Gå till innehåll

Mekanisk bränsleinsprutning


Gäst ErikC304

Rekommendera Poster

Gäst ErikC304

En arbetskamrat kör jänkepickis med åtta och vid lite diskussioner så har funderingarna gemensamt uppkommit kring hur man skulle kunna förse en gammel förgasar-tröska med insprutning, för att få exaktare dosering och bättre dimma av bränslet. Man kan så klart bygga om med nåt modernt elektronikmonster så man blir tvungen att installera Windows för att överhuvudtaget få igång bilen sen, men tanken var nåt enklare system som tål lite mer stryk - och 24 volt också.

 

Så. Vad säger ni om att plocka ett mekaniskt sprut från nån gammel BMW, det bör ju finnas en drös sönderrostade 80- och 90-talare att plundra grejor ifrån? Hundrasextifyrans tidiga elektroniska system lider av ett antal nackdelar i våra bilar; 12 volt och ett insug stort som halva personbilens motorhuv... Funderingarna har trasslat runt placeringen av spridarna. I kompisens rova blir det nog inga problem, han har gott om ställen i insuget i närheten av portarna där han kan borra i dem. Men hur göra i en TGB? En annan variant vore att plugga alla hål i fuggarna och sätta tre spridare i varje.

 

Låt mig höra era funderingar!
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Volvo 264... den med PRV V6 (skit motor) har ett bra bosch mekaniskt insprut för 6 cylindrar som drivs av bränsletryck enbart, finns lite olika beteckningar men K-jetronic tror jag är ett av dem, även BMW har ju haft det... har sett nån V8 med 2st sprut från 240 ....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du vet väl att B30E har insprut från fabrik ?dock får du alldrig plats med det insuget. Annars kan jag rekomendera k-jet tronik, mycket enkelt ock driftsäkert . du kan säkert ta en vanlig 24v insprutningsbränsle pump  enda skiljnaden är att det sitter en backventil o ett litet expantions kärl på k-jetronik pumpen. Du behöver även en 24v kallstarts spridare. Har monterat ett sådant på en turbo Subaru med styrtrycks ventilen från en gammal saab 99 turbo, funka bra!

MVH/Kim
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På B30E sitter spridarna i toppen, så det ar väl bara o ta fram borrmaskinen o gäng tapp PDT_Armataz_02_26.gif.  Ang. 24v pump kolla på marin sidan? Vet ej hur mycket ström insprutnings pumpar drar, men det borde gå med en omvandlare. C.Ohlsons klarar 8A.

 

MVH/Kim
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kör med en omvandlare 12-24v på min använder en saab pump.

Motorn är en B23 med mekaniskt insprut.

Har säkrat pumpen med 10amp tror jag funkar kanon.

Den omvandlaren använder jag till hela motorn alltså inte bytt kallstarts insprutaren.
Henrik2008-01-28 11:36:20
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kör med en omvandlare 12-24v på min använder en saab pump.

Motorn är en B23 med mekaniskt insprut.

Har säkrat pumpen med 10amp tror jag funkar kanon.

Den omvandlaren använder jag till hela motorn alltså inte bytt kallstarts insprutaren.

Låter som en ypperlig lösning... kallstartventilen aktiveras ju hyfsat passivt av en termostat som även värms av en spiral för att det inte skall spruta tills motorn varm -villl jag minnas... så man får väl plocka in den också... men hela systemet i övrigt drivs ju av bränsle tryck så det blir enkelt... blir ju mer att ställa in lämpligt bränsletryck, ev. byta spridarrör, ev. gnista spalterna i sprutet
s-os2008-01-28 18:53:37
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...