Gäst Ake64 Postad 23 Januari , 2008 Rapport Share Postad 23 Januari , 2008 Jag har det fenomenet att det smäller i avgasröret vid motorbromsning. Det är en 903 -62 med B18 troligen originalmotorn eller åtminstone en från den tiden som i övrigt går som en dröm. Det är i och för sig effektfullt i mörkret med eldsflammor ur avgasröret men det är lite störande i längden och till sist skjuter jag väl sönder avgassystemet så vad gör man åt det? För det är väl inte så att jag som gammal dieselfantast har rätt i mitt påstående att en bensinare ska spotta, fräsa, misstända och gå allmänt illa. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Tommy Westman Postad 23 Januari , 2008 Rapport Share Postad 23 Januari , 2008 Har den börjat dra mycket bensin i samband med skottlossningen? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Chrille Postad 23 Januari , 2008 Rapport Share Postad 23 Januari , 2008 jag gissar på något felställd tändning, kommer ej ihåg åt vilket håll som orsakar detta dock. /Chrille Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Ake64 Postad 23 Januari , 2008 Rapport Share Postad 23 Januari , 2008 Har den börjat dra mycket bensin i samband med skottlossningen? Jag vet inte eftersom den har betett sig så hela tiden jag har haft den men den drar ca 1' date='3-1,4 och vad jag har läst här är det ungefär som de flesta. jag gissar på något felställd tändning, kommer ej ihåg åt vilket håll som orsakar detta dock. /Chrille Inte alls omöjligt. Jag vet inte hur tändningen står, bara att motorn går bra i övrigt. I alla fall tycker jag att den gör det. Jag får ta och låna ihop lite instrument och kolla. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Tommy Westman Postad 23 Januari , 2008 Rapport Share Postad 23 Januari , 2008 Om felet har börjat plötsligt eller kommit smygande så kan brytarna vara slut, men då borde den vara svårstartad också. Tändningen ställer ju inte om sig själv så sök efter slitage först. T.ex. brytare, fördelardrev. Kolla upp förgasaren, har du tillgång till en extra så prova att byta för att se om problemet kvarstår. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Ake64 Postad 23 Januari , 2008 Rapport Share Postad 23 Januari , 2008 Jo jag har en del att titta över. Frågan är nu, var ska jag börja för att ha störst chans att pricka rätt? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst s-os Postad 23 Januari , 2008 Rapport Share Postad 23 Januari , 2008 Passa på att kolla ventilspel också... sot??? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Ake64 Postad 23 Januari , 2008 Rapport Share Postad 23 Januari , 2008 Ventilspelet kollade jag i somras. Det var något för litet men ingen ventil låg på. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst s-os Postad 23 Januari , 2008 Rapport Share Postad 23 Januari , 2008 Har du vakum i fördelaren? fungerar den bra i så fall? centrifugal vikter... smörja upp fördelaren... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Johan Postad 23 Januari , 2008 Rapport Share Postad 23 Januari , 2008 Hej, du kan kolla i förgasaren om accpumpen sitter fast. ( Zenitförgasare ) Det har min gjort två gånger. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Ake64 Postad 24 Januari , 2008 Rapport Share Postad 24 Januari , 2008 Accpumpen är fixad sen tidigare. Den hade hoppat ur och då var bilen hopplös att köra iväg med. Jag var i princip tvungen att dra ut choken vid varje stopp för att den inte skulle tjuvstanna vid gaspådrag. Jag ska börja kolla tändningen (för det är minst jobb) när jag får tag på lämpliga instrument men det kan ta ett tag innan jobbarkompisen vaknar tillräckligt för att få med dem. Jag kommer att meddela resultatet. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst putte Postad 25 Januari , 2008 Rapport Share Postad 25 Januari , 2008 Kontrolera ev byt avgas/insugs packning. Kan ev uppstå om syre kommer in mellan topp och grenrör. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Ake64 Postad 29 Januari , 2008 Rapport Share Postad 29 Januari , 2008 Jag har fortfarande inte fått tag på några instrument (sömniga arbetskamrater) men började leka lite på måfå med tändningen idag. Brytaravståndet var nere på 0,1mm så jag ställde upp det till 0,45 enligt boken. I och med det blev tändningen lite tidigare också och förhoppningsvis hamnade den rätt också, dvs om den var rätt ställd från början. Oavsett vilket så blev resultatet hyfsat. Det smäller inte som tidigare men den "bluddrar" fortfarande så lite småfix lär det vara kvar. Tackar för tipsen. Ingen nämnd ingen glömd. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Ake64 Postad 11 Februari , 2008 Rapport Share Postad 11 Februari , 2008 I och med bytet av min läckande packning mellan förgasaren och insuget igår försvann också det sista av fyrverkeriet. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.