Gå till innehåll

Tow Bar - Lagligt???


Gäst petewedi

Rekommendera Poster

Gäst petewedi

Med anledning av den här bilden:

 

15567673.jpg

 

... i tråden Mitt Objekt: tgb 11 -80 så uppkom en diskussion huruvida en med dragstång försedd och till dragande bil kopplad förarlös bil är laglig fordonskombination att framföra på allmän väg. Varsågod, här är tråden utklippt till egen!

 

Mvh Erik

 

Dragstangen fram, hur anvands den? Har sett maskinforare bogsera sina pickuper med liknande men da sitter den pa det bogserade fordonets hjul sa det kan svanga. Men detta?
ErikC3042008-01-17 13:32:53
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Portalpalme
Dragstangen fram' date=' hur anvands den? Har sett maskinforare bogsera sina pickuper med liknande men da sitter den pa det bogserade fordonets hjul sa det kan svanga. Men detta?[/quote'] Det är bara att dra.Hjulen svänger med drag bilen.Smidigt när man vill ha med sig två bilar men är ensam.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst petewedi
Det är bara att dra.Hjulen svänger med drag bilen.Smidigt när man vill ha med sig två bilar men är ensam.

 

Men fortsätter inte den dragna bilen rakt fram då??? Dragstången ser ut att sitta i kofångaren fram och inte i hjulen.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Chrille
Det är bara att dra.Hjulen svänger med drag bilen.Smidigt när man vill ha med sig två bilar men är ensam.

 

Men fortsätter inte den dragna bilen rakt fram då??? Dragstången ser ut att sitta i kofångaren fram och inte i hjulen.

 

Nope, framhjulen följer dragbilen av sig självt även att stången ej sitter vid hjulen.

 

MVH

Chrille
Chrille2008-01-15 10:31:44
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En Towbar är en gammal Amerikansk, ganska vanlig konstruktion som fungerar utmärkt så länge inte den bogserade bilen har rattlåset i....

Googla på towbar så får du se, det finns en uppsjö av ställbara, hopfällbara towbars som ofta används att släpa personbilen med sig efter jänkarnas stora husbilar (mobile homes)

Jag har använt en sådan i flera år och släpat min valp bakom lastmaskin då man jobbat lite längre ifrån stan o inte haft lust att studsa hjullastare hem.

Den bogserade bilen styr med i kurvorna, dock ska man se upp om den bogserade bilen är tyngre än dragbilen, speciellt i halka...=)

Det går att dra en lillvalp bakom ex.vis en 245 eller en merca, har testat...

Tyvärr ingen laglig lösning i Sverige, inte ens som efterfordon i tretti.....

 

Mvh//Dex
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Drar min leksak ( valp-Willys )med Towbar ibland bakom en 240, fungerar utmärkt så länge man kommer ihåg att lägga ur rattlås och f-låda. Kopplar även en elkabel mellan bilarnas släpvagnskontakter, och får du fungerande ljus på den dragna bilen.

Väldigt roligt att se mötandes miner då de inser att ingen kör bilen PDT_Armataz_02_07.gif

Funderar allvarligt på att köpa en stor hårig apa på Toys´r us, och sätta i förarstolen...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ErikC304

Skojig ide, Wallys PDT_Armataz_02_23.gif, men fundera ärligt och allvarligt talat en gång till på det. Eftersom inte fordonskombinationen är laglig, ska man nog inte ge förvånade människor FLER anledningar att ringa polisen och undra vad det är för en filur som är ute och kör jeep... Alldeles oavsett hur uppenbart det är för oss insatta. ErikC3042008-01-15 13:23:22

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Portalpalme

Appropå polisen så körde dom bara förbi när grannen drog sinn 1111a efter ambulansen i towbar.Polisen titta bara lite och körde vidare.Är ni säkra på att det är förbjudet ej tillåtet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flera har skrivit på diverse forum om att de blivit stoppade med towbars, och ingen polis har riktigt fattat vad det handlar om enligt de inläggen.

 

Jag har också blivit omkörd av polisen, på motorvägen PDT_Armataz_02_15.gif då jag bogserade leksaken med towbaren en sen kväll/tidig morgon.

( Det är ju typiskt, finns inte en endaste polis när man behöver en. Men mitt i natten på en öde motorväg, när man är lite lätt kriminell. Då dyker de upp som gubben i backspegeln... )

 

Tror inte de fattade då heller vad för kriminell händelse som de bevittnade, såg bara 3 ansikten stirrandes på mig då de körde om.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vill minnas att jag sett någonstans att man kan dra obromsat ganska tungt om det är bogsering i 30 km/h det är frågan om men kan inte hitta det nu.

 

Det stod också i brochyren ovan att om efterfordonet saknar bromsar får inte efterfordonets bruttovikt överstiga dragfordonets bruttovikt. Med andra ord får man dra lika mycket som dragfordonet väger just då.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ErikC304

.... vilket inte säger ett dugg gällande tow bar. Jag kan inte se någonting som plötsligen registrerar om en personbil eller lätt lastbil till efterfordon. Jag skulle själv göra så om jag hade anledning att dra en bil nånstans och inte hade möjlighet till trailer. Jag ser dessutom titt och tätt den typen av släp som nämndes ovan, en pickup efter en skogsmaskin, pickupen prydd med en triangel baktill. Men jag tror fortfarande inte att det är LAGLIGT.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej tyvärr gör det inte det och efterfordon lär det inte kunna gå som eftersom ett sådant inte får vara fjädrat. Övriga hjulburna släpfordon ska vad jag kan förstå vara registrerade så något sådant funkar inte heller. Jag provade att leta på bogsering men är inte sjutton att hitta något vare sig på rättsnätet eller vägverkets hemsida om det.

 

Jag har bollat frågan vidare till vägverket idag så jag får se när de behagar svara.

 

Annars är det väl som vanligt i Sverige att det är förbjudet men man kan söka dispens. PDT_Armataz_02_03.gif
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

PDT_Armataz_02_11.gif Talade för ett halvår eller så med Tomas Terräng och han sa att han vid ett tillfälle köpt två militärbilar. Dessa båda drog han hem ensam med towbar efter dragbilen. Bil-"tåget" blev stoppat av polisen. Men polisen kunde inte hitta något förbud att dra två bilar i towbar. Polisen gick verkligen in för att stoppa honom och ringde flera samtal. Det verkade som att lagskrivarna inte hade kunnat förutse att någon skulle komma på idén att dra två bilar på rad med towbar. Han fick fortsätta sin färd hem. "Bägge bilarna följde så snällt efter, inga problem" sa han till mig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Antalet fordon saknar betydelse då det är fordonstågets totala längd som  är begränsad till 24 meter. Tänk bara på gamla fordonståg för cirkus/tivoli, både 3-4-5 vagnar. Sen hur man kopplar fordonen med varandra det är en annan sak.

Mikael Winberg
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst FormerMazda

Pappa har egen firma som skogsentreprenör som det så fint kallas. Kortfattat så kör han skotare och grävmaskin.

Han har länge nu dragit pickupen bakom trailern där han kör skogsmaskinen på.

Huruvida det är lagligt eller inte säger inte detta, men det säger att han länge gjort så men aldrig blivit stoppad.

Men de kanske inte är så hårda när en EPA-reggad lastbil tuffar fram sakta för en gubbe ska kunna jobba, till skillnad från när nån ska dra hem "leksaker"..

 

Ska bli intressant att se om det är lagligt!
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Portalpalme

Den här diskutionen börjar bli spänande.Har vi några mer towbar historier?.Om vi har kan väll vi lägga upp en ny tråd.Alex bygg tråd kanske han vill ha till sitt bygge? MVH Palme

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ErikC304

Jag ringde trafikpolisen. Mot all min egen förmodan menar de att tow bar ger bilen bakom status som efterfordon! Men för att ge det juridisk status ville konstapeln att jag skulle ringa jurister på vägverkets fordonsavdelning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ErikC304

För en stund sen ringde Åke Josefsson (Ake64) och meddelade att han inte kunnat låta bli uppgiften om jurister på Vägverket, så han hade helt sonika ringt och kollat med dem. Detta gav vid handen att Tow Bar ger det bogserade fordonet status som Efterfordon. MEN: eftersom samtliga hjul finns på vägen, skall fordonet vara skattat, besiktigat och försäkrat!

 

Åke kunde inte gå in från jobbet sitt och skriva detta, men härmed bör den biten av ämnet vara utrett. Jag ska se om jag kan klippa ut de poster som rör just Tow Bar till en egen tråd, så projekttråden kan återgå till ämnet. Tack för lånet så länge Alex!
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ErikC304

Med anledning av diskussionen om Tow Bar i Alex projekttråd, har jag nu rensat Alex tråd från detta sidoämne och lagt in relevanta poster här istället.

ErikC3042008-01-17 11:05:13
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst tessier

Utrett och färdigt? Vilka vikter gäller då? Är det ok att dra sin fina Tatra 8x8 efter sin lilla mysiga Trabant?

 

Hittade detta: Om efterfordonet saknar bromsar får inte bruttovikten överstiga

dragfordonets bruttovikt.

Sen måste väl dragkroken vara godkänd för belastningen (och bilen)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...