Gå till innehåll

Smäller i avgasröret


Gäst Ake64

Rekommendera Poster

Jag har det fenomenet att det smäller i avgasröret vid motorbromsning.

 

Det är en 903 -62 med B18 troligen originalmotorn eller åtminstone en från den tiden som i övrigt går som en dröm. Det är i och för sig effektfullt i mörkret med eldsflammor ur avgasröret men det är lite störande i längden och till sist skjuter jag väl sönder avgassystemet så vad gör man åt det?

 

 

För det är väl inte så att jag som gammal dieselfantast har rätt i mitt påstående att en bensinare ska spotta, fräsa, misstända och gå allmänt illa. PDT_Armataz_02_09.gif

 

 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har den börjat dra mycket bensin i samband med skottlossningen?

 

Jag vet inte eftersom den har betett sig så hela tiden jag har haft den men den drar ca 1' date='3-1,4 och vad jag har läst här är det ungefär som de flesta.

 

 

jag gissar på något felställd tändning, kommer ej ihåg åt vilket håll som orsakar detta dock.

/Chrille

 

Inte alls omöjligt. Jag vet inte hur tändningen står, bara att motorn går bra i övrigt. I alla fall tycker jag att den gör det. Jag får ta och låna ihop lite instrument och kolla.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Tommy Westman

Om felet har börjat plötsligt eller kommit smygande så kan brytarna vara slut, men då borde den vara svårstartad också. Tändningen ställer ju inte om sig själv så sök efter slitage först. T.ex. brytare, fördelardrev. Kolla upp förgasaren, har du tillgång till en extra så prova att byta för att se om problemet kvarstår.PDT_Armataz_02_04.gifPDT_Armataz_02_32.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Accpumpen är fixad sen tidigare. Den hade hoppat ur och då var bilen hopplös att köra iväg med. Jag var i princip tvungen att dra ut choken vid varje stopp för att den inte skulle tjuvstanna vid gaspådrag.

Jag ska börja kolla tändningen (för det är minst jobb) när jag får tag på lämpliga instrument men det kan ta ett tag innan jobbarkompisen vaknar tillräckligt för att få med dem. PDT_Armataz_02_04.gif Jag kommer att meddela resultatet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har fortfarande inte fått tag på några instrument (sömniga arbetskamrater)  men började leka lite på måfå med tändningen idag. Brytaravståndet var nere på 0,1mm så jag ställde upp det till 0,45 enligt boken. I och med det blev tändningen lite tidigare också och förhoppningsvis hamnade den rätt också, dvs om den var rätt ställd från början.

 

Oavsett vilket så blev resultatet hyfsat. Det smäller inte som tidigare men den "bluddrar" fortfarande så lite småfix lär det vara kvar.

 

Tackar för tipsen. Ingen nämnd ingen glömd. PDT_Armataz_02_43.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...