Gäst ErikC304 Postad 22 Januari , 2008 Rapport Share Postad 22 Januari , 2008 En arbetskamrat kör jänkepickis med åtta och vid lite diskussioner så har funderingarna gemensamt uppkommit kring hur man skulle kunna förse en gammel förgasar-tröska med insprutning, för att få exaktare dosering och bättre dimma av bränslet. Man kan så klart bygga om med nåt modernt elektronikmonster så man blir tvungen att installera Windows för att överhuvudtaget få igång bilen sen, men tanken var nåt enklare system som tål lite mer stryk - och 24 volt också. Så. Vad säger ni om att plocka ett mekaniskt sprut från nån gammel BMW, det bör ju finnas en drös sönderrostade 80- och 90-talare att plundra grejor ifrån? Hundrasextifyrans tidiga elektroniska system lider av ett antal nackdelar i våra bilar; 12 volt och ett insug stort som halva personbilens motorhuv... Funderingarna har trasslat runt placeringen av spridarna. I kompisens rova blir det nog inga problem, han har gott om ställen i insuget i närheten av portarna där han kan borra i dem. Men hur göra i en TGB? En annan variant vore att plugga alla hål i fuggarna och sätta tre spridare i varje. Låt mig höra era funderingar! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst s-os Postad 23 Januari , 2008 Rapport Share Postad 23 Januari , 2008 Volvo 264... den med PRV V6 (skit motor) har ett bra bosch mekaniskt insprut för 6 cylindrar som drivs av bränsletryck enbart, finns lite olika beteckningar men K-jetronic tror jag är ett av dem, även BMW har ju haft det... har sett nån V8 med 2st sprut från 240 .... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst ErikC304 Postad 23 Januari , 2008 Rapport Share Postad 23 Januari , 2008 Om du råkar hitta var du sett V8-installationen, så är nog min arbetskamrat RUSKIGT tacksam. Det är precis dubbelt sprut från 240 han pratar om. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Beau Postad 23 Januari , 2008 Rapport Share Postad 23 Januari , 2008 Även gamla Mercedes hade Bosch mekanisk bränsleinsprutning ex. vis min gamla MB 250 SE (rak 6:a) Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Wallys Postad 23 Januari , 2008 Rapport Share Postad 23 Januari , 2008 Ford 2,8i har K-jet insprutning, men också väldigt långa spridare jämfört med ex,vis volvo 240is Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst putte Postad 23 Januari , 2008 Rapport Share Postad 23 Januari , 2008 Är det någon som kan tipsa om en 24v bränslepump till K jetronik? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst s-os Postad 23 Januari , 2008 Rapport Share Postad 23 Januari , 2008 Är det någon som kan tipsa om en 24v bränslepump till K jetronik? Den här firman kanske kan hjälpa... http://www.misab.se det kanske skulle funka med ett effektmotstånd i serie med pumpen annars... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst KIMZ Postad 25 Januari , 2008 Rapport Share Postad 25 Januari , 2008 Du vet väl att B30E har insprut från fabrik ?dock får du alldrig plats med det insuget. Annars kan jag rekomendera k-jet tronik, mycket enkelt ock driftsäkert . du kan säkert ta en vanlig 24v insprutningsbränsle pump enda skiljnaden är att det sitter en backventil o ett litet expantions kärl på k-jetronik pumpen. Du behöver även en 24v kallstarts spridare. Har monterat ett sådant på en turbo Subaru med styrtrycks ventilen från en gammal saab 99 turbo, funka bra! MVH/Kim Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst putte Postad 26 Januari , 2008 Rapport Share Postad 26 Januari , 2008 Men åter till min fåga.Vart hittar jag en bränslepump som är 24v med rätt tryck. Å då går det ju inte med en pump som bara klarar 0.5 bar. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst KIMZ Postad 26 Januari , 2008 Rapport Share Postad 26 Januari , 2008 På B30E sitter spridarna i toppen, så det ar väl bara o ta fram borrmaskinen o gäng tapp . Ang. 24v pump kolla på marin sidan? Vet ej hur mycket ström insprutnings pumpar drar, men det borde gå med en omvandlare. C.Ohlsons klarar 8A. MVH/Kim Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Henrik Postad 28 Januari , 2008 Rapport Share Postad 28 Januari , 2008 Jag kör med en omvandlare 12-24v på min använder en saab pump. Motorn är en B23 med mekaniskt insprut. Har säkrat pumpen med 10amp tror jag funkar kanon. Den omvandlaren använder jag till hela motorn alltså inte bytt kallstarts insprutaren.Henrik2008-01-28 11:36:20 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst s-os Postad 28 Januari , 2008 Rapport Share Postad 28 Januari , 2008 Jag kör med en omvandlare 12-24v på min använder en saab pump. Motorn är en B23 med mekaniskt insprut. Har säkrat pumpen med 10amp tror jag funkar kanon. Den omvandlaren använder jag till hela motorn alltså inte bytt kallstarts insprutaren. Låter som en ypperlig lösning... kallstartventilen aktiveras ju hyfsat passivt av en termostat som även värms av en spiral för att det inte skall spruta tills motorn varm -villl jag minnas... så man får väl plocka in den också... men hela systemet i övrigt drivs ju av bränsle tryck så det blir enkelt... blir ju mer att ställa in lämpligt bränsletryck, ev. byta spridarrör, ev. gnista spalterna i sprutets-os2008-01-28 18:53:37 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.