunka släckaren i t.ex däcket för att få pulvret att lossa.Detta gjordes  MINST en gång i månaden. Otroligt hur hårt pulvret packar sig när man stutsar omkring i terrängen.PDT_Armataz_02_02.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Frågan är vad man kan få för överraskning när den står på utlösningshandtagetPDT_Armataz_02_08.gif

 

Är ju ytterligare ett tungt argument att den skall sitta fast (det andra så man inte får den i huvudet)

Och att säkringen är OK o plomberad.....
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...